İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı çalışmanın amacı, okul yöneticilerinin örgütsel adanmışlık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma evrenini Kastamonu ili şehir merkezi ve ilçelerinde bulunan Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı ilköğretim kurumlarında görev yapan 203 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen “Örgütsel Adanmışlık Ölçeği” ve Heppner ve Peterson (1982) tarafından geliştirilen “Problem Çözme Envanteri” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde t-testi, ANOVA, Kruskal Wallis H Testi ve Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, okul yöneticilerinin adanmışlık düzeyleri ve problem çözme becerileri yaş, görev alanı, eğitim düzeyi ve meslekteki kıdemine göre farklılaşmaktadır. Araştrımada örgütsel adanmışlık düzeyleri ile problem çözme becerileri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu gözlenmiştir
Organizational commitment, as a concept and comprehension, exists in all areas
where the feeling of society resides, and it is an emotional way of expression for social
instinct. It expresses loyalty in traditional terms. It describes committing ourselves to an idea,
an institution, something superior to us, and a responsibility we must obey (Ergun, 1975, 12).
The complicated situation encircling the individual may be defined as problem, and
being rescued from it as problem solving (Gelbal, 1991). Problem-solving is closely related to
decision process, which may be defined as choosing the best option out of various others.
Eliminating the deficiencies and faults in an organization is one of the essential tasks of an
administrator. The administrator should hear the problem, collect information, resolve and
comment on it, formulate solutions, choose the best solution and apply it, evaluate it, and
have knowledge on decision types and factors. The reason for the existence of the
administration is ensuring efficacy and productivity in the organization by solving any
problems that occur during operation. Moreover, since administration is a process for
people, subordinates’ behaviors should be directed towards organizational aims. Hence,
“decision-making” may be considered problem solving for the individual and the
organization (Bursalıoğlu, 1987).
Other ID | JA82DS78SA |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 4 Issue: 2 |