Research Article
BibTex RIS Cite

The Assessment of Effectiveness of Value Education Curriculum Developed with School- Based Approach

Year 2015, Volume: 16 Issue: 2, 274 - 296, 31.12.2015
https://doi.org/10.12984/eed.95344

Abstract

The main goal of this research is to assess the effectiveness of school-based value education curriculum which is developed for primary school students. In this research mixed research model was used and the research designed as a case study. The research group was comprised of the third and fourth grade students, parents and teachers of a private primary school which located in Gaziantep during 2014-2015 academic year. Student evaluation form, student self-evaluation form and teacher interview form were used as data collection tools of the research. The data collected with pre- and post-tests of student evaluation and student self-evaluation was analyzed by the Wilcoxon Signed Ranks Test, the data from the interviews analyzed by descriptive analysis technique. The findings of the research indicated that the school-based approach on developing value education curriculum is effective in gaining value of being determined by the third and fourth grade students. The findings of focus group discussions conducted with teachers indicated that effectiveness of value education curriculum is based on the parent involvement and development school based curriculum

References

  • Akbaş, O. (2004). Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının (Değerlerinin) İlköğretim II. Kademedeki Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Albayrak, F. (2015). İlkokul Sosyal Bilgiler Dersinde Kazandırılan Değerlerle İlgili Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Bacanlı, H. (2002). Gelişim ve Öğrenme. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Baydar, P. (2009). İlköğretim Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Programında Belirlenen Değerlerin Kazanım Düzeyleri ve Bu Süreçte Yaşanılan Soruların Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Berkowitz, M.W. ve Bier, M.C. (2005). What works in character education: A research-driven guide for educators. Washington, DC. Character Education Partnership. http://www.fresnostate.edu/kremen/bonnercenter/documents/What_Works.pdf (21.03.2015).
  • Bulach, C.R. (2002). Implementing a character education curriculum and assessing its impact on student behavior. A Journal of Educational Strategies, 76(2): 79-83.
  • Bümen, N. T. (2006). Üç büyük ildeki özel okullarda program geliştirme servislerinin etkililiği ve karşılaşılan problemler. Kuramdan Uygulamaya Eğitim Bilimleri, 6(3): 615-667.
  • Chandler, (2005). The Effects of a Character Education Program on Elementary Students' Prosocial Competence. Unpublished Dissertation. Lynn University, Florida, USA.
  • Collwill, J. ve Gallagher, C. (2007). Developing a curriculum for the twenty-first century:the experiences of England and Northern Ireland. Prospects, 37: 411-425.
  • Çengelci, T., Hancı, B., Karaduman, H.(2013). Okul ortamında değerler eğitimi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25): 33-56.
  • Çengelci, T. (2010). İlköğretim Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitiminin Gerçekleştirilmesine İlişkin Bir Durum Çalışması. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Deveci, H., Ay, S.(2009). İlköğretim öğrencilerinin günlüklerine göre günlük yaşamda değerler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6): 167- 181.
  • Dilmaç, B., Kulaksızoğlu, A. & Ekşi, H. (2007). Bir grup fen lisesi öğrencisine verilen insani değerler eğitiminin insani değerler ölçeği ile sınanması. Educational Sciences: Theory & Practice /Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7, (3), 1221-1261.
  • Erkuş, S. (2012). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Okul Öncesi Eğitim ProgramındakiDeğerler Eğitimine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Dicle.
  • Fidan, N.K. (2013). Sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimi: nitel bir araştırma. International Journal of Social Science, 6(3):361-388.
  • Finck, C., Hansen, C., and Jensen, J. (2003). Improving Student Achievement through Character Education. Master Thesis, Saint Xavier University, Illinois, USA.
  • Fixler, B. (2000). A Caring And Sharing Environment Helps Teach Values In Kindergarten Students. Master Thesis, Saint Xavier University, Illinois, USA.
  • Gaziantep Değerler Eğitimi Projesi. (2012). http://gaziantep.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_10/31095809_degerler.pdf (12.10.2014).
  • Gökçek, B.S. (2007). 5-6 Yaş Çocukları İçin Hazırlanan Karakter Eğitimi Programının Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gömleksiz, M. N., Cüro, E. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yer alan değerlere ilişkin öğrenci tutumlarının değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1): 95-134.
  • Hau, E. & Law, F. (2011). School-based curriculum innovations: A case study in mainland China. International Journal of Humanities and Social Science, 1(2):156-166.
  • Harms, K., & Fritz, S. (2001). Internalization of character traits by those who teach character counts! Journal of Extension, 39(6). http://www.joe. org/joe/2001december/a4.html (21. 05.2015)
  • Headen, O.M. (2006). A description and critical examination of the character education program offerings within an urban elementary school. Dissertation of Doctor. Chicago, Illinois, USA.
  • Karakaya, Ş. (2004). Eğitim Program Geliştirme Çalışmaları ve Yeni Yönelimler.Asil Yayıncılık, Ankara.
  • Kaya, E., Çetin, P. S., & Yıldırım, A. (2012). Transformation of centralized curriculum into classroom practice: An analysis of teachers’ experiences. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 2(3): 103-113.
  • Kaymakcan, R., Meydan, H. (2011). Din kültürü ve ahlak bilgisi programları ve öğretmenlerine göre değerler eğitimi. Değerler Eğitimi Dergisi, 9(21): 29-55.
  • Kılcan, B. (2009). İlköğretim 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer AlanDeğerler Öğretimine İlişkin Öğretmen Görüşleri (Kırşehir İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, ,Niğde.
  • Lunenburg, F.C, & Bulach, C.R. (2005). A process for creating high performing schools. Annual Meeting of the National Council of Professors of Educational Administration, Washington, DC. USA.
  • Marsh,J. (2009). How School-Based Curriculum Development (SBCD) can facilitate
  • Curriculum Differentiation. https://www.ied.edu.hk/primaryed/eproceedings/ff ullpaper/RN334.pdf (23.02.2015).
  • MEB, (2015). Talim Terbiye Kurulu Onaylı Öğretim Programları. http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72 .( 21.02.2015).
  • MEB EARGED, (1997). Milli Eğitim Bakanlığında Program Çalışmaları, EARGED Yayınları, Ankara.
  • MEB, (1995). Milli Eğitim Müdürlükleri Program Hazırlama ve Geliştirme Komisyonları Çalışma Yönergesi. Tebliğler Dergisi, 2428.
  • Özen, Y., Özen, H. & Güleryüz, K.(2012). İlköğretim 1–3 sınıf ve 4–5 sınıf sosyal bilgiler dersindeki değerler ve değerler eğitiminin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4):277-286.
  • Robinson-Lee, W. (2008). A framework for understanding character education in middle schools. Dissertation, Walden University, USA.
  • Threlkeld, A.L., (2001). Character education and the school. Journal of Educational Sociology, 4 (4): 218-224.
  • Uygun, S. (2013). Değerler eğitimi program tasarılarının değerlendirilmesi (Antalya örneği). Mediterranean Journal of Humanities, 3(2): 263-277.
  • Uysal, F. (2008). Karakter Eğitimi Programlarının Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yalar, T. (2010). İlköğretim Sosyal Bilgiler Programında Değerler Eğitiminin Mevcut Durumunun Belirlenmesi Ve Öğretmenlere Yönelik Bir Program Modülü Geliştirme. Doktora Tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Yaşar, Ş. ve Çengelci, T. (2012).Sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimine ilişkin bir durum çalışması.Uluslararası Avrasya sosyal Bilimler Dergisi,3 (9):1-23.
  • Yeşilyurt, E.,Kurt, İ. (2012). Değerleri kazandırmasındaki etkililik açısından resmi ve örtük program ile okul dışı etmenlerin öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,7(4):3253-3272.
  • Yüksel, S.(1998). Okul Temelli Program Geliştirme, Filiz. dergipark.ulakbim.gov.tr/kuey/article/download/.../5000048171, (18.10.2014).

Okul Temelli Yaklaşımla Geliştirilen Değer Eğitim Programının Etkililiğinin Değerlendirilmesi

Year 2015, Volume: 16 Issue: 2, 274 - 296, 31.12.2015
https://doi.org/10.12984/eed.95344

Abstract

Bu araştırmada okul temelli yaklaşımla ilkokul öğrencilerine yönelik geliştirilen değer eğitim programının etkiliğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Karma araştırma modelinin uygulandığı araştırma, örnek olay incelemesi niteliğindedir. Araştırmanın çalışma grubu 2014-2015 eğitim öğretim yılında Gaziantep'te eğitim vermekte olan özel bir ilkokulun, üçüncü dördüncü sınıf öğrencileri, bu öğrencilerin velileri ve öğretmenleridir. Araştırmada veri toplama aracı olarak öğrenci değerlendirme formu, öğrenci öz değerlendirme formu ve öğretmen görüşme formu kullanılmıştır. Öğrenci değerlendirme ve öz değerlendirme formlarının ön test ve son test uygulamalarından elde edilen veriler non parametrik testlerden Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılarak analiz edilmiştir. Öğretmen görüşmelerinden elde edilen verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen ve velilere göre geliştirilen değer programı üçüncü sınıf ve dördüncü sınıf öğrencilerinde azimli olma değerini kazandırmada etkili olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenler ile yapılan odak grup görüşmelerin elde edilen bulgular, değer eğitim programının başarılı olmasında programın okul temelli yaklaşımla hazırlanmasının ve programa aile desteğinin sağlanabilmesinin etkili olduğunu göstermektedir.

References

  • Akbaş, O. (2004). Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının (Değerlerinin) İlköğretim II. Kademedeki Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Albayrak, F. (2015). İlkokul Sosyal Bilgiler Dersinde Kazandırılan Değerlerle İlgili Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Bacanlı, H. (2002). Gelişim ve Öğrenme. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Baydar, P. (2009). İlköğretim Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Programında Belirlenen Değerlerin Kazanım Düzeyleri ve Bu Süreçte Yaşanılan Soruların Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Berkowitz, M.W. ve Bier, M.C. (2005). What works in character education: A research-driven guide for educators. Washington, DC. Character Education Partnership. http://www.fresnostate.edu/kremen/bonnercenter/documents/What_Works.pdf (21.03.2015).
  • Bulach, C.R. (2002). Implementing a character education curriculum and assessing its impact on student behavior. A Journal of Educational Strategies, 76(2): 79-83.
  • Bümen, N. T. (2006). Üç büyük ildeki özel okullarda program geliştirme servislerinin etkililiği ve karşılaşılan problemler. Kuramdan Uygulamaya Eğitim Bilimleri, 6(3): 615-667.
  • Chandler, (2005). The Effects of a Character Education Program on Elementary Students' Prosocial Competence. Unpublished Dissertation. Lynn University, Florida, USA.
  • Collwill, J. ve Gallagher, C. (2007). Developing a curriculum for the twenty-first century:the experiences of England and Northern Ireland. Prospects, 37: 411-425.
  • Çengelci, T., Hancı, B., Karaduman, H.(2013). Okul ortamında değerler eğitimi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25): 33-56.
  • Çengelci, T. (2010). İlköğretim Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitiminin Gerçekleştirilmesine İlişkin Bir Durum Çalışması. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Deveci, H., Ay, S.(2009). İlköğretim öğrencilerinin günlüklerine göre günlük yaşamda değerler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6): 167- 181.
  • Dilmaç, B., Kulaksızoğlu, A. & Ekşi, H. (2007). Bir grup fen lisesi öğrencisine verilen insani değerler eğitiminin insani değerler ölçeği ile sınanması. Educational Sciences: Theory & Practice /Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7, (3), 1221-1261.
  • Erkuş, S. (2012). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Okul Öncesi Eğitim ProgramındakiDeğerler Eğitimine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Dicle.
  • Fidan, N.K. (2013). Sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimi: nitel bir araştırma. International Journal of Social Science, 6(3):361-388.
  • Finck, C., Hansen, C., and Jensen, J. (2003). Improving Student Achievement through Character Education. Master Thesis, Saint Xavier University, Illinois, USA.
  • Fixler, B. (2000). A Caring And Sharing Environment Helps Teach Values In Kindergarten Students. Master Thesis, Saint Xavier University, Illinois, USA.
  • Gaziantep Değerler Eğitimi Projesi. (2012). http://gaziantep.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_10/31095809_degerler.pdf (12.10.2014).
  • Gökçek, B.S. (2007). 5-6 Yaş Çocukları İçin Hazırlanan Karakter Eğitimi Programının Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gömleksiz, M. N., Cüro, E. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yer alan değerlere ilişkin öğrenci tutumlarının değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1): 95-134.
  • Hau, E. & Law, F. (2011). School-based curriculum innovations: A case study in mainland China. International Journal of Humanities and Social Science, 1(2):156-166.
  • Harms, K., & Fritz, S. (2001). Internalization of character traits by those who teach character counts! Journal of Extension, 39(6). http://www.joe. org/joe/2001december/a4.html (21. 05.2015)
  • Headen, O.M. (2006). A description and critical examination of the character education program offerings within an urban elementary school. Dissertation of Doctor. Chicago, Illinois, USA.
  • Karakaya, Ş. (2004). Eğitim Program Geliştirme Çalışmaları ve Yeni Yönelimler.Asil Yayıncılık, Ankara.
  • Kaya, E., Çetin, P. S., & Yıldırım, A. (2012). Transformation of centralized curriculum into classroom practice: An analysis of teachers’ experiences. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 2(3): 103-113.
  • Kaymakcan, R., Meydan, H. (2011). Din kültürü ve ahlak bilgisi programları ve öğretmenlerine göre değerler eğitimi. Değerler Eğitimi Dergisi, 9(21): 29-55.
  • Kılcan, B. (2009). İlköğretim 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programında Yer AlanDeğerler Öğretimine İlişkin Öğretmen Görüşleri (Kırşehir İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, ,Niğde.
  • Lunenburg, F.C, & Bulach, C.R. (2005). A process for creating high performing schools. Annual Meeting of the National Council of Professors of Educational Administration, Washington, DC. USA.
  • Marsh,J. (2009). How School-Based Curriculum Development (SBCD) can facilitate
  • Curriculum Differentiation. https://www.ied.edu.hk/primaryed/eproceedings/ff ullpaper/RN334.pdf (23.02.2015).
  • MEB, (2015). Talim Terbiye Kurulu Onaylı Öğretim Programları. http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72 .( 21.02.2015).
  • MEB EARGED, (1997). Milli Eğitim Bakanlığında Program Çalışmaları, EARGED Yayınları, Ankara.
  • MEB, (1995). Milli Eğitim Müdürlükleri Program Hazırlama ve Geliştirme Komisyonları Çalışma Yönergesi. Tebliğler Dergisi, 2428.
  • Özen, Y., Özen, H. & Güleryüz, K.(2012). İlköğretim 1–3 sınıf ve 4–5 sınıf sosyal bilgiler dersindeki değerler ve değerler eğitiminin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4):277-286.
  • Robinson-Lee, W. (2008). A framework for understanding character education in middle schools. Dissertation, Walden University, USA.
  • Threlkeld, A.L., (2001). Character education and the school. Journal of Educational Sociology, 4 (4): 218-224.
  • Uygun, S. (2013). Değerler eğitimi program tasarılarının değerlendirilmesi (Antalya örneği). Mediterranean Journal of Humanities, 3(2): 263-277.
  • Uysal, F. (2008). Karakter Eğitimi Programlarının Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yalar, T. (2010). İlköğretim Sosyal Bilgiler Programında Değerler Eğitiminin Mevcut Durumunun Belirlenmesi Ve Öğretmenlere Yönelik Bir Program Modülü Geliştirme. Doktora Tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Yaşar, Ş. ve Çengelci, T. (2012).Sosyal bilgiler dersinde değerler eğitimine ilişkin bir durum çalışması.Uluslararası Avrasya sosyal Bilimler Dergisi,3 (9):1-23.
  • Yeşilyurt, E.,Kurt, İ. (2012). Değerleri kazandırmasındaki etkililik açısından resmi ve örtük program ile okul dışı etmenlerin öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,7(4):3253-3272.
  • Yüksel, S.(1998). Okul Temelli Program Geliştirme, Filiz. dergipark.ulakbim.gov.tr/kuey/article/download/.../5000048171, (18.10.2014).
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Melike Özyurt

Servet Demir

Erdal Bay

Publication Date December 31, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 16 Issue: 2

Cite

APA Özyurt, M., Demir, S., & Bay, E. (2015). Okul Temelli Yaklaşımla Geliştirilen Değer Eğitim Programının Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Ege Eğitim Dergisi, 16(2), 274-296. https://doi.org/10.12984/eed.95344