In this study it was aimed to scale by making binary
comparison characteristics of the psychological counselors that they thought
should be a psychological counselors. The behaviors and characteristics that
should be found in psychological counselors were scatted by the binary
comparison methods in which they were perceived as more important by guidance
counselors. The study group of the researchers constitutes of 248 mentors and
psychological counselors working in schools affiliated to the Ministry of
National Education. In the literature
search, datas were gathered with a form in which the consultant characteristics
were included and arranged for binary comparison. Guidance teachers were asked to rank eleven
different features by making a binary comparison. In the analysis of obtained
data, Thurstone 's case V. equation of comparative judicial law and scaling
procedures were applied from full data matrix. As a result of the study, it was
determined that the most important feature that guide teachers should teach
guidance is perceived as 'empathy' (0,000). Then, they were followed
respectively vocational knowledge
(0,108), respect (0,423), openness to change and innovation (0,671), self
confidence (0,821), honesty (0,902), encouragement (1,020), cooperation
(1,040), self awareness Non-sense of humor (1,451). The mean error (0.095) of the obtained scale
values was found to be low. According to these results, it can be said that
the judgments of the teachers included in the study group are reliable. The significance
of the mean error value obtained was tested with chi-square statistics. The x
square value is calculated as 10,378. It
is concluded that this value is smaller than the table value (χ2 (0.05, 45) =
61.656), correspondingly which is consistent
teachers' answers and at the same time that the scaling method used is
appropriate for the data used.
Bu çalışmada okul psikolojik
danışmanlarının "bir psikolojik danışmanda bulunması gerektiğini
düşündükleri özellikler"i ikili karşılaştırma yaparak ölçeklendirmeleri
amaçlanmıştır. Psikolojik danışmanlarda bulunması gereken davranış ve
özelliklerden hangisinin okul psikolojik danışmanları tarafından daha önemli
olarak algılandığı ikili karşılaştırmalar yöntemi ile ölçeklenerek
belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı
okullarda görev yapan 248 psikolojik danışman oluşturmaktadır. Literatür
araştırmasında elde edilen danışman özelliklerinin yer aldığı ve ikili
karşılaştırma yapılacak şekilde düzenlendiği bir form ile veriler toplanmıştır.
Okul psikolojik danışmanlarından, on bir farklı özelliği ikili karşılaştırma
yaparak sıralamaları istenmiştir. Elde edilen verilerin analizinde Thurstone’un
karşılaştırmalı yargı kanununun V. Hal denklemi ile tam veri matrisinden
ölçekleme işlemleri uygulanmıştır. Çalışma sonucunda okul psikolojik
danışmanları tarafından psikolojik danışmanda olması gereken en önemli
özelliğin‚ ‘empati’ (0,000) olarak algılandığı belirlenmiştir. Ardından
sırasıyla mesleki bilgi (0,108), saygı (0,423), değişime ve yeniliklere açık
olma (0,671), özgüven (0,821), dürüstlük (0,902), cesaretlendirici olma
(1,020), işbirliği (1,040), öz farkındalık (1,201) ve alaycı olmayan mizah
(1,451) anlayışına sahip olma özellikleri yer almaktadır. Elde edilen ölçek
değerlerine ait ortalama hatanın (0,095) düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu
sonuçlara göre çalışma grubuna dahil edilen öğretmenlerin yargıları güvenilirdir.
Elde edilen ortalama hata değerinin anlamlılığı ki-kare istatistiği ile test
edilmiştir. Ki kare değeri 10,378 olarak hesaplanmıştır. Bu değerin tablo
değerinden (χ2(0,05; 45)=61,656) küçük olduğu buna bağlı
olarak da öğretmenlerin yanıtlarında tutarlı olduğu ve aynı zamanda kullanılan
ölçekleme yönteminin verilere uygun olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 8 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of The Institute of Educational Sciences (MAKÜ-EBED) is a national, peer-reviewed, and scientific journal that aims to contribute to science by sharing developments in educational sciences, field education, and teacher training both in Turkey and worldwide on a scientific platform. Our journal is published online once a year, and all articles are offered as open access.