Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pre-service Preschool Teachers' Views on Science Teaching

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 15, 1 - 22, 31.12.2024

Öz

The aim of the study is to reveal the views of pre-service preschool teachers towards science teaching. Thirty-six pre-service preschool teachers who were studying in the 3rd and 4th grades in the spring semester of the 2023-2024 academic year at the Faculty of Education of a university in the Central Anatolian region participated in the study. The case study design, which is a qualitative method, was used in the study. The data obtained were analyzed through content analysis. As a result of the analysis, it was found that preschool teachers emphasized many characteristics such as being a role model, being science and curiosity centered, conducting research and investigation, attracting attention and interest, considering developmental levels, and being creative. The things that preschool teachers should do in science teaching were expressed as conducting experiments, developing students' scientific process skills, creating a science center, using out-of-school learning environments, establishing the relationship between science and technology, using science materials, watching science animations and videos, playing science games, doing kitchen activities and recycling activities. In addition, the pre-school teachers highlighted many topics such as living things, light and sound, sense organs, environment and nature, our body, pollution, seasons, fossils, space, food and microbes among the topics that should be covered in science lessons.

Kaynakça

  • Akçay, N. O. (2016). Determining the views and adequacy of the preschool teachers related to science activities. Universal Journal of Educational Research, 4(4), 821-829.
  • Akşam, E., & Kutluca, A. Y. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin fen öğretimi uygulamalarının teorik ve pratik doğasının keşfedilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 386-435. https://doi.org/10.19171/uefad.867333
  • Aktın, K., & Aşçı, A. (2021). Okul öncesi sınıflarında ö\u011renme merkezlerine yönelik öğretmen görüşleri. Başkent University Journal of Education, 8(1), 57-66.
  • Akyol, N., & Birinci Konur, K. (2018). Okul öncesi dönemde fen eğitiminin uygulanabilirliğine yönelik öğretmen ve yönetici görüşlerinin incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 26(2), 547-557. https://doi.org/10.24106/kefdergi.389823
  • Atasoy, V., & Ahi, B. (2021). An analysis of Turkish pre-service preschool teachers’ self-image on a science education. Bartın University Journal of Faculty of Education, 10(1), 153-168. https://doi.org/10.1016/buefad.684120
  • Babaroglu, A., & Metwalley, E. O. (2018). Okul öncesi öğretmenlerin fen eğitimine ilişkin tutumlarının incelenmesi (Çorum ili örneği). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33), 1-15.
  • Creswell, J. W. (2017). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri (3. baskı) (H. Özcan, Çev.). Anı Yayıncılık.
  • Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage Publications.
  • Çelik, M., & Uzel, N. (2023). Okul öncesi fen eğitimi çalışmalarının bibliyometrik analizi. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 7(3), 292-309.
  • Dağdelen, E. N., & Atasoy, V. (2023). Investigation of the conceptual knowledge of preschool teacher candidates on science education. Kastamonu Education Journal, 31(2), 242-253. https://doi.org/10.24106/kefdergi.1271514
  • Dağlı, H., & Dağlıoğlu, H. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitiminin içeriği ve standartlarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(23), 1885-1919. https://doi.org/10.26466/opus.631378
  • Doğan, Y., & Simsar, A. (2018). Preschool teachers' views on science education, the methods they use, science activities, and the problems they face. International Journal of Progressive Education, 14(5), 57-76.
  • Gezgin, D., & Kılıç, D. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin fen etkinliklerinde tercih ettikleri kazanım ve yöntemlerin belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 620-630.
  • Güvenir, Z. (2023). Okul öncesi dönemde yarıtıcılığı geliştiren fen etkinliklerine okul öncesi öğretmenlerinin bakış açısı ve yarıtıcılık terimi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(49), 61-83.
  • Güvenir, Z., & Türkmen, L. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin fen öğretimine yönelik tutumları. Çukurova Araştırmaları, 8(2), 296-310.
  • Karaman Eflatun, H., & Kuloğlu, A. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin fen öğretimine yönelik tutumları ile fen ve doğa etkinliklerine yönelik görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 2078-2095. https://doi.org/10.17679/inuefd.1000517
  • Li, L. (2023). Investigation of Chinese preschool teachers’ attitudes and beliefs toward science teaching. International Journal of Educational Research and Development, 4(1), 9-21.
  • Meral, S. E., Çabuk, F. U., & Doğru, M. (2023). An investigation of pre-service preschool teachers' attitudes and self-efficacy towards science education according to various variables. Online Submission, 10(10), 57-72.
  • Onwuegbuzie, A. J., & Leech, N. L. (2007). A call for qualitative power analyses. Quality & Quantity, 41(1), 105-121. https://doi.org/10.1007/s11135-005-1098-1
  • Orcan Kaçan, M., Dedeoğlu Aktuğ, N., Karaçelik, S., & Kimzan, İ. (2021). Okul öncesi sınıflarda öğrenme merkezlerinin incelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [MSKU Journal of Education], 8(2), 436-451. https://doi.org/10.21666/muefd.761825
  • Piasta, S. B., Pelatti, C. Y., & Miller, H. L. (2014). Mathematics and science learning opportunities in preschool classrooms. Early Education and Development, 25(4), 445-468.
  • Ramazan, O., Çiftçi, H. A., & Tezel, M. (2018). Okul öncesi sınıflarındaki öğrenme merkezlerinin durumunun belirlenmesi ve öğretmenlerin öğrenme merkezleri hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 2(2), 213-233.
  • Raven, S., & Wenner, J. A. (2023). Science at the center: Meaningful science learning in a preschool classroom. Journal of Research in Science Teaching, 60(3), 484-514.
  • Simsar, A., & Doğan, Y. (2019). Investigation of preschool teachers' views on science education processes. E-Kafkas Journal of Educational Research, 6(2), 19-32.
  • Takaoğlu, Z. B., & Demir, V. (2018). Okul öncesi eğitimde uygulanan fen etkinliklerinin değerlendirilmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(25), 76-101.
  • Uyanık Balat, G., & Arslan Çiftçi, H. (2019). Erken çocukluk döneminde fen eğitimi ve önemi. B. Akman, G. Uyanık Balat, & T. Güler Yıldız (Eds.), Erken çocukluk döneminde fen eğitimi (7. baskı, s. 1-22). Anı Yayıncılık.
  • Ültay, N., Ültay, E., & Çilingir, S. K. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin fen konularındaki uygulamalarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(Özel Sayı), 773-792.
  • Vural, D. E., & Hamurcu, H. (2008). Preschool teacher candidates’ self-efficacy beliefs regarding science teaching lesson and opinions about science. Elementary Education Online, 7(2), 456-467.
  • Yavuz, E. A., & Ahmetoğlu, E. (2019). Okul öncesinde fen öğretimi, bilim ve teknoloji. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 770-783.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S., & Zengin, R. (2019). Dijital ve sınıf içi eğitsel oyunlarla gerçekleştirilen fen eğitiminin okul öncesi öğrencilerinin bilişsel gelişim düzeylerine etkisi. EKEV Akademi Dergisi, 25(86), 497-512.

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Fen Öğretimine Yönelik Görüşleri

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 15, 1 - 22, 31.12.2024

Öz

Araştırmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmaya İç Anadolu Bölgesi’nde yer alan bir üniversitenin Eğitim Fakültesi’nde 2023-2024 eğitim öğretim yılı bahar döneminde 3. ve 4. sınıflarda öğrenim gören 36 okul öncesi öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada nitel yöntemler arasında yer alan olgu bilim deseni kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Analiz sonucunda öğretmen adaylarının okul öncesi öğretmenin sahip olması gereken özellikler arasında; rol model olmalı, bilim ve merak merkezli olmalı, araştırma ve inceleme yapmalı, dikkat ve ilgi çekebilmeli, gelişim düzeylerini dikkate almalı ve yaratıcı olmalı gibi birçok özelliğe vurgu yaptıkları görülmüştür. Fen öğretiminde okul öncesi öğretmeninin yapması gerekenler ise deney yapmak, öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmek, fen merkezi oluşturmak, okul dışı öğrenme ortamlarını kullanmak, fen ve teknoloji ilişkisini kurdurmak, fen materyalleri kullanmak, fen animasyonları ve videoları izlemek, fen oyunları oynamak, mutfak çalışmaları yapmak ve geri dönüşüm etkinlikleri yapmak şeklinde ifade edilmiştir. Ayrıca okul öncesi öğretmen adayları fen öğretiminde ele alınması gereken konular arasında; canlılar, ışık ve ses, duyu organları, çevre ve doğa, vücudumuz, çevre kirliliği, mevsimler, fosiller, uzay, besinler ve mikroplar gibi birçok konuya vurgu yapmışlardır.

Kaynakça

  • Akçay, N. O. (2016). Determining the views and adequacy of the preschool teachers related to science activities. Universal Journal of Educational Research, 4(4), 821-829.
  • Akşam, E., & Kutluca, A. Y. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin fen öğretimi uygulamalarının teorik ve pratik doğasının keşfedilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 386-435. https://doi.org/10.19171/uefad.867333
  • Aktın, K., & Aşçı, A. (2021). Okul öncesi sınıflarında ö\u011renme merkezlerine yönelik öğretmen görüşleri. Başkent University Journal of Education, 8(1), 57-66.
  • Akyol, N., & Birinci Konur, K. (2018). Okul öncesi dönemde fen eğitiminin uygulanabilirliğine yönelik öğretmen ve yönetici görüşlerinin incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 26(2), 547-557. https://doi.org/10.24106/kefdergi.389823
  • Atasoy, V., & Ahi, B. (2021). An analysis of Turkish pre-service preschool teachers’ self-image on a science education. Bartın University Journal of Faculty of Education, 10(1), 153-168. https://doi.org/10.1016/buefad.684120
  • Babaroglu, A., & Metwalley, E. O. (2018). Okul öncesi öğretmenlerin fen eğitimine ilişkin tutumlarının incelenmesi (Çorum ili örneği). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33), 1-15.
  • Creswell, J. W. (2017). Nitel araştırmacılar için 30 temel beceri (3. baskı) (H. Özcan, Çev.). Anı Yayıncılık.
  • Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage Publications.
  • Çelik, M., & Uzel, N. (2023). Okul öncesi fen eğitimi çalışmalarının bibliyometrik analizi. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 7(3), 292-309.
  • Dağdelen, E. N., & Atasoy, V. (2023). Investigation of the conceptual knowledge of preschool teacher candidates on science education. Kastamonu Education Journal, 31(2), 242-253. https://doi.org/10.24106/kefdergi.1271514
  • Dağlı, H., & Dağlıoğlu, H. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitiminin içeriği ve standartlarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(23), 1885-1919. https://doi.org/10.26466/opus.631378
  • Doğan, Y., & Simsar, A. (2018). Preschool teachers' views on science education, the methods they use, science activities, and the problems they face. International Journal of Progressive Education, 14(5), 57-76.
  • Gezgin, D., & Kılıç, D. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin fen etkinliklerinde tercih ettikleri kazanım ve yöntemlerin belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 620-630.
  • Güvenir, Z. (2023). Okul öncesi dönemde yarıtıcılığı geliştiren fen etkinliklerine okul öncesi öğretmenlerinin bakış açısı ve yarıtıcılık terimi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(49), 61-83.
  • Güvenir, Z., & Türkmen, L. (2022). Okul öncesi öğretmenlerinin fen öğretimine yönelik tutumları. Çukurova Araştırmaları, 8(2), 296-310.
  • Karaman Eflatun, H., & Kuloğlu, A. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin fen öğretimine yönelik tutumları ile fen ve doğa etkinliklerine yönelik görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 2078-2095. https://doi.org/10.17679/inuefd.1000517
  • Li, L. (2023). Investigation of Chinese preschool teachers’ attitudes and beliefs toward science teaching. International Journal of Educational Research and Development, 4(1), 9-21.
  • Meral, S. E., Çabuk, F. U., & Doğru, M. (2023). An investigation of pre-service preschool teachers' attitudes and self-efficacy towards science education according to various variables. Online Submission, 10(10), 57-72.
  • Onwuegbuzie, A. J., & Leech, N. L. (2007). A call for qualitative power analyses. Quality & Quantity, 41(1), 105-121. https://doi.org/10.1007/s11135-005-1098-1
  • Orcan Kaçan, M., Dedeoğlu Aktuğ, N., Karaçelik, S., & Kimzan, İ. (2021). Okul öncesi sınıflarda öğrenme merkezlerinin incelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [MSKU Journal of Education], 8(2), 436-451. https://doi.org/10.21666/muefd.761825
  • Piasta, S. B., Pelatti, C. Y., & Miller, H. L. (2014). Mathematics and science learning opportunities in preschool classrooms. Early Education and Development, 25(4), 445-468.
  • Ramazan, O., Çiftçi, H. A., & Tezel, M. (2018). Okul öncesi sınıflarındaki öğrenme merkezlerinin durumunun belirlenmesi ve öğretmenlerin öğrenme merkezleri hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 2(2), 213-233.
  • Raven, S., & Wenner, J. A. (2023). Science at the center: Meaningful science learning in a preschool classroom. Journal of Research in Science Teaching, 60(3), 484-514.
  • Simsar, A., & Doğan, Y. (2019). Investigation of preschool teachers' views on science education processes. E-Kafkas Journal of Educational Research, 6(2), 19-32.
  • Takaoğlu, Z. B., & Demir, V. (2018). Okul öncesi eğitimde uygulanan fen etkinliklerinin değerlendirilmesi. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(25), 76-101.
  • Uyanık Balat, G., & Arslan Çiftçi, H. (2019). Erken çocukluk döneminde fen eğitimi ve önemi. B. Akman, G. Uyanık Balat, & T. Güler Yıldız (Eds.), Erken çocukluk döneminde fen eğitimi (7. baskı, s. 1-22). Anı Yayıncılık.
  • Ültay, N., Ültay, E., & Çilingir, S. K. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin fen konularındaki uygulamalarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(Özel Sayı), 773-792.
  • Vural, D. E., & Hamurcu, H. (2008). Preschool teacher candidates’ self-efficacy beliefs regarding science teaching lesson and opinions about science. Elementary Education Online, 7(2), 456-467.
  • Yavuz, E. A., & Ahmetoğlu, E. (2019). Okul öncesinde fen öğretimi, bilim ve teknoloji. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 770-783.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S., & Zengin, R. (2019). Dijital ve sınıf içi eğitsel oyunlarla gerçekleştirilen fen eğitiminin okul öncesi öğrencilerinin bilişsel gelişim düzeylerine etkisi. EKEV Akademi Dergisi, 25(86), 497-512.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitimde Program Değerlendirme, Çocuk Gelişimi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Alev Orhan 0000-0002-8999-9329

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 16 Kasım 2024
Kabul Tarihi 12 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Orhan, A. (2024). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Fen Öğretimine Yönelik Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 12(15), 1-22.

Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi (MAKÜ-EBED), eğitim bilimleri, alan eğitimi ve öğretmen yetiştirme alanlarındaki gelişmeleri bilimsel bir zeminde paylaşarak bilime katkı sağlamayı amaçlayan ulusal, hakemli ve bilimsel bir dergidir. Dergimiz yılda bir kez çevrimiçi olarak yayımlanmakta olup, tüm makaleler açık erişim olarak sunulmaktadır