Bu
çalışmanın amacı, ergenlerin kişilerarası ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları ve sosyal
kaygı düzeyleri ile problemli internet kullanımları arasındaki ilişkiyi
incelemektir. Araştırma grubu, Eskişehir’de farklı liselerde öğrenim
gören 174’ü kız ve 138’i erkek olmak üzere toplam 312 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmada Problemli İnternet
Kullanım Ölçeği-Ergen, Sosyal Kaygı Ölçeği ve Kişilerarası İlişkilerle
İlgili Bilişsel
Çarpıtmalar Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi korelasyon ve regresyon
analizi ile incelenmiştir. Ergenlerin problemli internet kullanımı,
sosyal kaygı ve ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalarının cinsiyete göre
farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla ilişkisiz grup t testi
kullanılmıştır. Bulgular,
sosyal kaygı düzeyinin ve kişilerarası ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaların problemli
internet kullanımıyla pozitif yönde ilişkili olduğu ve değişkenlerin problemli
internet kullanımını yordadığını ve de değişkenlerin problemli internet
kullanımını yaklaşık olarak %44 düzeyinde açıkladığını göstermiştir. Araştırmada
sonucunda cinsiyete göre sosyal kaygı farklılık göstermediği
belirlenmiştir. Araştırma sonucunda ergenlerin problemli internet kullanımları
ve kişilerarası ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmaları cinsiyet değişkenine
göre anlamlı düzeyde farklılaştığı, erkek ergenlerin problemli internet
kullanımı ve kişilerarası ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalarının kız
ergenlerden anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Sonuçlar Sosyal Telafi Yaklaşımı ve ilgili
literatür çerçevesinde tartışılmıştır. Bunlara dayalı olarak okul
psikolojik danışmanlarına ve araştırmacılara öneriler sunulmuştur
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile yayımlanmıştır.