Bu araştırmanın amacı, görsel okuryazarlık ile matematiksel okuryazarlığın ortak yanlarının bütünleşmesinden doğan görsel matematik okuryazarlığı hakkında ilköğretim 7.sınıf öğrencilerinin görüş ve düşüncelerinin belirlenmesidir. Yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen bu araştırmanın örneklemini 20102011 öğretim yılı ikinci döneminde Doğu Anadolu Bölgesinin küçük ölçekli bir ilindeki bir ilköğretim okulunun 7.sınıflarında öğrenim gören 60 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada öğrencilerin görsel matematik okuryazarlığına ilişkin düşüncelerini belirlemek amacıyla 3 açık uçlu sorudan oluşan bir görüşme protokolü kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda öğrenciler sözel problemlere kıyasla görsel problemleri “göze hitap ettiği, akılda kalıcı olduğu ve dikkat çektiği” için daha iyi anladıklarını ifade etmişlerdir. Öğrencilerin çoğu görsel matematik okuryazarlığını “şekilli soruları okuyabilmeye, anlayabilmeye ve yorumlayabilmeye dayalı bir okuryazarlık”, “görsel şekillere ve semboller bütününe hâkim olmaya dayalı bir okuryazarlık”, “görseller yardımıyla matematiğin anlatılması” ve “geometri okuryazarlığı” şeklinde açıklamışlardır. Bu öğrencilere göre “görselleri kavrayabilmek, görsel zekâya sahip olabilmek, görselleri sözele sözelleri de görsele dönüştürebilmek ve günlük hayatta görsellerden faydalanabilmek” görsel matematik okuryazarında bulunması gereken temel özellikler olarak ifade edilmiştir
The aim of this study is to be determined the opinions and view of primary 7th grade students about visual mathematics literacy that arised from the integration of the common aspects of visual literacy with mathematical literacy. The sample of this study was performed using the structured interview method carried out on 60 students studying 7th grade of a primary school in one of East Anatolia Region little-scaled city in the second semester of 2010-2011 education terms. In the research, an interview protocol containing 3 open-ended questions was used for ascertaining the view of students relating to visual mathematics literacy. At the end of the study, the students expressed that they could understand the visual problems better than the verbal problems in comparison with its status like “sightly, catchy and conspicuous”. The most of the students defined the visual mathematics literacy like this: “a literacy depended on the ability of reading, understanding and making comment of figured questions”, “a literacy depended on possessing of the complement of visual figures and symbols”, “expression of mathematics by means of visual items” and “geometry literacy”. According to these students, the basic properties for a person that has visual mathematics literacy had been explained as “the ability of comprehension of the visuals, having visual intelligence, converting the visual items to verbals and verbals to visuals and benefiting from visuals in daily life
Other ID | JA44RY89VS |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 2 Issue: 2 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of The Institute of Educational Sciences (MAKÜ-EBED) is a national, peer-reviewed, and scientific journal that aims to contribute to science by sharing developments in educational sciences, field education, and teacher training both in Turkey and worldwide on a scientific platform. Our journal is published online once a year, and all articles are offered as open access.