In this research, whether the Scale of Teachers’ Self Efficacy item and test parameters in sub cultures that derived from the same population have measurement invariance is searched. For this aim, for the data that obtained from the sample, whether the scale provides measurement invariance in gender groups is analyzed. Due to the Likert type scoring of the scale items, Samejima’s Graded Response Model which is one of the item response models and the Parameter Comparison Method are analyzed. Scale was applied to the 626 teacher candidates that attended the Ege University teacher training program during 2012-2013 academic year. Analysis are done separately both with total scores of the scale and sun dimensions’ total scores of the scale and as a result differential item functioning in 7 items is determined.
Bu araştırma Öğretmen öz yeterlik ölçeğinin ileri geçerlik çalışmalarını içermektedir Öğretmenlik mesleğine ilişkin yeterlik algısını ölçmeye yönelik geliştirilen ölçme aracının alt popülasyonlar için madde bazında farklı çalışıp çalışmadığı değişen madde fonksiyonları incelenerek belirlenmiştir Bu anlamda ölçme aracında cinsiyete göre sistematik hata bulunup bulunmadığına bakılmıştır Ölçek maddelerinin likert tipi puanlanması nedeniyle analizler Samejima’nın Ağırlıklandırılmış cevap modeli kullanılarak yapılmıştır Ölçek 2012 2013 öğretim yılında Ege Üniversitesi Pedagojik formasyon programına devam eden 626 öğretmen adayına uygulanmıştır Analizler hem ölçek toplam puanları hem de ölçeğin alt boyutlarının toplam puanları göz önüne alınarak ayrı ayrı yapılmış ve sonuç olarak cinsiyete göre 7 madde de değişen fonksiyonlar belirlenmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 14 Issue: 2 |
This page is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 terms.