Abstract
Bu araştırmanın amacı, 2017-2018 öğretim yılında
okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocukların sosyal yetkinlik davranışlarını
incelemektir. Araştırmada, betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
örneklemini, tabakalı örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen 521 çocuk
oluşturmaktadır. Araştırmada, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden
çocukların sosyal yetkinlik davranışlarını
belirlemek amacıyla Sosyal Yetkinlik ve
Davranış Değerlendirme-30 Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde betimsel istatistikler ve fark analizleri
kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden
çocukların sosyal yetkinlik
davranışlarını sıklıkla sergiledikleri, anksiyete-içedönüklük ve kızgınlık-saldırganlık
davranışlarını ise neredeyse hiç sergilemedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Kız
çocukların sosyal yetkinlik puanlarının erkek çocuklarından daha yüksek olduğu,
anne-baba eğitim düzeyi arttıkça çocukların sosyal yetkinlik davranışlarının arttığı,
kardeş sayısı arttıkça çocukların anksiyete-içedönüklük davranışlarının
arttığı, fakat çocukların sosyal yetkinlik, anksiyete-içedönüklük ve
kızgınlık-saldırganlık davranışlarının yaş ve aile gelir düzeyi değişkenlerine
göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin
problem davranışları sıklıkla sergileyen çocukları tespit edip çocukların
sosyal gelişimlerini olumlu yönde etkileyecek etkinliklere daha sık yer
vermeleri önerilebilir.