Bu araştırmada meslek lisesi öğretmenlerinin tükenmişlik düzeyleri tükenmişlik alt boyutlarında; branş, mesleki kıdem, öğrenim durumu, cinsiyet, medeni durum ve öğretmenlik mesleğini isteyerek seçip seçmemeleri değişkenlerine göre incelenmiştir. Araştırmanın evrenini 2011–2012 eğitim-öğretim döneminde İstanbul ili Şişli İlçesinde Meslek liselerinde görev yapan 542 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise bu okullardan araştırmaya gönüllü olarak katılan 215 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerini belirlemek üzere, Maslach Tükenmişlik Envanteri ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizinde, aritmetik ortalama, t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre en fazla tükenmişlik “Duygusal Tükenme” alt boyutunda görülmektedir. Bu boyutu sırası ile “Kişisel başarı” ve “Duyarsızlaşma” boyutları takip etmektedir. Araştırmada cinsiyet ve branş değişkenlerine göre, duyarsızlaşma ve kişisel başarı alt boyutlarında anlamlı bir farklılık bulunmazken; duygusal tükenme boyutunda anlamlı farklılık saptanmıştır. Buna göre kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere göre; kültür dersi öğretmenlerinin meslek dersi öğretmenlerine göre daha fazla duygusal tükenme yaşadığı görülmektedir. Araştırmada mesleğini istemeden seçen öğretmenlerin mesleği isteyerek seçenlere göre daha fazla duygusal tükenme ve duyarsızlaşma yaşadığı saptanmıştır. Araştırmada ayrıca öğretmenlerin tükenmişlik alt boyutlarında medeni durum, eğitim düzeyi ve kıdem değişkenlerine göre tükenmişlik düzeylerinin anlamlı düzeyde farklılık göstermediği belirlenmiştir
Maslach’s Burnout Inventory. Maslach’s Burnout model is also called the
“multidimensional burnout model” or “three dimensional burnout model”. According to
Maslach, burnout is a continuous reaction to chronic emotional and interpersonal stressors
related to work, and is defined in three dimensions: emotional exhaustion, depersonalization
and the feeling of reduced personal accomplishment (Maslach, Schaufeli, & Leiter, 2001).
Emotional exhaustion is a reaction of an intensively working individual against
pushing so hard and failing to meet other people’s demands (Işıkhan, 2004). This dimension
of burnout is rather seen in professions where it is inevitable to work intensively and face-toface with people. Emotional exhaustion is the beginning and most important component of
burnout (Maslach & Jackson 1981). It is accepted that emotional exhaustion constitutes the
first and fundamental stage of burnout, the moment when the person’s emotional resources
diminish at a psychological level, and continues increasingly (Akçamete et al, 2001).
Depersonalization involves insensitive attitudes and behaviours towards others to whom they
offer services. Such behaviour manifests in grim, cold, and uninterested manners. People
who experience emotional exhaustion often feel too weak to solve other people’s problems,
and use depersonalization as a way to escape. They reduce their interpersonal relationships
to the minimum level necessary to keep things in order. According to Maslach,
depersonalization is the most problematic dimension among the three components of
burnout (Aksoy, 2007). Personal Failure is the self-perception of being inadequate and
unsuccessful.
Burnout Emotional exhaustion Depersonalization Personal achievement Vocational high school teachers
Other ID | JA94JH83TD |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 4 Issue: 2 |