Abstract
Bu araştırmanın amacı, probleme dayalı öğrenme
(PDÖ) yaklaşımının fen bilimleri öğretmen adaylarının pedagojik alan bilgisi
(PAB) gelişimlerine etkisini incelemektir. Araştırmada, öğretmen adaylarının öğretim uyumu, program, öğrenciyi anlama,
öğretim stratejileri ve temsilleri
ile değerlendirme bilgisi bağlamında
PAB gelişimleri incelenmiştir. Araştırmada öntest – sontest kontrol gruplu
deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Bu araştırma, İstanbul ilindeki bir
devlet üniversitesinin fen bilimleri öğretmenliği programı üçüncü sınıfında
öğrenim gören 30’u deney, 30’u kontrol grubu olmak üzere toplam 60 öğretmen
adayıyla yürütülmüştür. Deney grubunda öğretmen adayları PAB yapılarını PDÖ ile
kontrol grubundakiler ise öğretmen adayı eğitimcisinin ders sunumları ve
öğrenci çalışmalarıyla biçimlendirmişlerdir. Veriler Fen Öğretim Uyumu Testi ve
Öğretim Temsil Formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde
betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları, PDÖ yoluyla PAB
yapılanmasını gerçekleştiren deney grubu öğretmen adaylarının, kontrol
grubundakilere kıyasla PAB yapılarını daha fazla geliştirdiklerini ortaya
koymuştur. Araştırmadan elde edilen
bu sonuç, lisans dönemi fen bilimleri öğretmen adayı hazırlığında
eğitimcilerin, PDÖ uygulamaları yoluyla alan ve pedagoji derslerini
harmanlamalarının, öğretmen adaylarının mesleki gelişimlerine önemli katkılar
sağlayacağını göstermektedir.