Abstract
Araştırmanın amacı, öğrencilere belirli
periyotlarla çevrimiçi olarak verilen dinleme ödevlerinin öğrencilerin
dinlediğini anlama becerilerinin geliştirilmesinde etkisinin olup olmadığını
belirlemektir. Çalışmada yarı deneysel desenin karşılaştırmalı eşitlenmemiş
grup sontest modeli kullanılmıştır. Araştırmanın deneysel işlem süreci Ankara
Özel Tevfik Fikret ilkokulunda 2014-2015 öğretim yılında birinci sınıf,
2015-2016 öğretim yılında 2. sınıf ve 2016-2017 öğretim yılında 3. sınıf olan
aynı öğrencilerle yürütülmüştür. Araştırmaya deney grubunda 113, kontrol
grubunda 119 kişi olmak üzere toplamda 232 kişi katılmıştır. Araştırmadaki
veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen ve deneysel işlemin sonunda
uygulanan 40 soruluk Dinlediğini Anlama Testi ile elde edilmiştir. Sonuçta,
deney grubu ile kontrol grubu sontest puanları karşılaştırıldığında, testten
alınan genel puanlar, bilgi ve kavrama düzeyindeki sorulara verilen yanıtların
puanları açısından deney grubundaki artışın kontrol grubundan istatistiksel olarak
anlamlı olduğu görülmüştür. Ayrıca Dinlediğini Anlama Testindeki metin
türlerine ait öğrenci puanları karşılaştırıldığında da deney grubu lehine
anlamlı farklılık olduğu görülmüştür.