Research Article
BibTex RIS Cite

Görme Yetersizliği Olan Öğrencilere Yönelik Geliştirilen Fen Etkinliklerin Değerlendirilmesi: Isı ve Sıcaklık

Year 2017, Volume: 18 Issue: 2, 914 - 942, 29.12.2017
https://doi.org/10.12984/egeefd.314586

Abstract

Bu çalışmada bir Tasarım Tabanlı Araştırma kapsamında hazırlanan
öğretim tasarımı modeliyle ilköğretim 8. sınıf görme yetersizliği olan
öğrencilere ‘Maddenin Halleri ve Isı’ ünitesine yönelik geliştirilen etkinlik
ve materyallerin öğretim, öğrenme, işlevsellik ve kullanışlılık boyutlarında
değerlendirilmesi yapılmıştır. Çalışma üç temel aşamadan oluşmaktadır. Çalışmanın
ilk aşamasında görme yetersizliği olan öğrencilerin Fen Bilimleri dersi ‘Maddenin
Halleri ve Isı’ ünitesine yönelik öğrenme ihtiyaçları tespit edilmiştir. İkinci
aşamada ise öğrencilerin tespit edilen ihtiyaçları doğrultusunda materyal ve
etkinlikler tasarlanmıştır. Son aşamada ise bu öğretim materyal ve
etkinliklerinin değerlendirmesi yapılmıştır. Öğretim tasarımı geliştirilirken
ADDIE öğretim tasarım modelinden yararlanılmıştır. Çalışmanın ihtiyaç analizi
ve uygulama aşamaları bir durum çalışması olarak sürdürülmüştür. İhtiyaç
analizi aşamasına 5 öğrenci, uygulama aşamasına ise 6 öğrenci katılmıştır. Veri
toplama aracı olarak gözlem formu
kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre ’Maddenin Halleri
ve Isı’ ünitesinde yer alan kavramların öğrencilere etkili bir şekilde
öğretilmesi amacıyla hazırlanan etkinliklerin öğretim, öğrenme, işlevsellik ve
kullanışlılık boyutlarında hem öğrenmeye olumlu katkı sağladığı hem de kolay
temin edilebilir nitelikte olduğu tespit edilmiştir. 

References

  • AAAS (1990). Project 2061: Science for All Americans. Washington, DC: American Association for the Advancement of Science (AAAS). http://www.project2061.org/publications/sfaa/default.htm
  • Bakkaloğlu, H. (2008). The effectiveness of activity-based intervention program on the transition skills of children with developmental disabilities aged between 3 and 6 years. Educational Sciences: Theory & Practice, 8(2), 393-406.
  • Batdı, D . (2014). Etkinlik Temelli Öğrenme Yaklaşımının Akademik Başarıya Etkisi (Meta-analitik ve tematik Bir çalişma)/The Effect of Activity-Based Learning Approach on Academic Achievement (A Meta-Analytic and Thematic Study). e-International Journal of Educational Research, 5 (3), 39-55. DOI: 10.19160/e-ijer.12976
  • Bülbül, M. S., Garip, B., & Özdemir, Ö. F. (2015). Using A Force Concept Inventory Test with Visually Impaired and Blind Students. European Journal of Physics Education, 6(3). 20-31.
  • Chen, D., and Dote-Kwan, J. (1995). Starting points: Instructional practices for children with multiple impairments including visual impairments. Los Angeles: Blind Childrens Center.
  • Creswell, J.W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage
  • Çakmak, S., Karakoç, T., Şafak, P., ve Kan, A. (2013, Temmuz). Awareness of students with low vision on their present level of visual acuities. 8th ICEVI European Conferenceon the Education and Rehabilitation of People with Visual Impairment, ICEVI Europe kongresinde sunulan sözlü bildiri, İstanbul.
  • Ereş, F.(2005). Eğitimin Sosyal Faydaları: Türkiye-AB Karşılaştırması. Milli Eğitim Dergisi, 33(167). (Erişim Tarihi: 22.06.2016) http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/167/index3-eres.htm adresinden alınmıştır.
  • Gilbert, J.K., Bulte, A.M., and Pilot, A. (2011). Concept development and transfer in contextbased science education. International Journal of Science Education, 33(6), 817-837.
  • Hill, E.W., Guth, D.A., and Hill, M. (1985). Spatial concept instruction for children with low vision. Education of the Visually Handicapped, 16(4), 152-161.
  • Hill, C.E., Thompson, B.J., and Williams, E.N. (1997). A guide to conducting consensual qualitative research. The Counseling Psychologist, 25, 517–572.
  • Kızılaslan, A. (2016). İlköğretim 8. sınıf görme engelli öğrencilere “maddenin halleri ve ısı” ünitesindeki kavramların öğretimi (yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Lyndon Gillon, G., and Young, A. (2002). The phonological-awareness skills of children who are blind. Journal of Visual Impairment and Blindness, 96(1), 38–43.
  • Özen, A., ve Ergenekon, Y. (2011). Özel eğitimde etkinlik temelli öğretim uygulamaları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 351-362.
  • Pretti-Frontczak, K., and Bricker, D. (2004). An activity-based approach to early intervention (3. Baskı). Baltimore: Paul Brooks Publications.
  • Stone, D.L., and Colella, A. (1996). A Model of Factors Affecting the Treatment of Disabled Individuals in Organizations. Academy of Management Review, 21(2), 352-401.
  • TC Başbakanlık Devlet İstatistik Kurumu. Türkiye özürlüler araştırması 2002: Turkey disability survey. Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanlığı yayınları, 2004.
  • Tezcan, M. (1985) Eğitim sosyolojisi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Ülgen, G. (2004). Kavram Geliştirme, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yin, R.K. (2013). Case study research: Design and methods (5. Baskı). Thousand Oaks, CA: Sage.
Year 2017, Volume: 18 Issue: 2, 914 - 942, 29.12.2017
https://doi.org/10.12984/egeefd.314586

Abstract

References

  • AAAS (1990). Project 2061: Science for All Americans. Washington, DC: American Association for the Advancement of Science (AAAS). http://www.project2061.org/publications/sfaa/default.htm
  • Bakkaloğlu, H. (2008). The effectiveness of activity-based intervention program on the transition skills of children with developmental disabilities aged between 3 and 6 years. Educational Sciences: Theory & Practice, 8(2), 393-406.
  • Batdı, D . (2014). Etkinlik Temelli Öğrenme Yaklaşımının Akademik Başarıya Etkisi (Meta-analitik ve tematik Bir çalişma)/The Effect of Activity-Based Learning Approach on Academic Achievement (A Meta-Analytic and Thematic Study). e-International Journal of Educational Research, 5 (3), 39-55. DOI: 10.19160/e-ijer.12976
  • Bülbül, M. S., Garip, B., & Özdemir, Ö. F. (2015). Using A Force Concept Inventory Test with Visually Impaired and Blind Students. European Journal of Physics Education, 6(3). 20-31.
  • Chen, D., and Dote-Kwan, J. (1995). Starting points: Instructional practices for children with multiple impairments including visual impairments. Los Angeles: Blind Childrens Center.
  • Creswell, J.W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks, CA: Sage
  • Çakmak, S., Karakoç, T., Şafak, P., ve Kan, A. (2013, Temmuz). Awareness of students with low vision on their present level of visual acuities. 8th ICEVI European Conferenceon the Education and Rehabilitation of People with Visual Impairment, ICEVI Europe kongresinde sunulan sözlü bildiri, İstanbul.
  • Ereş, F.(2005). Eğitimin Sosyal Faydaları: Türkiye-AB Karşılaştırması. Milli Eğitim Dergisi, 33(167). (Erişim Tarihi: 22.06.2016) http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/167/index3-eres.htm adresinden alınmıştır.
  • Gilbert, J.K., Bulte, A.M., and Pilot, A. (2011). Concept development and transfer in contextbased science education. International Journal of Science Education, 33(6), 817-837.
  • Hill, E.W., Guth, D.A., and Hill, M. (1985). Spatial concept instruction for children with low vision. Education of the Visually Handicapped, 16(4), 152-161.
  • Hill, C.E., Thompson, B.J., and Williams, E.N. (1997). A guide to conducting consensual qualitative research. The Counseling Psychologist, 25, 517–572.
  • Kızılaslan, A. (2016). İlköğretim 8. sınıf görme engelli öğrencilere “maddenin halleri ve ısı” ünitesindeki kavramların öğretimi (yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Lyndon Gillon, G., and Young, A. (2002). The phonological-awareness skills of children who are blind. Journal of Visual Impairment and Blindness, 96(1), 38–43.
  • Özen, A., ve Ergenekon, Y. (2011). Özel eğitimde etkinlik temelli öğretim uygulamaları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 351-362.
  • Pretti-Frontczak, K., and Bricker, D. (2004). An activity-based approach to early intervention (3. Baskı). Baltimore: Paul Brooks Publications.
  • Stone, D.L., and Colella, A. (1996). A Model of Factors Affecting the Treatment of Disabled Individuals in Organizations. Academy of Management Review, 21(2), 352-401.
  • TC Başbakanlık Devlet İstatistik Kurumu. Türkiye özürlüler araştırması 2002: Turkey disability survey. Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanlığı yayınları, 2004.
  • Tezcan, M. (1985) Eğitim sosyolojisi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Ülgen, G. (2004). Kavram Geliştirme, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yin, R.K. (2013). Case study research: Design and methods (5. Baskı). Thousand Oaks, CA: Sage.
There are 21 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Aydın Kızılaslan

Mustafa Sözbilir

Publication Date December 29, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 18 Issue: 2

Cite

APA Kızılaslan, A., & Sözbilir, M. (2017). Görme Yetersizliği Olan Öğrencilere Yönelik Geliştirilen Fen Etkinliklerin Değerlendirilmesi: Isı ve Sıcaklık. Ege Eğitim Dergisi, 18(2), 914-942. https://doi.org/10.12984/egeefd.314586