Research Article
BibTex RIS Cite

Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürlüğü Ölçme Ve Değerlendirme Merkezi Tarafından Hazırlanan 6. Ve 7. Sınıf Matematik Dersi Ortak Yazılı Sınav Sorularının Madde Türlerine Ve Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi

Year 2020, Volume: 3 Issue: 1, 28 - 53, 30.12.2020

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürlüğü Ölçme ve Değerlendirme Merkezi tarafından hazırlanan 6. ve 7. sınıf matematik dersi ortak yazılı sınav sorularının madde türlerine ve Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre değerlendirilmesidir. Bu araştırmada, doküman analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verilerini, Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürlüğü Ölçme ve Değerlendirme Merkezi tarafından 2018-2019 eğitim-öğretim yılı birinci ve ikinci dönemi ile 2019-2020 eğitim-öğretim yılı birinci dönemi matematik dersi için hazırlanan ve aynı dönemlerde uygulanan sınav soruları oluşturmaktadır. Araştırmada, matematik dersine ait toplam 195 sınav sorusunun madde türlerine ve Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre incelemesi yapılmıştır. Elde edilen verilere göre 6. Sınıf matematik yazılı sorularının % 2,88’inin doğru-yanlış, % 37,5’inin kısa cevaplı, %59,62’sinin çoktan seçmeli madde türlerinden oluştuğu ayrıca eşleştirmeli ve açık uçlu madde türlerinden ise hiç soru sorulmadığı tespit edilmiştir. Yenilenmiş Bloom taksonomisine göre ise soruların %9,62’sinin hatırlama, %33,65’inin anlama, %44,23’ünün uygulama, %8,65’inin çözümleme, %3,85’inin değerlendirme boyutunda hazırlandığı, yaratma boyutuna yönelik ise hiç soru sorulmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca 7. Sınıf matematik yazılı sorularının %45,05’inin kısa cevaplı, % 54,95’inin çoktan seçmeli madde türlerinden oluştuğu; açık uçlu, eşleştirmeli ve doğru-yanlış madde türlerinden ise hiç soru sorulmadığı görülmüştür. Yenilenmiş Bloom Taksonomisine göre ise sorularının %2,20’sinin hatırlama, %43,95’inin anlama, %51,65’inin uygulama, %2,20’sinin çözümleme boyutunda hazırlandığı, değerlendirme ve yaratma boyutlarında ise hiç soru sorulmadığı görülmüştür.

References

  • Altun, M. (2002). Matematik öğretimi (2.baskı). Bursa: Alfa Yayıncılık.
  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Wittrock, M. C. (2001). Öğrenme Öğretim ve Değerlendirme ile İlgili Bir Sınıflama: Bloom'un Eğitimin Hedefleri İle İlgili Sınıflamasının Güncelleştirilmiş Biçimi. (Çev. Özçelik, D. A. 2018, Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J. ve Wittrock, M. C. Eds. 3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Baki, A. , & Köğce, D. (2009). Farklı türdeki liselerin matematik sınavlarında sorulan sorularım bloom taksonomisine göre karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 557-574.
  • Biber, A.Ç. ve Tuna, A.(2017). Ortaokul matematik kitaplarındaki öğrenme alanları ve Bloom taksonomisine göre karşılaştırmalı analizi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 161-174. doi:10.7822/omuefd.327396
  • Büyükalan, F. ve Delal Turan,S.(2018). 4.sınıf öğretmenlerinin temel derslerde sordukları yazılı sınav sorularının bloom taksopnomisi açısından incelenmesi. Asya’dan Avrupa’ya Sosyal Bilimler Dergisi, 5, 11-20. doi:10.31455/asya.431973
  • Ertürk, S. (1979). Eğitimde program geliştirme. Ankara, Yelkentepe Yayınları
  • Güler, G., Özdemir, E. ve Dikici, R. (2012). İlköğretim matematik öğretmenlerinin sınav Soruları ile SBS matematik sorularının Bloom Taksonomisi’ne göre karşılaştırmalı analizi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 41-60.
  • Güven, Ç. ve Aydın, A. (2004). Yedinci sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim program sorularını yenilenmiş bloom taksonomisi baakımından analizi ve değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 223-233.
  • Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürlüğü, (2019). Ortak Yazılı Sınavlar 7. Sınıf İl Raporu. Kocaeli: Kocaeli Ölçme Ve Değerlendirme Merkezi
  • Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürlüğü, (2019). Ortak Yazılı Sınavlar 6. Sınıf İl Raporu. Kocaeli: Kocaeli Ölçme Ve Değerlendirme Merkezi
  • Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürlüğü, (2019). Ortak Yazılı Sınavı İl Raporu. Kocaeli: Kocaeli Ölçme Ve Değerlendirme Merkezi
  • Korkmaz, F. Ve Ünsal, S. (2016). Bllom’un yenilenmiştaksonomisine göre bir sınav analizi.Türkish Journal of Education,5(3), 170-183. doi:10.19128/turje.97805
  • MEB. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı ilköğretim kurumları yönetmeliği. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=19942&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 adresinden erişildi.
  • Sönmez, V. (2012). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı (17. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Tekindal, S. (2017). Okullarda ölçme ve değerlendirme yöntemleri (6. baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yakalı, D.(2016). Teog sinavlarindaki matematik sorularinin yenlenmiş bloom taksonomisi ve öğretim programina göre değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Yıldırım,A. ve Şimşek,H. (2018) .Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
Year 2020, Volume: 3 Issue: 1, 28 - 53, 30.12.2020

Abstract

References

  • Altun, M. (2002). Matematik öğretimi (2.baskı). Bursa: Alfa Yayıncılık.
  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Wittrock, M. C. (2001). Öğrenme Öğretim ve Değerlendirme ile İlgili Bir Sınıflama: Bloom'un Eğitimin Hedefleri İle İlgili Sınıflamasının Güncelleştirilmiş Biçimi. (Çev. Özçelik, D. A. 2018, Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J. ve Wittrock, M. C. Eds. 3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Baki, A. , & Köğce, D. (2009). Farklı türdeki liselerin matematik sınavlarında sorulan sorularım bloom taksonomisine göre karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 557-574.
  • Biber, A.Ç. ve Tuna, A.(2017). Ortaokul matematik kitaplarındaki öğrenme alanları ve Bloom taksonomisine göre karşılaştırmalı analizi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(1), 161-174. doi:10.7822/omuefd.327396
  • Büyükalan, F. ve Delal Turan,S.(2018). 4.sınıf öğretmenlerinin temel derslerde sordukları yazılı sınav sorularının bloom taksopnomisi açısından incelenmesi. Asya’dan Avrupa’ya Sosyal Bilimler Dergisi, 5, 11-20. doi:10.31455/asya.431973
  • Ertürk, S. (1979). Eğitimde program geliştirme. Ankara, Yelkentepe Yayınları
  • Güler, G., Özdemir, E. ve Dikici, R. (2012). İlköğretim matematik öğretmenlerinin sınav Soruları ile SBS matematik sorularının Bloom Taksonomisi’ne göre karşılaştırmalı analizi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 41-60.
  • Güven, Ç. ve Aydın, A. (2004). Yedinci sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim program sorularını yenilenmiş bloom taksonomisi baakımından analizi ve değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 223-233.
  • Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürlüğü, (2019). Ortak Yazılı Sınavlar 7. Sınıf İl Raporu. Kocaeli: Kocaeli Ölçme Ve Değerlendirme Merkezi
  • Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürlüğü, (2019). Ortak Yazılı Sınavlar 6. Sınıf İl Raporu. Kocaeli: Kocaeli Ölçme Ve Değerlendirme Merkezi
  • Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürlüğü, (2019). Ortak Yazılı Sınavı İl Raporu. Kocaeli: Kocaeli Ölçme Ve Değerlendirme Merkezi
  • Korkmaz, F. Ve Ünsal, S. (2016). Bllom’un yenilenmiştaksonomisine göre bir sınav analizi.Türkish Journal of Education,5(3), 170-183. doi:10.19128/turje.97805
  • MEB. (2014). Millî Eğitim Bakanlığı ilköğretim kurumları yönetmeliği. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=19942&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 adresinden erişildi.
  • Sönmez, V. (2012). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı (17. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Tekindal, S. (2017). Okullarda ölçme ve değerlendirme yöntemleri (6. baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yakalı, D.(2016). Teog sinavlarindaki matematik sorularinin yenlenmiş bloom taksonomisi ve öğretim programina göre değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Yıldırım,A. ve Şimşek,H. (2018) .Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Hilal Çelik 0000-0002-8677-9232

Esma Kocabıyık This is me 0000-0002-7886-3389

Ümit Sönmezer This is me 0000-0002-9249-1147

Publication Date December 30, 2020
Submission Date September 8, 2020
Acceptance Date October 29, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Çelik, H., Kocabıyık, E., & Sönmezer, Ü. (2020). Kocaeli İl Milli Eğitim Müdürlüğü Ölçme Ve Değerlendirme Merkezi Tarafından Hazırlanan 6. Ve 7. Sınıf Matematik Dersi Ortak Yazılı Sınav Sorularının Madde Türlerine Ve Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi. Ege Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3(1), 28-53.