BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin Görsel Matematik Okuryazarlığı Hakkındaki Görüşleri

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 2, 38 - 51, 11.07.2016

Öz

Bu araştırmanın amacı, görsel okuryazarlık ile matematiksel okuryazarlığın ortak yanlarının bütünleşmesinden doğan görsel matematik okuryazarlığı hakkında ilköğretim 7.sınıf öğrencilerinin görüş ve düşüncelerinin belirlenmesidir. Yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen bu araştırmanın örneklemini 20102011 öğretim yılı ikinci döneminde Doğu Anadolu Bölgesinin küçük ölçekli bir ilindeki bir ilköğretim okulunun 7.sınıflarında öğrenim gören 60 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada öğrencilerin görsel matematik okuryazarlığına ilişkin düşüncelerini belirlemek amacıyla 3 açık uçlu sorudan oluşan bir görüşme protokolü kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda öğrenciler sözel problemlere kıyasla görsel problemleri “göze hitap ettiği, akılda kalıcı olduğu ve dikkat çektiği” için daha iyi anladıklarını ifade etmişlerdir. Öğrencilerin çoğu görsel matematik okuryazarlığını “şekilli soruları okuyabilmeye, anlayabilmeye ve yorumlayabilmeye dayalı bir okuryazarlık”, “görsel şekillere ve semboller bütününe hâkim olmaya dayalı bir okuryazarlık”, “görseller yardımıyla matematiğin anlatılması” ve “geometri okuryazarlığı” şeklinde açıklamışlardır. Bu öğrencilere göre “görselleri kavrayabilmek, görsel zekâya sahip olabilmek, görselleri sözele sözelleri de görsele dönüştürebilmek ve günlük hayatta görsellerden faydalanabilmek” görsel matematik okuryazarında bulunması gereken temel özellikler olarak ifade edilmiştir

Kaynakça

  • Abraham, R. (1998). History of the visual math institute. Retrieved July 16, 2012 from the World Wide Web: http://www.vismath.org/
  • Abraham, R. (1997). The mission of the visual math institute. Retrieved July 16, 2012 from the World Wide Web: http://www.vismath.org/
  • Abraham, R., Broadwell, P., & Beach, E. (1980). Visual math: A fantasy for the future of education. Association for Computing Machinery Sigcue, 14(1): 2-10
  • Alpan, G. (2008). Görsel okuryazarlık ve öğretim teknolojisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2): 74-102.
  • Arslan, P. (2007). Ortaöğretim kurumları sınavına hazırlanan öğrencilerin problem çözme aşamasında karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir, Turkey.
  • Bekdemir, M., & Duran, M. (2012). İlköğretim öğrencileri için görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algı ölçeğinin geliştirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1): 89115.
  • Berger, J. (1972). Ways of seeing. London: Penguin Books Ltd.
  • Bleed, R. (2005). Visual literacy in higher education. Boulder: Educause Learning Initiative Explorations.
  • Brannigan, G.G. (1985). The research interview. In A. Tolor (Ed.), Effective Interviewing. Illinois: Charles C. Thomas Publisher.
  • Burtness, J.L. (2006). Visual math teaching method. Retrieved July 16, 2012 from the World Wide Web: http://www.google.com/patents/US7077654
  • Creswell, J.W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. California: Sage Publication.
  • Çolak, S. (2006). Materyal kullanımının altıncı sınıf öğrencilerinin geometri kavramları bağlamında matematiksel okuryazarlığına etkisi üzerine deneysel bir çalışma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Turkey.
  • Duran, M. (2011). İlköğretim 7.sınıf öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algıları ile görsel matematik başarıları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan, Turkey.
  • Erlandson, D.A., Harris, E.L., Skipper, B.L., & Allen, S.T. (1993). Doing naturalistic inquiry: A guide to methods. California: Sage Publication.
  • Feinstein, H., & Hagerty, R. (1994). In visual literacy in the digital age. The 25th Annual Conference of the International Visual Literacy Association, Rochester, ABD, 13-17 October.
  • Günay, V.D. (2008). Görsel okuryazarlık ve imgenin adlandırılması. SDÜ Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, 1: 1-29.
  • Harms, T.J. (2000). Analysis of Minnesota students’ mathematical literacy on TIMSS, NAEP and MN BST. Doctoral Dissertation, University of North Dakota, North Dakota, ABD.
  • Hoffmann, G. (2000). Visual literacy needed in the 21st century. ETC: A Review of General Semantics, 57(2): 219-222.
  • International Visual Literacy Association. [IVLA]. (2004). What is visual literacy?. Retrieved July 16, 2012 from the World Wide Web: http://www.ivla.org
  • İnan, D.D. (2005). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının incelenmesi. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli, Turkey, 28-30 Eylül.
  • Karunaratne, W. (2000). Case for adult literacy in South East Asia with special reference to Sri Lanka. The Australian Council for Adult Literacy Conference, Perth, Australia, 21-23 September.
  • Kavalier, B.R., & Flannigan, S.L. (2006). Connecting the digital dots: Literacy of the 21th century. Educause Quarterly, 2.
  • Kellner, D. (1998). Multiple literacies and critical pedagogy in a multicultural society. Educational Theory, 48(1): 103-122.
  • Lincoln, Y.S., & Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. California: Sage Publication.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. [MEB]. (2011). PISA bülteni II. Retrieved July 16, 2012 from the World Wide Web: http://earged.meb.gov.tr
  • Milli Eğitim Bakanlığı. [MEB]. (2008). PISA’da okuma becerileri: PISA’da matematik okuryazarlığı. Retrieved July 16, 2012 from the World Wide Web: http://earged.meb.gov.tr
  • Milli Eğitim Bakanlığı. [MEB]. (2005). Matematik dersi öğretim programı ve kılavuzu (9-12.sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Monette, D.R., Sullivan, T.J., & De Jong, C.R. (1990). Applied social research. New York: Harcourt Broce Jovanovich, Inc.
  • National Council of Supervisors of Mathematics. [NCSM]. (1976). Position statements on basic skills. Mathematics Teacher, 71: 147-152.
  • National Council of Teachers of Mathematics. [NCTM]. (2000). Principal and standarts for school mathematics. Reston: NCTM Publications.
  • National Council of Teachers of Mathematics. [NCTM]. (1989). Curriculum and evaluation standarts for school mathematics. Reston: NCTM Publications.
  • Sankey, M.D. (2002). Considering visual literacy when designing instruction. The e-Journal of Instructional Science and Technology, 5(2): 1-14.
  • Sencer, M. (1989). Toplumbilimlerinde yöntem. İstanbul: Beta Basım.
  • Snavely, L., & Cooper, N. (1997). The information literacy debate. The Journal of Academic Librarianship, 23(1): 9-13.
  • Sobanski, J. (2002). Visual math: See how math make sense. New York: Learning Express.
  • Şengül, S., Katrancı, Y., & Gülbağcı, H. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algılarının incelenmesi. 21.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Marmara Üniversitesi, İstanbul, Turkey, 12-14 Eylül.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Tekin, B., & Tekin, S. (2004). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel okuryazarlık düzeyleri üzerine bir araştırma. Retrieved July 16, 2012 from the World Wide Web: http://matder.org.tr
  • The Math Learning Center. [MLC]. (2012). About visual mathematics. Retrieved July 16, 2012 from the World Wide Web: http://www.mathlearningcenter.org
  • Tuman, M. (1994). Word perfect: Literacy in the computer age. London: Falmer Press.
  • Tüzel, M.S. (2010). Görsel okuryazarlık. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27: 691-705.
  • Wileman, R.E. (1993). Visual communicating. New Jersey: Englewood Cliffs Educational Technology Publications.
  • Willis, M., & Hodson, V.K. (1999). Discover your child’s learning style. New York: Three Rivers.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6.Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık

Opinions of Primary 7th Grade Students About Visual Mathematics Literacy

Yıl 2014, Cilt: 2 Sayı: 2, 38 - 51, 11.07.2016

Öz

The aim of this study is to be determined the opinions and view of primary 7th grade students about visual mathematics literacy that arised from the integration of the common aspects of visual literacy with mathematical literacy. The sample of this study was performed using the structured interview method carried out on 60 students studying 7th grade of a primary school in one of East Anatolia Region little-scaled city in the second semester of 2010-2011 education terms. In the research, an interview protocol containing 3 open-ended questions was used for ascertaining the view of students relating to visual mathematics literacy. At the end of the study, the students expressed that they could understand the visual problems better than the verbal problems in comparison with its status like “sightly, catchy and conspicuous”. The most of the students defined the visual mathematics literacy like this: “a literacy depended on the ability of reading, understanding and making comment of figured questions”, “a literacy depended on possessing of the complement of visual figures and symbols”, “expression of mathematics by means of visual items” and “geometry literacy”. According to these students, the basic properties for a person that has visual mathematics literacy had been explained as “the ability of comprehension of the visuals, having visual intelligence, converting the visual items to verbals and verbals to visuals and benefiting from visuals in daily life

Kaynakça

  • Abraham, R. (1998). History of the visual math institute. Retrieved July 16, 2012 from the World Wide Web: http://www.vismath.org/
  • Abraham, R. (1997). The mission of the visual math institute. Retrieved July 16, 2012 from the World Wide Web: http://www.vismath.org/
  • Abraham, R., Broadwell, P., & Beach, E. (1980). Visual math: A fantasy for the future of education. Association for Computing Machinery Sigcue, 14(1): 2-10
  • Alpan, G. (2008). Görsel okuryazarlık ve öğretim teknolojisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2): 74-102.
  • Arslan, P. (2007). Ortaöğretim kurumları sınavına hazırlanan öğrencilerin problem çözme aşamasında karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir, Turkey.
  • Bekdemir, M., & Duran, M. (2012). İlköğretim öğrencileri için görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algı ölçeğinin geliştirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1): 89115.
  • Berger, J. (1972). Ways of seeing. London: Penguin Books Ltd.
  • Bleed, R. (2005). Visual literacy in higher education. Boulder: Educause Learning Initiative Explorations.
  • Brannigan, G.G. (1985). The research interview. In A. Tolor (Ed.), Effective Interviewing. Illinois: Charles C. Thomas Publisher.
  • Burtness, J.L. (2006). Visual math teaching method. Retrieved July 16, 2012 from the World Wide Web: http://www.google.com/patents/US7077654
  • Creswell, J.W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. California: Sage Publication.
  • Çolak, S. (2006). Materyal kullanımının altıncı sınıf öğrencilerinin geometri kavramları bağlamında matematiksel okuryazarlığına etkisi üzerine deneysel bir çalışma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Turkey.
  • Duran, M. (2011). İlköğretim 7.sınıf öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algıları ile görsel matematik başarıları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan, Turkey.
  • Erlandson, D.A., Harris, E.L., Skipper, B.L., & Allen, S.T. (1993). Doing naturalistic inquiry: A guide to methods. California: Sage Publication.
  • Feinstein, H., & Hagerty, R. (1994). In visual literacy in the digital age. The 25th Annual Conference of the International Visual Literacy Association, Rochester, ABD, 13-17 October.
  • Günay, V.D. (2008). Görsel okuryazarlık ve imgenin adlandırılması. SDÜ Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, 1: 1-29.
  • Harms, T.J. (2000). Analysis of Minnesota students’ mathematical literacy on TIMSS, NAEP and MN BST. Doctoral Dissertation, University of North Dakota, North Dakota, ABD.
  • Hoffmann, G. (2000). Visual literacy needed in the 21st century. ETC: A Review of General Semantics, 57(2): 219-222.
  • International Visual Literacy Association. [IVLA]. (2004). What is visual literacy?. Retrieved July 16, 2012 from the World Wide Web: http://www.ivla.org
  • İnan, D.D. (2005). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının incelenmesi. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli, Turkey, 28-30 Eylül.
  • Karunaratne, W. (2000). Case for adult literacy in South East Asia with special reference to Sri Lanka. The Australian Council for Adult Literacy Conference, Perth, Australia, 21-23 September.
  • Kavalier, B.R., & Flannigan, S.L. (2006). Connecting the digital dots: Literacy of the 21th century. Educause Quarterly, 2.
  • Kellner, D. (1998). Multiple literacies and critical pedagogy in a multicultural society. Educational Theory, 48(1): 103-122.
  • Lincoln, Y.S., & Guba, E.G. (1985). Naturalistic inquiry. California: Sage Publication.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. [MEB]. (2011). PISA bülteni II. Retrieved July 16, 2012 from the World Wide Web: http://earged.meb.gov.tr
  • Milli Eğitim Bakanlığı. [MEB]. (2008). PISA’da okuma becerileri: PISA’da matematik okuryazarlığı. Retrieved July 16, 2012 from the World Wide Web: http://earged.meb.gov.tr
  • Milli Eğitim Bakanlığı. [MEB]. (2005). Matematik dersi öğretim programı ve kılavuzu (9-12.sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Monette, D.R., Sullivan, T.J., & De Jong, C.R. (1990). Applied social research. New York: Harcourt Broce Jovanovich, Inc.
  • National Council of Supervisors of Mathematics. [NCSM]. (1976). Position statements on basic skills. Mathematics Teacher, 71: 147-152.
  • National Council of Teachers of Mathematics. [NCTM]. (2000). Principal and standarts for school mathematics. Reston: NCTM Publications.
  • National Council of Teachers of Mathematics. [NCTM]. (1989). Curriculum and evaluation standarts for school mathematics. Reston: NCTM Publications.
  • Sankey, M.D. (2002). Considering visual literacy when designing instruction. The e-Journal of Instructional Science and Technology, 5(2): 1-14.
  • Sencer, M. (1989). Toplumbilimlerinde yöntem. İstanbul: Beta Basım.
  • Snavely, L., & Cooper, N. (1997). The information literacy debate. The Journal of Academic Librarianship, 23(1): 9-13.
  • Sobanski, J. (2002). Visual math: See how math make sense. New York: Learning Express.
  • Şengül, S., Katrancı, Y., & Gülbağcı, H. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algılarının incelenmesi. 21.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Marmara Üniversitesi, İstanbul, Turkey, 12-14 Eylül.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Tekin, B., & Tekin, S. (2004). Matematik öğretmen adaylarının matematiksel okuryazarlık düzeyleri üzerine bir araştırma. Retrieved July 16, 2012 from the World Wide Web: http://matder.org.tr
  • The Math Learning Center. [MLC]. (2012). About visual mathematics. Retrieved July 16, 2012 from the World Wide Web: http://www.mathlearningcenter.org
  • Tuman, M. (1994). Word perfect: Literacy in the computer age. London: Falmer Press.
  • Tüzel, M.S. (2010). Görsel okuryazarlık. Türklük Bilimi Araştırmaları, 27: 691-705.
  • Wileman, R.E. (1993). Visual communicating. New Jersey: Englewood Cliffs Educational Technology Publications.
  • Willis, M., & Hodson, V.K. (1999). Discover your child’s learning style. New York: Three Rivers.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6.Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA44RY89VS
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Duran

Yayımlanma Tarihi 11 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Duran, M. (2016). İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin Görsel Matematik Okuryazarlığı Hakkındaki Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2), 38-51.
AMA Duran M. İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin Görsel Matematik Okuryazarlığı Hakkındaki Görüşleri. MAKÜ EBED. Temmuz 2016;2(2):38-51.
Chicago Duran, Murat. “İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin Görsel Matematik Okuryazarlığı Hakkındaki Görüşleri”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2, sy. 2 (Temmuz 2016): 38-51.
EndNote Duran M (01 Temmuz 2016) İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin Görsel Matematik Okuryazarlığı Hakkındaki Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2 2 38–51.
IEEE M. Duran, “İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin Görsel Matematik Okuryazarlığı Hakkındaki Görüşleri”, MAKÜ EBED, c. 2, sy. 2, ss. 38–51, 2016.
ISNAD Duran, Murat. “İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin Görsel Matematik Okuryazarlığı Hakkındaki Görüşleri”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2/2 (Temmuz 2016), 38-51.
JAMA Duran M. İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin Görsel Matematik Okuryazarlığı Hakkındaki Görüşleri. MAKÜ EBED. 2016;2:38–51.
MLA Duran, Murat. “İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin Görsel Matematik Okuryazarlığı Hakkındaki Görüşleri”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 2, sy. 2, 2016, ss. 38-51.
Vancouver Duran M. İlköğretim 7.Sınıf Öğrencilerinin Görsel Matematik Okuryazarlığı Hakkındaki Görüşleri. MAKÜ EBED. 2016;2(2):38-51.