İşitme engelli
öğrenciler dillerindeki sınırlılıklar nedeniyle dil becerilerinin gelişiminde
sorunlar yaşamaktadırlar. Alan yazın incelendiğinde, yazma becerilerinin
gelişimi için etkili öğretimin nasıl yapılabileceğine yönelik araştırmalara
ihtiyaç duyulduğu belirlenmiştir. Araştırmanın amacı; işitme engelli gençlerin
yazılı anlatım becerilerinin etkili bir şekilde gelişimi için planlanan yazılı
anlatım derslerinde uygulanan etkinlik ve stratejilerin incelenmesidir. Araştırmanın
yöntemi eylem araştırmasıdır. Araştırma Anadolu Üniversitesi, Engelliler
Entegre Yüksekokulu’nda 2015-2016 öğretim yılı, güz döneminde Bilgisayar
Operatörlüğü ikinci sınıfa devam eden yedi işitme engelli öğrenci ile
gerçekleştirilmiştir. Veriler tüme varım analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma
verileri; ders video kayıtları, ders planları ve değerlendirmeleri, izleme
toplantılarının tutanakları, ön test ve son test sonuçları, öğrenci dosyaları,
günlükleri ve defterleri, Facebook grup yazışmaları ve paylaşımları, sınıf
gözlemleri ve öğrenci görüşlerinden oluşmuştur. Derslerde gerçekleştirilen etkinlikler; gazete haberi yazma, gazete
içerik analizi yapma, günlük yazma, metin okuma inceleme, internette araştırma
yapma ve konuyla ilgili gerçekleştirilen gezidir. Uygulanan stratejiler ise;
soru/yanıt, model olma, poster ve şema kullanma, tanım yapma, karşılaştırma
yapma ve liste yapmadır. Soru/yanıt ile poster ve şema kullanma en yoğun kullanılan stratejiler olmuştur. Uygulanmış olan etkinlik ve
stratejilerin işitme engelli üniversite öğrencilerinin yazma becerisinin
gelişiminde etkili olduğu, ancak işitme
engelli öğrencilerin dillerindeki sınırlılıkları nedeni ile dil becerilerinin
gelişiminde daha uzun zamana ve yoğun tekrarlara ihtiyaç duyulduğu
belirlenmiştir.
İşitme engelliler yazma süreci Dengeli Okuma Yazma Yaklaşımı yazma etkinlik ve stratejileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 1 |
This page is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 terms.