This study was carried out in order to determine the duties, responsibilities and qualifications that physical education and sports teachers expect from education administrators. It is a qualitative study and a holistic multiple-state degree was used. Data were collected by semi-structured interview technique. In the semi-structured interview form, 10 questions were asked to the participants and the ends of these questions were left open. Content analyzes of the answers received with the audio recording were made and common themes were determined in line with the answers given by the participants. The universe of this study consists of Physical Education and Sports Class teachers who teach in schools affiliated to the Ministry of National Education in Antalya province in the 2022-2023 academic year. The group of this study consists of a total of 10 physical education and sports teachers, 1 female and 9 male, working in schools affiliated to the Ministry of National Education in the province of Antalya. The semi-structured interview form used in the qualitative research method was used as a data collection tool. In the semi-structured interview form, questions were asked to reveal the demographic status of the teachers. As a result of this study, in order to interpret the data correctly, the answers given by the working group were grouped in tables and sub-themes were formed. It was stated by the study group that the administrators should organize the whole school in competitions and activities (f=6, 23.04%); close relations with parents will reflect positively on education (f=5, 35.7%); it is necessary to exchange information in communication in order to balance the student-teacher-parent triangle (f=5, 25%); that the attitudes and behaviors of the administrators that will negatively affect the motivation of the teachers will also affect the performance negatively (f=5, 50%); managers should form a commission and act in line with the decisions taken by the impartial commission (f=5, 26.3%); the attitudes and behaviors of administrators towards employees, teachers and students positively or negatively affect the school environment (f=4, 40%); that administrators should conduct research to increase the quality of education (f=3, 24.9%); that managers should exhibit consistent, transparent and exemplary behavior, and that they should be fair in their decisions (f=3, 14,28%); managers should primarily try to find the source of the problem (f=3, 16.65%); It was observed that the most preferred sub-themes were that managers should be honest, sincere and warm-blooded, and that they should be patient and helpful in solving problems (f=2, 13,33%).
Bu çalışma, beden eğitimi ve spor dersi öğretmenlerinin eğitim yöneticilerinden beklediği görev, sorumluluk ve nitelikleri belirleyebilmek amacıyla yapılmıştır. Nitel bir çalışma olup bütüncül çoklu durum derecesi kullanılmıştır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formunda katılımcılara 10 soru yöneltilmiş bu soruların ucu açık bırakılmıştır. Ses kaydı ile alınan cevapların içerik analizleri yapılarak katılımcıların verdiği cevaplar doğrultusunda ortak temalar belirlenmiştir. Bu çalışmanın evrenini 2022-2023 eğitim öğretim döneminde, Antalya ili Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda öğretmenlik yapan Beden Eğitimi ve Spor Dersi öğretmenleri oluşturmaktadır. Bu çalışmanın grubunu Antalya ili Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda görev yapmakta olan 1 kadın, 9 erkek olmak üzere toplam 10 beden eğitimi ve spor dersi öğretmeni oluşturmaktadır. Nitel araştırma yönteminde kullanılan yarı yapılandırılmış görüşme formu veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formunda, öğretmenlerin demografik durumunu ortaya koymak için sorular sorulmuştur. Bu çalışma sonucunda verilerin doğru bir şekilde yorumlanması amacıyla çalışma grubunun vermiş olduğu cevaplar tablolar şeklinde gruplandırılarak alt temalar oluşturulmuştur. Çalışma grubu tarafından yöneticilerin müsabakalar ve etkinliklerde tüm okulu örgütlemeleri gerektiği (f=6, % 23,04); veliler ile olan yakın ilişkilerin eğitime olumlu yönde yansıyacağı (f=5, % 35,7); öğrenci-öğretmen-veli üçgeninin dengesini sağlayabilmeleri adına iletişim halinde olarak bilgi alışverişi yapılmaları gerektiği (f=5, % 25); yöneticilerin öğretmenlerin motivasyonunu olumsuz yönde etkileyecek tutum ve davranışlar sergilemelerinin performansı da olumsuz yönde etkileyeceği (f=5, % 50); yöneticilerin komisyon oluşturarak tarafsız komisyonun almış olduğu kararlar doğrultusunda hareket etmeleri gerektiği (f=5, % 26,3); yöneticilerin çalışanlara, öğretmenlere ve öğrencilere karşı tutum ve davranışlarının okul ortamını pozitif veya negatif şekilde etkilediği (f=4, % 40); yöneticilerin eğitim kalitesini arttırmak için araştırmalar yapmaları gerektiği (f=3, % 24,9); yöneticilerin tutarlı, şeffaf ve örnek davranışlar sergilemesi gerektiği aynı zamanda kararlarında adil olmaları gerektiği (f=3, % 14,28); yöneticilerin öncelikli olarak sorunun kaynağını bulmaya çalışmaları gerektiği (f=3, % 16,65); yöneticilerin dürüst, samimi ve sıcak kanlı olmalarını ve problemlerin çözümü aşamasında sabırlı ve yardımcı olmaları gerektiği (f=2, % 13,33) şeklindeki alt temaların en çok tercih edilen alt temalar olduğu gözlemlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 30, 2023 |
Publication Date | July 30, 2023 |
Submission Date | January 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 2 Issue: 1 |