Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hazırlama Yeterliliklerinin Belirlenmesi
Year 2023,
Issue: 49, 108 - 118, 30.06.2023
Talha Gündüz
Seracettin Levent Zorluoğlu
Abstract
Bu çalışmanın amacı özel eğitim dersi almış fen bilgisi öğretmen adaylarının Bireyselleştirilmiş
Eğitim Programı hazırlama yeterliklerinin belirlenmesidir. Durum çalışması metodu ile yürütülen
çalışmada 4. sınıf düzeyinde öğrenim gören 31 (23 kadın, 8erkek) fen bilgisi öğretmen adayından
görüşme yoluyla veri toplanmıştır. Yapılan görüşmeler toplam bir aylık süre zarfında gerçekleşmiş ve her bir görüşme yaklaşık 20 dakika sürmüştür. Görüşme esnasında veri kaybı yaşanmaması için katılımcıların izni doğrultusunda görüşmeler ses kayıt cihazına kaydedilmiştir. Toplanan
veriler analiz edilirken içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. Veriler analiz edilirken objektif
olarak kod ve kategoriler oluşturulmuştur. Araştırmacılar tarafından oluşturulan kod ve kategorilerde fikir birliğine varılmış ve uzman görüşü alınmıştır. Kod ve kategoriler belirlenirken fen bilgisi
öğretmen adaylarının görüşleri dikkate alınmıştır. Ancak bazı kategoriler oluşturulurken özel eğitim hizmetlerinde yer alan Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı ile ilgili bilgilerden yararlanılmıştır.
Oluşturulan her bir koda yönelik frekans sayıları ve öğretmen adaylarının örnek ifadeleri tablo ya
da şekillerle birlikte bulgular bölümünde yer almıştır. Bulgular bölümünde fen bilgisi öğretmen
adaylarının Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı hakkındaki görüşlerine ve hazırlama yeterliliklerine ait analiz verileri betimlenmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre fen bilgisi öğretmen adayları
özel gereksinimli bireyler için Bireyselleştirilmiş eğitim programının gerekli olduğunu; faydalı
bir program olduğunu ve yol gösterici olduğunu ifade ettikleri tespit edilmiştir. Ayrıca fen bilgisi
öğretmen adayları Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı hazırlama konusunda yetersiz kaldıkları ve
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı hazırlama aşamalarına yeterince dikkat etmedikleri sonucuna
ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar göz önünde bulundurulduğunda özel eğitim dersinin içeriği ve
ders sayısının artırılması, BEP’e yönelik daha fazla seminer düzenlenmesi ve öğretmenlik uygulaması dersinde öğretmen adaylarına BEP’in hazırlatılması/uygulatılması önerilmektedir.
References
- Agran, M., & Hughes, C. (2008). Students’ opinions regarding their Individualized Education Program involvement. Career Development for
Exceptional Individuals, 31(2), 69–76. [CrossRef]
- Albarel, F., Pellegrini, I., Rahabi, H., Baccou, C., Gonin, L., Rochette, C., Vermalle, M., Cuny, T., Castinetti, F., & Brue, T. (2020). Evaluation of an
individualized education program in pituitary diseases: A pilot study.
European Journal of Endocrinology, 183(6), 551–559. [CrossRef]
- Alice, O. N. (2018). Evaluation of development and implementation of individualized educational programme by teachers of learners with intellectual disabilities in Kisumu and Nairobi counties [Doctoral
Dissertation]. Kenyatta University. Retrieved from https://ir-library.k
u.ac.ke/bitstream/handle/123456789/18572/Evaluation%20of%20d
evelopment%20and%20implementation%20of%20individualized
%20educational....pdf?sequence=1
- Al-Shammari, Z., & Hornby, G. (2020). Special Education teachers’ knowledge and experience of IEPs in the education of students with special educational needs. International Journal of Disability,
Development and Education, 67(2), 167–181. [CrossRef]
- Ateş, M. (2017). Bilim ve sanat merkezlerinde görev yapan Türkçe
öğretmenlerinin bireyselleştirilmiş eğitim planı hakkındaki
görüşlerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 42(42), 211–225. [CrossRef]
- Avcıoğlu, H. (2011). Zihin engelliler sınıf öğretmenlerinin bireyselleştirilmiş
eğitim programı hazırlamaya ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 12(1), 39–53. [CrossRef]
- Avcıoğlu, H., & Rüştioğlu, O. (2018). Özel eğitimde fen bilgisi öğretimi ve
önemi. Içinde H. Avcıoğlu (Ed.). Özel eğitimde fen ve sosyal bilgiler
öğretimi (s. 1–14). Eğiten Kitap Yayıncılık.
- Ayanoğlu, Ç., & Gür Erdoğan, D. (2019). Okul yöneticilerinin özel gereksinimli öğrencilere okul yöneticilerinin özel gereksinimli öğrencilere
okul yöneticilerinin özel gereksinimli öğrencilere hazırlanması/uy
gulanması hakkındaki görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 20(4), 677–706. [CrossRef]
- Bafra-Tike, L., & Kargın, T. (2009). Sınıf öğretmenleri, rehber öğretmenler
ve rehberlik araştırma merkezi çalışanlarının bireyselleştirilmiş
eğitim programı hazırlama sürecine ilişkin tutumları ve bu süreçte
karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada eğitim
bilimleri, 9(4), 1933–1972. Retrieved from https://silo.tips/download/
leyla-tke-bafra-tevhide-kargin
- Batu, E. S., Cüre, G., Nar, S., Gövercin, D., & Keskin, M. (2018). Türkiye’de
ilkokul ve ortaokullarda yapılan kaynaştırma araştırmalarının gözden
geçirilmesi (20062016). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19(3), 577–614. [CrossRef]
- Benninger, K. (2004). Perceptions of student involvement in the construction of their own IEP ‘s [Master’s Thesis]. State University College at
Brockport. Retrieved from http://hdl.handle.net/20.500.12648/6046
- Berg, B. L., & Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.
Eğitim Yayınevi. Retrieved from https://books.google.com.tr/books?i
d=TF-zDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=tr&source=gbs_ge_
summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
- Berkant, H. G., & Atılgan, G. (2017). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma
eğitimine yönelik yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Journal of
Educational Reflections, 1(1), 13–25. Retrieved from https://dergipa
rk.org.tr/tr/pub/eduref/issue/34202/378137
- Blackwell, W. H., & Rossetti, Z. S. (2014). The development of individualized
education programs: Where have we been and where should we go
now?. SAGE Open, 4(2). [CrossRef]
- Boavida, T., Aguiar, C., McWilliam, R. A., & Pimentel, J. S. (2010). Quality of
individualized education program goals of preschoolers with disabilities. Infants and Young Children, 23(3), 233–243. [CrossRef]
- Borucu, B., & Işıkdoğan Uğurlu, N. (2018). Genel eğitim okullarındaki özel
gereksinimli öğrencilerin öğretim öncesi, sırası ve sonrası eğitsel
değerlendirilmelerine ilişkin öğretmen görüşleri. 28. Ulusal özel
eğitim kongresi Tam Metin Bildiri kitabı (M. A. Melekoğlu, Ed., s.
18–29). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. Retrieved from https://uo
ek2018.ogu.edu.tr/Storage/uoek2018/Uploads/18-29.pdf
- Burunsuz, E. (2019). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin
bireyselleştirilmiş eğitim programının uygulanmasına ilişkin görüşleri
(Tez no: 544939) [Yüksek Lisans Tezi]. Bülent Ecevit Üniversitesi-Zo
nguldak, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. Retrieved
from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
- Burunsuz, E., & İnce, M. (2020). İlköğretim okullarında görev yapan
öğretmenlerin bireyselleştirilmiş eğitim programının uygulanmasına
ilişkin görüşleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(31), 530–544.
[CrossRef]
- Camcı-Erdoğan, S. (2020). Öğretmen adaylarının özel gereksinimli bireylerin eğitimine yönelik görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, Erken Görünüm. [CrossRef]
- Can, E., & Kara, Z. (2017). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimi
öğrencilerine yönelik tutumlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi.
Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 71–96. Retrieved
from https://dergipark.org.tr/tr/pub/trakyasobed/issue/33347/371192
- Çıkılı, Y., Gönen, A., Aslan Bağci, Ö. A., & Kaynar, H. (2017). Özel eğitim
alanında görev yapan öğretmenlerin bireyselleştirilmiş eğitim
programı (BEP) hazırlama konusunda yaşadıkları güçlükler. Opus
Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(1), 1–1. [CrossRef]
- Creswell, J. W. (2018). Beş nitel araştırma yaklaşımı. Içinde M. Bütün & S.
B. Demir (Eds.). Nitel araştırma yöntemleri (3. baskı, ss. 69-128).
Siyasal Kitapevi.
- Creswell, J. W. (2018). Veri toplama. Içinde M. Bütün & S. B. Demir (Eds.).
Nitel araştırma yöntemleri (3. baskı, ss. 145-178). Siyasal Kitapevi.
- Debbağ, M. (2017). Opinions of prospective classroom teachers about
their competence for ındividualized education program (IEP). Universal Journal of Educational Research, 5(2), 181–185. [CrossRef]
- Değirmenci-Kurt, A., & Tomul, E. (2020). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma
eğitimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim
Araştırmaları Dergisi, 4(7), 144–154. Retrieved from https://dergipa
rk.org.tr/en/pub/jier/issue/56808/719696
- Demirbilek, M., & Levent, F. (2020). Kaynaştırma sınıflarında özel eğitim
alan öğrencilere yönelik öğretmen davranışlarına ilişkin rehberlik
öğretmenlerinin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21(3), 479–511. [CrossRef]
- Deniz, S. (2016). Rehber öğretmen adaylarının özel eğitime yönelik özyeterlik algılarının incelenmesi. Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları
Dergisi, 17(38), 154–175. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pu
b/sobbiad/issue/36454/413095
- Er Nas, S., & Dilber, Y. (2020). Fen bilimleri öğretmenlerinin öğrenme
güçlüğü tanılı kaynaştırma öğrencileri ile yürüttükleri öğretim sürecinin
incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(4), 1800–1816. [CrossRef]
- Er Nas, S., Şenel Çoruhlu, T., Çalık, M., Ergül, C., & Gülay, A. (2019). Öğrenme
güçlüğü yaşayan ortaokul öğrencilerine yönelik fen deneyleri
kılavuzunun etkililiğinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 20(3), 501–534. [CrossRef]
- Evyapan, G. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine
ilişkin özyeterlilik algı düzeyleri ve bireyselleştirilmiş eğitim programı
hakkındaki görüşleri (Tez no:627037) [Yüksek Lisans Tezi] Balıkesir
Üniversitesi-Balıkesir, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSo
nucYeni.jsp
- Findley, J. A., Ruble, L. A., & McGrew, J. H. (2022). Individualized education
program quality for transition age students with autism. Research in
Autism Spectrum Disorders, 91, 101900. [CrossRef]
- Fish, W. W. (2008). The IEP Meeting: Perceptions of Parents of Students
Who Receive Special Education Services. Preventing School Failure:
Alternative Education for Children and Youth, 53(1), 8–14. [CrossRef]
- Goodwin, K., Farquharson, K., Yeager Pelatti, C., Schneider-Cline, W., Harvey, J., & Bush, E. (2022). Examining the quality of individualized education program (IEP) goals for children with traumatic brain injury
(TBI). Communication Disorders Quarterly, 43(2), 96–104. [CrossRef]
Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. Millî Eğitim
Bakanlığı. Retrieved from https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar
/2018_07/09101900_ozel_egitim_hizmetleri_yonetmeligi07072018.pdf
- Güzel, N. (2014). Kaynaştırma öğrencisi olan ilköğretim öğretmenlerinin
kaynaştırma eğitimine ilişkin yaşadıkları sorunlar (Beykoz ilçesi
örneği) (Tez No. 355918) [Yüksek Lisans Tezi]. Yeditepe Üniversitesi,
Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. Retrieved from https://te
z.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
- İlik, Ş. Ş. (2019). Üstün yetenekli öğrencilerin eğitiminde görev yapan
öğretmenlerin bireyselleştirilmiş eğitim programları hazırlamaya
uygulamaya ve izlemeye yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(2), 485–495. [CrossRef]
- İlik, Ş. Ş., & Günay, Y. E. (2020). Bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP)
hazırlama sürecinde tercih edilen BEP uygulamaları üzerine
öğretmenlerin görüşlerinin incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi
Dergisi, 15(30), 347–362. [CrossRef]
- Kale, M., Dikici-Sığırtmaç, A., Nur, İ., & Sultan-Abbak, B. (2016). Okul öncesi
öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimi uygulamalarına ilişkin
görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi
Çalışmaları Dergisi, 1(2), 35–45. Retrieved from http://ijeces.hku.ed
u.tr/tr/pub/issue/22946/355278
- Kapucu, R., Aydoğdu, A., & Benli, A. N. (2020). Ortaokul kademesinde
kaynaştırma eğitimi gören öğrencilerin uyum becerilerine ilişkin
öğrenci öğretmen, veli ve öğrenci görüşleri: Bir durum çalışması.
Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 34–47. Retrieved
from https://dergipark.org.tr/tr/pub/bujer/issue/55738/673855
- Köse, K. (2017). Fen bilimleri dersinde uygulanan kaynaştırma eğitiminin
fen bilimleri öğretmenleri ve öğrenci görüşlerine göre
değerlendirilmesi. (Tez No. 471811) [Yüksek Lisans Tezi]. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSo
nucYeni.jsp
- Kot, M., Sönmez, S., Yıkmış, A., & Çiftçi Tekinarslan, İ. (2015). İlkokul 4. sınıf
öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersi kapsamında zihinsel yetersizliği
olan kaynaştırma öğrencisine yönelik uygulamaları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(USBES Özel Sayısı I),
231–246. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication
/288831560_ILKOKUL_4_SINIF_OGRETMENLERININ_SOSYAL_BILGI
LER_DERSI_KAPSAMINDA_ZIHINSEL_YETERSIZLIGI_OLAN_KA
YNASTIRMA_OGRENCISINE_YONELIK_UYGULAMALARI
- Kuru-Habiboğlu, N. (2018). İlkokullarda çalışan sınıf öğretmenlerinin ve
rehber öğretmenlerin bireyselleştirilmiş eğitim programı geliştirme
birimine ilişkin görüşleri (Tez No. 530687) [Yüksek Lisans Tezi]. Abant
İzzet Baysal Üniversitesi, Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSo
nucYeni.jsp
- Kurulu, Y. Ö. (2018). Fen bilgisi öğretmenliği lisans programı. Yüksek
Öğretim Kurulu. Retrieved from https://www.yok.gov.tr/Documents/
Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/YeniOgretmen-Yetistirme-Lisans
-Programlari/Fen_Bilgisi_Ogretmenligi_Lisans_ Programi.pdf
- Lee-Tarver, A. (2006). Are individualized education plans a good thing?
A survey of teachers’ perceptions of the utility of IEPs in regular
education settings. Journal of Instructional Psychology, 33(4),
263–272. Retrieved from https://go.gale.com/ps/i.do?id=GALE
%7CA156549739&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=a
bs&issn=00941956&p=AONE&sw=w&userGroupName=anon%7E
baa2e1d8
- Lynch, S., & Adams, P. (2008). Developing standards-based individualized
education program objectives for students with significant needs.
Teaching Exceptional Children, 40(3), 36–39. [CrossRef]
- Macaroğlu-Akgül, E., & Mertoğlu, H. (2020). Öğretmen yetiştirme
programlarında otizm farkındalığı: Fen bilgisi eğitimi örneği. Journal
of Individual Differences in Education, 2(1), 31–41. Retrieved from
https://dergipark.org.tr/en/pub/jide/issue/55034/755814
- MacLeod, K., Causton, J. N., Radel, M., & Radel, P. (2017). Rethinking the
individualized education plan process: Voices from the other side of
the table. Disability and Society, 32(3), 381–400. [CrossRef]
- Merriam, S. B. (2018). Araştırmanın Desenlenmesi ve Örneklem seçimi.
Içinde S. Turan (Ed.). Nitel araştırma (s. 55–84) Nobel Akademi
Yayıncılık
- Merriam, S. B. (2018). Nitel Verilerin Toplanması. Içinde S. Turan (Ed.). Nitel
araştırma (s. 83–84). Nobel Akademik Yayıncılık.
- Mete, P. (2016). Ortaokul özel alt sınıfta öğrenim gören zihinsel yetersizliğe
sahip öğrencilere bazı maddelerin “sert-yumuşak” özelliklerinin
doğrudan öğretim yöntemiyle öğretimi. (Tez No. 442999) [Doktora
Tezi]. Atatürk Üniversitesi, Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSo
nucYeni.jsp
- Öztürk, C. Ç., & Eratay, E. (2010, Aralık). Eğitim uygulama okuluna devam
eden zihin engelli öğrencilerin öğretmenlerinin bireyselleştirilmiş
eğitim programı hakkında görüşlerinin belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(2), 145–159. Retrieved from https://de
rgipark.org.tr/tr/pub/aibuefd/issue/1499/18144
- Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Pegem
Akademi Yayınları.
- Royer, D. J. (2017). My IEP: A student-directed individualized education
program model. Exceptionality, 25(4), 235–252. [CrossRef]
- Şahin, A., & Gürler, B. (2018). Destek eğitim odasında ve kaynaştırma
ortamlarında çalışan öğretmenlerin bireyselleştirilmiş eğitim
programı hazırlama sürecinde yaşadıkları güçlüklerin belirlenmesi.
Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29, 594–625.
[CrossRef]
- Santiago-Lugo, S. M. (2018). A review the literature on problems and challenges encountered by educators during the IEP process [Master
Thesis]. State University of New York-ABD. Retrieved from https://co
re.ac.uk/download/pdf/233576682.pdf adress
- Sarıkaya, B., & Börekçi, M. (2016). İşitme engelli öğrencilerin eğitiminde
yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri: Erzurum ili örneği. Ekev Akademi Dergisi, 20(66), 177–193. [CrossRef]
- Sevim, O., Kayman, F., & Kaya, M. (2021). Türkçe öğretmenlerinin
bireyselleştirilmiş eğitim programı’nın (BEP) uygulanabilirliği
hakkındaki görüşleri. International Journal of Language Academy,
9(1), 159–174. [CrossRef]
- Simon, J. B. (2006). Perceptions of the IEP requirement. Teacher Education and Special Education, 29(4), 225–235. [CrossRef]
Siron, Y. (2020). PAUD inklusif: Efikasi diri dan tingkat literasi guru
memengaruhi kemampuan merancang individualized education
program (IEP)? Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 6(1), 1–14.
[CrossRef]
- Slade, N., Eisenhower, A., Carter, A. S., & Blacher, J. (2018). Satisfaction with
individualized education programs among parents of young children
with ASD. Exceptional Children, 84(3), 242–260. [CrossRef]
- Söğüt, D. A., & Deniz, S. (2018). Sınıf öğretmenlerinin bireyselleştirilmiş
eğitim programı (BEP) hazırlamada karşılaştıkları güçlükler ve
kaynaştırma uygulamalarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi.
Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 423–443.
[CrossRef]
- Sullivan, C. A. (2015). Examining parents’ perceptions of the ındividualized
education program meeting [Doctoral Thesis]. University of Connecticut-ABD. Retrieved from https://opencommons.uconn.edu/
dissertations/722.
- Taşcı, F. (2019). Engelli ve engelli olmayan öğrencilerin bütünleşmesinde
okul yönetiminin tutumlarının değerlendirilmesi [Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Gelişim Üniversitesi. Retrieved from
https://acikbilim.yok.gov.tr/bitstream/handle/20.500.12812/628841/
yokAcikBilim_10277203.pdf?sequence=-1&isAllowed=y
- Tekin-Ersan, D., & Ata, S. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin
bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlanmasına ilişkin görüşleri.
Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 162–177. [CrossRef]
- Timothy, S., & Agbenyega, J. S. (2018). Inclusive school leaders’ perceptions on the implementation of individual education plans. International Journal of Whole Schooling, 14(1), 1–30. Retrieved from https
://eric.ed.gov/?id=EJ1170727
- Toprak, Ö. F. (2018). Bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama sürecine
ilişkin ekip üyelerinin deneyimleri: Bir ortaokul örneği. (Tez No.
525057) [Yüksek Lisans Tezi]. Anadolu Üniversitesi, Yüksek Öğretim
Kurulu Tez Merkezi. Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalT
ezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
- Tuna, M. D. (2015). Sınıfında özel gereksinimli öğrencisi olan okul öncesi
öğretmenlerinin doğal öğretim sürecine ilişkin bakış açılarının
incelenmesi (Tez No. 425493) [Yüksek Lisans Tezi]. Anadolu Üniversitesi, Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi. Retrieved from https://te
z.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
- Vuran, S., Bozkuş-Genç, G., & Sani-Bozkurt, S. (2017). İş birliği ile
bireyselleştirilmiş eğitim programı geliştirme süreci: Durum
çalışması. Özel Egitim Dergisi, 18(2), 165–184. [CrossRef]
- Yaman, A. (2017). Kaynaştırma modeli ile eğitilen öğrenciler için
bireyselleştirlirmiş eğitim programlarının eğitim ve uygulanmasına
yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi (Tez No.
471821) [Yüksek Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Yüksek
Öğretim Kurulu Tez Merkezi. Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/Ul
usalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
- Yaralı, D. (2015). Öğretmen adaylarının özel gereksinimli bireylere yönelik
tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 431–455. [CrossRef]
Yazıcıoğlu, T. (2018). Kaynaştırma uygulamalarının tarihsel süreci ve
Türkiye’de uygulanan kaynaştırma modelleri. Nevşehir Hacı Bektaş
Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 8(1), 92–110. [CrossRef]
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
- Yüksel, B., Oğur, Ö., & İşbilir, A. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin
bireyselleştirilmiş eğitim programı (Bep yeterlilikleri: bir karma
yöntem çalışması). Asya Studies, 4(14), 1–17. [CrossRef]
- Zeitlin, V. M., & Curcic, S. (2014). Parental voices on individualized education programs: ‘Oh, IEP meeting tomorrow? Rum tonight!’ Disability
and Society, 29(3), 373–387. [CrossRef]
Year 2023,
Issue: 49, 108 - 118, 30.06.2023
Talha Gündüz
Seracettin Levent Zorluoğlu
References
- Agran, M., & Hughes, C. (2008). Students’ opinions regarding their Individualized Education Program involvement. Career Development for
Exceptional Individuals, 31(2), 69–76. [CrossRef]
- Albarel, F., Pellegrini, I., Rahabi, H., Baccou, C., Gonin, L., Rochette, C., Vermalle, M., Cuny, T., Castinetti, F., & Brue, T. (2020). Evaluation of an
individualized education program in pituitary diseases: A pilot study.
European Journal of Endocrinology, 183(6), 551–559. [CrossRef]
- Alice, O. N. (2018). Evaluation of development and implementation of individualized educational programme by teachers of learners with intellectual disabilities in Kisumu and Nairobi counties [Doctoral
Dissertation]. Kenyatta University. Retrieved from https://ir-library.k
u.ac.ke/bitstream/handle/123456789/18572/Evaluation%20of%20d
evelopment%20and%20implementation%20of%20individualized
%20educational....pdf?sequence=1
- Al-Shammari, Z., & Hornby, G. (2020). Special Education teachers’ knowledge and experience of IEPs in the education of students with special educational needs. International Journal of Disability,
Development and Education, 67(2), 167–181. [CrossRef]
- Ateş, M. (2017). Bilim ve sanat merkezlerinde görev yapan Türkçe
öğretmenlerinin bireyselleştirilmiş eğitim planı hakkındaki
görüşlerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 42(42), 211–225. [CrossRef]
- Avcıoğlu, H. (2011). Zihin engelliler sınıf öğretmenlerinin bireyselleştirilmiş
eğitim programı hazırlamaya ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 12(1), 39–53. [CrossRef]
- Avcıoğlu, H., & Rüştioğlu, O. (2018). Özel eğitimde fen bilgisi öğretimi ve
önemi. Içinde H. Avcıoğlu (Ed.). Özel eğitimde fen ve sosyal bilgiler
öğretimi (s. 1–14). Eğiten Kitap Yayıncılık.
- Ayanoğlu, Ç., & Gür Erdoğan, D. (2019). Okul yöneticilerinin özel gereksinimli öğrencilere okul yöneticilerinin özel gereksinimli öğrencilere
okul yöneticilerinin özel gereksinimli öğrencilere hazırlanması/uy
gulanması hakkındaki görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 20(4), 677–706. [CrossRef]
- Bafra-Tike, L., & Kargın, T. (2009). Sınıf öğretmenleri, rehber öğretmenler
ve rehberlik araştırma merkezi çalışanlarının bireyselleştirilmiş
eğitim programı hazırlama sürecine ilişkin tutumları ve bu süreçte
karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada eğitim
bilimleri, 9(4), 1933–1972. Retrieved from https://silo.tips/download/
leyla-tke-bafra-tevhide-kargin
- Batu, E. S., Cüre, G., Nar, S., Gövercin, D., & Keskin, M. (2018). Türkiye’de
ilkokul ve ortaokullarda yapılan kaynaştırma araştırmalarının gözden
geçirilmesi (20062016). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19(3), 577–614. [CrossRef]
- Benninger, K. (2004). Perceptions of student involvement in the construction of their own IEP ‘s [Master’s Thesis]. State University College at
Brockport. Retrieved from http://hdl.handle.net/20.500.12648/6046
- Berg, B. L., & Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri.
Eğitim Yayınevi. Retrieved from https://books.google.com.tr/books?i
d=TF-zDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=tr&source=gbs_ge_
summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
- Berkant, H. G., & Atılgan, G. (2017). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma
eğitimine yönelik yaşadıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Journal of
Educational Reflections, 1(1), 13–25. Retrieved from https://dergipa
rk.org.tr/tr/pub/eduref/issue/34202/378137
- Blackwell, W. H., & Rossetti, Z. S. (2014). The development of individualized
education programs: Where have we been and where should we go
now?. SAGE Open, 4(2). [CrossRef]
- Boavida, T., Aguiar, C., McWilliam, R. A., & Pimentel, J. S. (2010). Quality of
individualized education program goals of preschoolers with disabilities. Infants and Young Children, 23(3), 233–243. [CrossRef]
- Borucu, B., & Işıkdoğan Uğurlu, N. (2018). Genel eğitim okullarındaki özel
gereksinimli öğrencilerin öğretim öncesi, sırası ve sonrası eğitsel
değerlendirilmelerine ilişkin öğretmen görüşleri. 28. Ulusal özel
eğitim kongresi Tam Metin Bildiri kitabı (M. A. Melekoğlu, Ed., s.
18–29). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. Retrieved from https://uo
ek2018.ogu.edu.tr/Storage/uoek2018/Uploads/18-29.pdf
- Burunsuz, E. (2019). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin
bireyselleştirilmiş eğitim programının uygulanmasına ilişkin görüşleri
(Tez no: 544939) [Yüksek Lisans Tezi]. Bülent Ecevit Üniversitesi-Zo
nguldak, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. Retrieved
from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
- Burunsuz, E., & İnce, M. (2020). İlköğretim okullarında görev yapan
öğretmenlerin bireyselleştirilmiş eğitim programının uygulanmasına
ilişkin görüşleri. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(31), 530–544.
[CrossRef]
- Camcı-Erdoğan, S. (2020). Öğretmen adaylarının özel gereksinimli bireylerin eğitimine yönelik görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, Erken Görünüm. [CrossRef]
- Can, E., & Kara, Z. (2017). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimi
öğrencilerine yönelik tutumlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi.
Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 71–96. Retrieved
from https://dergipark.org.tr/tr/pub/trakyasobed/issue/33347/371192
- Çıkılı, Y., Gönen, A., Aslan Bağci, Ö. A., & Kaynar, H. (2017). Özel eğitim
alanında görev yapan öğretmenlerin bireyselleştirilmiş eğitim
programı (BEP) hazırlama konusunda yaşadıkları güçlükler. Opus
Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(1), 1–1. [CrossRef]
- Creswell, J. W. (2018). Beş nitel araştırma yaklaşımı. Içinde M. Bütün & S.
B. Demir (Eds.). Nitel araştırma yöntemleri (3. baskı, ss. 69-128).
Siyasal Kitapevi.
- Creswell, J. W. (2018). Veri toplama. Içinde M. Bütün & S. B. Demir (Eds.).
Nitel araştırma yöntemleri (3. baskı, ss. 145-178). Siyasal Kitapevi.
- Debbağ, M. (2017). Opinions of prospective classroom teachers about
their competence for ındividualized education program (IEP). Universal Journal of Educational Research, 5(2), 181–185. [CrossRef]
- Değirmenci-Kurt, A., & Tomul, E. (2020). Sınıf öğretmenlerinin kaynaştırma
eğitimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim
Araştırmaları Dergisi, 4(7), 144–154. Retrieved from https://dergipa
rk.org.tr/en/pub/jier/issue/56808/719696
- Demirbilek, M., & Levent, F. (2020). Kaynaştırma sınıflarında özel eğitim
alan öğrencilere yönelik öğretmen davranışlarına ilişkin rehberlik
öğretmenlerinin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 21(3), 479–511. [CrossRef]
- Deniz, S. (2016). Rehber öğretmen adaylarının özel eğitime yönelik özyeterlik algılarının incelenmesi. Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları
Dergisi, 17(38), 154–175. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pu
b/sobbiad/issue/36454/413095
- Er Nas, S., & Dilber, Y. (2020). Fen bilimleri öğretmenlerinin öğrenme
güçlüğü tanılı kaynaştırma öğrencileri ile yürüttükleri öğretim sürecinin
incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(4), 1800–1816. [CrossRef]
- Er Nas, S., Şenel Çoruhlu, T., Çalık, M., Ergül, C., & Gülay, A. (2019). Öğrenme
güçlüğü yaşayan ortaokul öğrencilerine yönelik fen deneyleri
kılavuzunun etkililiğinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 20(3), 501–534. [CrossRef]
- Evyapan, G. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine
ilişkin özyeterlilik algı düzeyleri ve bireyselleştirilmiş eğitim programı
hakkındaki görüşleri (Tez no:627037) [Yüksek Lisans Tezi] Balıkesir
Üniversitesi-Balıkesir, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi.
Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSo
nucYeni.jsp
- Findley, J. A., Ruble, L. A., & McGrew, J. H. (2022). Individualized education
program quality for transition age students with autism. Research in
Autism Spectrum Disorders, 91, 101900. [CrossRef]
- Fish, W. W. (2008). The IEP Meeting: Perceptions of Parents of Students
Who Receive Special Education Services. Preventing School Failure:
Alternative Education for Children and Youth, 53(1), 8–14. [CrossRef]
- Goodwin, K., Farquharson, K., Yeager Pelatti, C., Schneider-Cline, W., Harvey, J., & Bush, E. (2022). Examining the quality of individualized education program (IEP) goals for children with traumatic brain injury
(TBI). Communication Disorders Quarterly, 43(2), 96–104. [CrossRef]
Millî Eğitim Bakanlığı (2018). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. Millî Eğitim
Bakanlığı. Retrieved from https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar
/2018_07/09101900_ozel_egitim_hizmetleri_yonetmeligi07072018.pdf
- Güzel, N. (2014). Kaynaştırma öğrencisi olan ilköğretim öğretmenlerinin
kaynaştırma eğitimine ilişkin yaşadıkları sorunlar (Beykoz ilçesi
örneği) (Tez No. 355918) [Yüksek Lisans Tezi]. Yeditepe Üniversitesi,
Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi. Retrieved from https://te
z.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
- İlik, Ş. Ş. (2019). Üstün yetenekli öğrencilerin eğitiminde görev yapan
öğretmenlerin bireyselleştirilmiş eğitim programları hazırlamaya
uygulamaya ve izlemeye yönelik görüşlerinin değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(2), 485–495. [CrossRef]
- İlik, Ş. Ş., & Günay, Y. E. (2020). Bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP)
hazırlama sürecinde tercih edilen BEP uygulamaları üzerine
öğretmenlerin görüşlerinin incelenmesi. Bayburt Eğitim Fakültesi
Dergisi, 15(30), 347–362. [CrossRef]
- Kale, M., Dikici-Sığırtmaç, A., Nur, İ., & Sultan-Abbak, B. (2016). Okul öncesi
öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimi uygulamalarına ilişkin
görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi
Çalışmaları Dergisi, 1(2), 35–45. Retrieved from http://ijeces.hku.ed
u.tr/tr/pub/issue/22946/355278
- Kapucu, R., Aydoğdu, A., & Benli, A. N. (2020). Ortaokul kademesinde
kaynaştırma eğitimi gören öğrencilerin uyum becerilerine ilişkin
öğrenci öğretmen, veli ve öğrenci görüşleri: Bir durum çalışması.
Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 34–47. Retrieved
from https://dergipark.org.tr/tr/pub/bujer/issue/55738/673855
- Köse, K. (2017). Fen bilimleri dersinde uygulanan kaynaştırma eğitiminin
fen bilimleri öğretmenleri ve öğrenci görüşlerine göre
değerlendirilmesi. (Tez No. 471811) [Yüksek Lisans Tezi]. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi, Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSo
nucYeni.jsp
- Kot, M., Sönmez, S., Yıkmış, A., & Çiftçi Tekinarslan, İ. (2015). İlkokul 4. sınıf
öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersi kapsamında zihinsel yetersizliği
olan kaynaştırma öğrencisine yönelik uygulamaları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(USBES Özel Sayısı I),
231–246. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication
/288831560_ILKOKUL_4_SINIF_OGRETMENLERININ_SOSYAL_BILGI
LER_DERSI_KAPSAMINDA_ZIHINSEL_YETERSIZLIGI_OLAN_KA
YNASTIRMA_OGRENCISINE_YONELIK_UYGULAMALARI
- Kuru-Habiboğlu, N. (2018). İlkokullarda çalışan sınıf öğretmenlerinin ve
rehber öğretmenlerin bireyselleştirilmiş eğitim programı geliştirme
birimine ilişkin görüşleri (Tez No. 530687) [Yüksek Lisans Tezi]. Abant
İzzet Baysal Üniversitesi, Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSo
nucYeni.jsp
- Kurulu, Y. Ö. (2018). Fen bilgisi öğretmenliği lisans programı. Yüksek
Öğretim Kurulu. Retrieved from https://www.yok.gov.tr/Documents/
Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/YeniOgretmen-Yetistirme-Lisans
-Programlari/Fen_Bilgisi_Ogretmenligi_Lisans_ Programi.pdf
- Lee-Tarver, A. (2006). Are individualized education plans a good thing?
A survey of teachers’ perceptions of the utility of IEPs in regular
education settings. Journal of Instructional Psychology, 33(4),
263–272. Retrieved from https://go.gale.com/ps/i.do?id=GALE
%7CA156549739&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=a
bs&issn=00941956&p=AONE&sw=w&userGroupName=anon%7E
baa2e1d8
- Lynch, S., & Adams, P. (2008). Developing standards-based individualized
education program objectives for students with significant needs.
Teaching Exceptional Children, 40(3), 36–39. [CrossRef]
- Macaroğlu-Akgül, E., & Mertoğlu, H. (2020). Öğretmen yetiştirme
programlarında otizm farkındalığı: Fen bilgisi eğitimi örneği. Journal
of Individual Differences in Education, 2(1), 31–41. Retrieved from
https://dergipark.org.tr/en/pub/jide/issue/55034/755814
- MacLeod, K., Causton, J. N., Radel, M., & Radel, P. (2017). Rethinking the
individualized education plan process: Voices from the other side of
the table. Disability and Society, 32(3), 381–400. [CrossRef]
- Merriam, S. B. (2018). Araştırmanın Desenlenmesi ve Örneklem seçimi.
Içinde S. Turan (Ed.). Nitel araştırma (s. 55–84) Nobel Akademi
Yayıncılık
- Merriam, S. B. (2018). Nitel Verilerin Toplanması. Içinde S. Turan (Ed.). Nitel
araştırma (s. 83–84). Nobel Akademik Yayıncılık.
- Mete, P. (2016). Ortaokul özel alt sınıfta öğrenim gören zihinsel yetersizliğe
sahip öğrencilere bazı maddelerin “sert-yumuşak” özelliklerinin
doğrudan öğretim yöntemiyle öğretimi. (Tez No. 442999) [Doktora
Tezi]. Atatürk Üniversitesi, Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi.
Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSo
nucYeni.jsp
- Öztürk, C. Ç., & Eratay, E. (2010, Aralık). Eğitim uygulama okuluna devam
eden zihin engelli öğrencilerin öğretmenlerinin bireyselleştirilmiş
eğitim programı hakkında görüşlerinin belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(2), 145–159. Retrieved from https://de
rgipark.org.tr/tr/pub/aibuefd/issue/1499/18144
- Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Pegem
Akademi Yayınları.
- Royer, D. J. (2017). My IEP: A student-directed individualized education
program model. Exceptionality, 25(4), 235–252. [CrossRef]
- Şahin, A., & Gürler, B. (2018). Destek eğitim odasında ve kaynaştırma
ortamlarında çalışan öğretmenlerin bireyselleştirilmiş eğitim
programı hazırlama sürecinde yaşadıkları güçlüklerin belirlenmesi.
Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29, 594–625.
[CrossRef]
- Santiago-Lugo, S. M. (2018). A review the literature on problems and challenges encountered by educators during the IEP process [Master
Thesis]. State University of New York-ABD. Retrieved from https://co
re.ac.uk/download/pdf/233576682.pdf adress
- Sarıkaya, B., & Börekçi, M. (2016). İşitme engelli öğrencilerin eğitiminde
yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri: Erzurum ili örneği. Ekev Akademi Dergisi, 20(66), 177–193. [CrossRef]
- Sevim, O., Kayman, F., & Kaya, M. (2021). Türkçe öğretmenlerinin
bireyselleştirilmiş eğitim programı’nın (BEP) uygulanabilirliği
hakkındaki görüşleri. International Journal of Language Academy,
9(1), 159–174. [CrossRef]
- Simon, J. B. (2006). Perceptions of the IEP requirement. Teacher Education and Special Education, 29(4), 225–235. [CrossRef]
Siron, Y. (2020). PAUD inklusif: Efikasi diri dan tingkat literasi guru
memengaruhi kemampuan merancang individualized education
program (IEP)? Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 6(1), 1–14.
[CrossRef]
- Slade, N., Eisenhower, A., Carter, A. S., & Blacher, J. (2018). Satisfaction with
individualized education programs among parents of young children
with ASD. Exceptional Children, 84(3), 242–260. [CrossRef]
- Söğüt, D. A., & Deniz, S. (2018). Sınıf öğretmenlerinin bireyselleştirilmiş
eğitim programı (BEP) hazırlamada karşılaştıkları güçlükler ve
kaynaştırma uygulamalarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi.
Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 423–443.
[CrossRef]
- Sullivan, C. A. (2015). Examining parents’ perceptions of the ındividualized
education program meeting [Doctoral Thesis]. University of Connecticut-ABD. Retrieved from https://opencommons.uconn.edu/
dissertations/722.
- Taşcı, F. (2019). Engelli ve engelli olmayan öğrencilerin bütünleşmesinde
okul yönetiminin tutumlarının değerlendirilmesi [Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi]. İstanbul Gelişim Üniversitesi. Retrieved from
https://acikbilim.yok.gov.tr/bitstream/handle/20.500.12812/628841/
yokAcikBilim_10277203.pdf?sequence=-1&isAllowed=y
- Tekin-Ersan, D., & Ata, S. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin
bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlanmasına ilişkin görüşleri.
Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 162–177. [CrossRef]
- Timothy, S., & Agbenyega, J. S. (2018). Inclusive school leaders’ perceptions on the implementation of individual education plans. International Journal of Whole Schooling, 14(1), 1–30. Retrieved from https
://eric.ed.gov/?id=EJ1170727
- Toprak, Ö. F. (2018). Bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama sürecine
ilişkin ekip üyelerinin deneyimleri: Bir ortaokul örneği. (Tez No.
525057) [Yüksek Lisans Tezi]. Anadolu Üniversitesi, Yüksek Öğretim
Kurulu Tez Merkezi. Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/UlusalT
ezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
- Tuna, M. D. (2015). Sınıfında özel gereksinimli öğrencisi olan okul öncesi
öğretmenlerinin doğal öğretim sürecine ilişkin bakış açılarının
incelenmesi (Tez No. 425493) [Yüksek Lisans Tezi]. Anadolu Üniversitesi, Yüksek Öğretim Kurulu Tez Merkezi. Retrieved from https://te
z.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
- Vuran, S., Bozkuş-Genç, G., & Sani-Bozkurt, S. (2017). İş birliği ile
bireyselleştirilmiş eğitim programı geliştirme süreci: Durum
çalışması. Özel Egitim Dergisi, 18(2), 165–184. [CrossRef]
- Yaman, A. (2017). Kaynaştırma modeli ile eğitilen öğrenciler için
bireyselleştirlirmiş eğitim programlarının eğitim ve uygulanmasına
yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi (Tez No.
471821) [Yüksek Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Yüksek
Öğretim Kurulu Tez Merkezi. Retrieved from https://tez.yok.gov.tr/Ul
usalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
- Yaralı, D. (2015). Öğretmen adaylarının özel gereksinimli bireylere yönelik
tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 431–455. [CrossRef]
Yazıcıoğlu, T. (2018). Kaynaştırma uygulamalarının tarihsel süreci ve
Türkiye’de uygulanan kaynaştırma modelleri. Nevşehir Hacı Bektaş
Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 8(1), 92–110. [CrossRef]
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
- Yüksel, B., Oğur, Ö., & İşbilir, A. (2020). Okul öncesi öğretmenlerinin
bireyselleştirilmiş eğitim programı (Bep yeterlilikleri: bir karma
yöntem çalışması). Asya Studies, 4(14), 1–17. [CrossRef]
- Zeitlin, V. M., & Curcic, S. (2014). Parental voices on individualized education programs: ‘Oh, IEP meeting tomorrow? Rum tonight!’ Disability
and Society, 29(3), 373–387. [CrossRef]