The aim of the study is to reveal the views of pre-service preschool teachers towards science teaching. Thirty-six pre-service preschool teachers who were studying in the 3rd and 4th grades in the spring semester of the 2023-2024 academic year at the Faculty of Education of a university in the Central Anatolian region participated in the study. The case study design, which is a qualitative method, was used in the study. The data obtained were analyzed through content analysis. As a result of the analysis, it was found that preschool teachers emphasized many characteristics such as being a role model, being science and curiosity centered, conducting research and investigation, attracting attention and interest, considering developmental levels, and being creative. The things that preschool teachers should do in science teaching were expressed as conducting experiments, developing students' scientific process skills, creating a science center, using out-of-school learning environments, establishing the relationship between science and technology, using science materials, watching science animations and videos, playing science games, doing kitchen activities and recycling activities. In addition, the pre-school teachers highlighted many topics such as living things, light and sound, sense organs, environment and nature, our body, pollution, seasons, fossils, space, food and microbes among the topics that should be covered in science lessons.
Araştırmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmaya İç Anadolu Bölgesi’nde yer alan bir üniversitenin Eğitim Fakültesi’nde 2023-2024 eğitim öğretim yılı bahar döneminde 3. ve 4. sınıflarda öğrenim gören 36 okul öncesi öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada nitel yöntemler arasında yer alan olgu bilim deseni kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Analiz sonucunda öğretmen adaylarının okul öncesi öğretmenin sahip olması gereken özellikler arasında; rol model olmalı, bilim ve merak merkezli olmalı, araştırma ve inceleme yapmalı, dikkat ve ilgi çekebilmeli, gelişim düzeylerini dikkate almalı ve yaratıcı olmalı gibi birçok özelliğe vurgu yaptıkları görülmüştür. Fen öğretiminde okul öncesi öğretmeninin yapması gerekenler ise deney yapmak, öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmek, fen merkezi oluşturmak, okul dışı öğrenme ortamlarını kullanmak, fen ve teknoloji ilişkisini kurdurmak, fen materyalleri kullanmak, fen animasyonları ve videoları izlemek, fen oyunları oynamak, mutfak çalışmaları yapmak ve geri dönüşüm etkinlikleri yapmak şeklinde ifade edilmiştir. Ayrıca okul öncesi öğretmen adayları fen öğretiminde ele alınması gereken konular arasında; canlılar, ışık ve ses, duyu organları, çevre ve doğa, vücudumuz, çevre kirliliği, mevsimler, fosiller, uzay, besinler ve mikroplar gibi birçok konuya vurgu yapmışlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum Evaluation in Education, Child Development Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | November 16, 2024 |
Acceptance Date | December 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 12 Issue: 15 |
Mehmet Akif Ersoy University Journal of The Institute of Educational Sciences (MAKÜ-EBED) is a national, peer-reviewed, and scientific journal that aims to contribute to science by sharing developments in educational sciences, field education, and teacher training both in Turkey and worldwide on a scientific platform. Our journal is published online once a year, and all articles are offered as open access.