Bu çalışmanın amacı, Ergenler İçin Okulda Öznel İyi Oluş Ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin incelenmesidir. Araştırma, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında 5-8. sınıflarda eğitim gören toplam 336 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Örneklemin 182’si (%54.2) kız, 154’ü ise (%45.8) erkek öğrencilerden oluşmuştur. Katılımcıların yaşları 10 ile 15 (= 12.36, ss= 1.11) arasında değişmiştir. Ergenler İçin Okulda Öznel İyi Oluş Ölçeği’nin yapı geçerliğini incelemek için Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. Türkçe’ye uyarlanan ölçeğin ölçüt-bağıntılı geçerliğini incelemek için Pozitif ve Negatif Duygu Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği ve Çocuk ve Ergenler İçin Okula Bağlanma Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirlik çalışmasında, Cronbach alfa katsayısı ve test-tekrar test güvenirliği hesaplanmıştır. Araştırma bulguları, ölçeğin iki faktörlü orijinal yapısının hedef örneklemde de doğrulandığını göstermiştir. Hedef ölçek ve ölçüt ölçme araçları arasında orta düzeyde anlamlı korelasyonlar hesaplanmıştır. Güvenirlik çalışmasında, Cronbach alfa katsayısı Okul Doyumu boyutunda .93; ölçeğin bütününde ise .87 olarak belirlenmiştir. Test-tekrar test güvenirlik katsayısı ölçeğin bütünü, Okul Doyumu boyutu ve Okulda Duygu boyutu için sırasıyla .73, .59 ve .62 olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak, tüm bu bulgular Ergenler İçin Okulda Öznel İyi Oluş Ölçeği’nin ülkemizde araştırmacılar ve uygulayıcılar tarafından kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermiştir.
Anahtar Kelimeler: Okulda öznel iyi oluş, ergenler, geçerlik, güvenirlik.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 21, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile yayımlanmıştır.