Research Article
BibTex RIS Cite

ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN KARİYER BASAMAKLARI SINAVINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ EXAMINATION OF SECONDARY SCHOOL TEACHERS' OPINIONS ON CAREER STEP EXAM

Year 2023, Volume: 11 Issue: 14, 24 - 43, 31.12.2023

Abstract

Bu araştırmada, ortaokul öğretmenlerinin kariyer basamakları sınavına yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel bir araştırma olarak yürütülecek çalışmada yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla veriler toplanmıştır. Araştırmanın katılımcıları Isparta ili Merkez ilçesindeki bir devlet ortaokulunda görev yapan 10 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada içerik analizinden yararlanılarak veriler analiz edilmiştir. Böylelikle kategori ve alt kategoriler oluşturulmuştur. Kariyer basamakları sınavına hazırlık, sınavın uygulanması, sınavın etkileri, kariyer basamakları sınavının gerekliliğine yönelik elde edilen öğretmen görüşleri doğrultusunda bulgular ortaya konmuştur. Bu bulgular ışığında öğretmenlerin KBYS’ye hazırlanma sürecinde zorluk yaşadıkları, sınav sorularının beklenilen düzeyde olmadığı sonucuna varılmıştır. Bunun yanı sıra KBYS ile verilen unvanlarla birlikte ücretlere yapılan artışın olumlu etki oluşturduğu görülürken sınavın öğretmenlik mesleğini değersizleştirdiği ve sınav sürecinin öğretmenlerde stres oluşturduğu tespit edilmiştir. Önümüzde ki yıllar da ise KBYS’nin öğretmenlerin alanlarına yönelik gelişim sağlayacak nitelikte ve sistemli olarak yapılması gerektiği belirtilmiştir. Sonuçlar doğrultusunda araştırmacı ve uygulayıcılara yönelik önerilere yer verilmiştir.

References

  • Akgündüz, D. (2022). Öğretmenlik kariyer basamakları eğitim programı içeriği hakkında görüş. https://www.academia.edu/79246446_2022_ adresinden 22.12.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Akgündüz, D. (2022). Öğretmenlik kariyer basamakları eğitim programı içeriği hakkında görüş. https://www.academia.edu/79246446_2022_ adresinden 22.12.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Cımbız, A. T., & Küçüker, E. (2015). Öğretmenlik kariyer basamakları uygulamasının okuldaki etkilerine ilişkin öğretmenlerin görüşleri. Journal Of International Social Research, 8(38).
  • Cımbız, A. T., & Küçüker, E. (2015). Öğretmenlik kariyer basamakları uygulamasının okuldaki etkilerine ilişkin öğretmenlerin görüşleri. Journal Of International Social Research, 8(38).
  • Çelikten, M. (2008). Öğretmenlik mesleğinde yeni model arayışları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (1), 189-198.
  • Çelikten, M. (2008). Öğretmenlik mesleğinde yeni model arayışları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (1), 189-198.
  • Demir, S. B. (2011). Öğretmen kariyer basamakları uygulamasının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3, 53-80.
  • Demir, S. B. (2011). Öğretmen kariyer basamakları uygulamasının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3, 53-80.
  • Deniz, B. (2009). Kariyer basamakları uygulamasının öğretmen motivasyonuna etkisi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Deniz, B. (2009). Kariyer basamakları uygulamasının öğretmen motivasyonuna etkisi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gümüşeli, A. (2005). Öğretmenlikte kariyer sistemine yapılan eleştiriler. Artı@ eğitim Dergisi. http://www.agumuseli.com/modules/weblog/details.php adresinden 10.12.2009 tarihinde edilmiştir.
  • Gümüşeli, A. (2005). Öğretmenlikte kariyer sistemine yapılan eleştiriler. Artı@ eğitim Dergisi. http://www.agumuseli.com/modules/weblog/details.php adresinden 10.12.2009 tarihinde edilmiştir.
  • Gündoğdu, K., & Kızıltaş, E. (2008). Kariyer basamaklarında yükselme sistemi ve sınavına ilişkin uzman öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55(55), 363-388.
  • Gündoğdu, K., & Kızıltaş, E. (2008). Kariyer basamaklarında yükselme sistemi ve sınavına ilişkin uzman öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55(55), 363-388.
  • Hacıoğlu, F., & Alkan, C. (1997). Öğretmenlik uygulamaları. Ankara: Alkım.
  • Hacıoğlu, F., & Alkan, C. (1997). Öğretmenlik uygulamaları. Ankara: Alkım.
  • Kaplan, İ., & Gülcan, M. G. (2020). Öğretmen kariyer basamaklarının oluşturulmasına ilişkin görüşlerin incelenmesi: Karma yöntem araştırması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 380-406.
  • Kaplan, İ., & Gülcan, M. G. (2020). Öğretmen kariyer basamaklarının oluşturulmasına ilişkin görüşlerin incelenmesi: Karma yöntem araştırması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 380-406.
  • Küçük, M., & Aksakal, T. (2007). Öğretmenlerin Ve Yöneticilerin Öğretmenlik Mesleğinin Kariyer Basamaklarına Göre Düzenlenmesine Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi III. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Adana.
  • Küçük, M., & Aksakal, T. (2007). Öğretmenlerin Ve Yöneticilerin Öğretmenlik Mesleğinin Kariyer Basamaklarına Göre Düzenlenmesine Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi III. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Adana.
  • Küçükahmet, L. (1999). Öğretmenlik mesleğine giriş. Alkım.
  • Küçükahmet, L. (1999). Öğretmenlik mesleğine giriş. Alkım.
  • Milli Eğitim Bakanlığı-MEB. (2022). Uzman öğretmenlik yetiştirme programı çalışma kitabı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı-MEB. (2022). Uzman öğretmenlik yetiştirme programı çalışma kitabı.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). California: SAGE Publications.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). California: SAGE Publications.
  • MEB (2006). Öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselmeye ilişkin değerlendirme (KBYD) kılavuzu. MEB Personel Genel Müdürlüğü. Milli Eğitim Temel Kanunu(1973). (1739 S.K.). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2009/03/20090318-14.html.
  • MEB (2006). Öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselmeye ilişkin değerlendirme (KBYD) kılavuzu. MEB Personel Genel Müdürlüğü. Milli Eğitim Temel Kanunu(1973). (1739 S.K.). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2009/03/20090318-14.html.
  • Mertens, D. (2005). Research and evaluation in education and psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Boston, MA: Sage.
  • Mertens, D. (2005). Research and evaluation in education and psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Boston, MA: Sage.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon.
  • Üstün, A., & Aydın, M. (2022). Öğretmenlik meslek kanununa ilişkin okul yönetici görüşleri. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 8(62), 1389- 1396.
  • Üstün, A., & Aydın, M. (2022). Öğretmenlik meslek kanununa ilişkin okul yönetici görüşleri. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 8(62), 1389- 1396.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
Year 2023, Volume: 11 Issue: 14, 24 - 43, 31.12.2023

Abstract

References

  • Akgündüz, D. (2022). Öğretmenlik kariyer basamakları eğitim programı içeriği hakkında görüş. https://www.academia.edu/79246446_2022_ adresinden 22.12.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Akgündüz, D. (2022). Öğretmenlik kariyer basamakları eğitim programı içeriği hakkında görüş. https://www.academia.edu/79246446_2022_ adresinden 22.12.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Cımbız, A. T., & Küçüker, E. (2015). Öğretmenlik kariyer basamakları uygulamasının okuldaki etkilerine ilişkin öğretmenlerin görüşleri. Journal Of International Social Research, 8(38).
  • Cımbız, A. T., & Küçüker, E. (2015). Öğretmenlik kariyer basamakları uygulamasının okuldaki etkilerine ilişkin öğretmenlerin görüşleri. Journal Of International Social Research, 8(38).
  • Çelikten, M. (2008). Öğretmenlik mesleğinde yeni model arayışları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (1), 189-198.
  • Çelikten, M. (2008). Öğretmenlik mesleğinde yeni model arayışları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (1), 189-198.
  • Demir, S. B. (2011). Öğretmen kariyer basamakları uygulamasının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3, 53-80.
  • Demir, S. B. (2011). Öğretmen kariyer basamakları uygulamasının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3, 53-80.
  • Deniz, B. (2009). Kariyer basamakları uygulamasının öğretmen motivasyonuna etkisi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Deniz, B. (2009). Kariyer basamakları uygulamasının öğretmen motivasyonuna etkisi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gümüşeli, A. (2005). Öğretmenlikte kariyer sistemine yapılan eleştiriler. Artı@ eğitim Dergisi. http://www.agumuseli.com/modules/weblog/details.php adresinden 10.12.2009 tarihinde edilmiştir.
  • Gümüşeli, A. (2005). Öğretmenlikte kariyer sistemine yapılan eleştiriler. Artı@ eğitim Dergisi. http://www.agumuseli.com/modules/weblog/details.php adresinden 10.12.2009 tarihinde edilmiştir.
  • Gündoğdu, K., & Kızıltaş, E. (2008). Kariyer basamaklarında yükselme sistemi ve sınavına ilişkin uzman öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55(55), 363-388.
  • Gündoğdu, K., & Kızıltaş, E. (2008). Kariyer basamaklarında yükselme sistemi ve sınavına ilişkin uzman öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55(55), 363-388.
  • Hacıoğlu, F., & Alkan, C. (1997). Öğretmenlik uygulamaları. Ankara: Alkım.
  • Hacıoğlu, F., & Alkan, C. (1997). Öğretmenlik uygulamaları. Ankara: Alkım.
  • Kaplan, İ., & Gülcan, M. G. (2020). Öğretmen kariyer basamaklarının oluşturulmasına ilişkin görüşlerin incelenmesi: Karma yöntem araştırması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 380-406.
  • Kaplan, İ., & Gülcan, M. G. (2020). Öğretmen kariyer basamaklarının oluşturulmasına ilişkin görüşlerin incelenmesi: Karma yöntem araştırması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 380-406.
  • Küçük, M., & Aksakal, T. (2007). Öğretmenlerin Ve Yöneticilerin Öğretmenlik Mesleğinin Kariyer Basamaklarına Göre Düzenlenmesine Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi III. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Adana.
  • Küçük, M., & Aksakal, T. (2007). Öğretmenlerin Ve Yöneticilerin Öğretmenlik Mesleğinin Kariyer Basamaklarına Göre Düzenlenmesine Yönelik Görüşlerinin Karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi III. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Adana.
  • Küçükahmet, L. (1999). Öğretmenlik mesleğine giriş. Alkım.
  • Küçükahmet, L. (1999). Öğretmenlik mesleğine giriş. Alkım.
  • Milli Eğitim Bakanlığı-MEB. (2022). Uzman öğretmenlik yetiştirme programı çalışma kitabı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı-MEB. (2022). Uzman öğretmenlik yetiştirme programı çalışma kitabı.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). California: SAGE Publications.
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). California: SAGE Publications.
  • MEB (2006). Öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselmeye ilişkin değerlendirme (KBYD) kılavuzu. MEB Personel Genel Müdürlüğü. Milli Eğitim Temel Kanunu(1973). (1739 S.K.). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2009/03/20090318-14.html.
  • MEB (2006). Öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselmeye ilişkin değerlendirme (KBYD) kılavuzu. MEB Personel Genel Müdürlüğü. Milli Eğitim Temel Kanunu(1973). (1739 S.K.). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2009/03/20090318-14.html.
  • Mertens, D. (2005). Research and evaluation in education and psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Boston, MA: Sage.
  • Mertens, D. (2005). Research and evaluation in education and psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Boston, MA: Sage.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon.
  • Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). İçerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon.
  • Üstün, A., & Aydın, M. (2022). Öğretmenlik meslek kanununa ilişkin okul yönetici görüşleri. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 8(62), 1389- 1396.
  • Üstün, A., & Aydın, M. (2022). Öğretmenlik meslek kanununa ilişkin okul yönetici görüşleri. International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, 8(62), 1389- 1396.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Yasemin Kurt Duman

Mine Görücüler

Early Pub Date December 31, 2023
Publication Date December 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 11 Issue: 14

Cite

APA Kurt Duman, Y., & Görücüler, M. (2023). ORTAOKUL ÖĞRETMENLERİNİN KARİYER BASAMAKLARI SINAVINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ EXAMINATION OF SECONDARY SCHOOL TEACHERS’ OPINIONS ON CAREER STEP EXAM. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(14), 24-43.

Mehmet Akif Ersoy University Journal of The Institute of Educational Sciences (MAKÜ-EBED) is a national, peer-reviewed, and scientific journal that aims to contribute to science by sharing developments in educational sciences, field education, and teacher training both in Turkey and worldwide on a scientific platform. Our journal is published online once a year, and all articles are offered as open access.