While internet facilitates the daily life and academic studies in terms of websites with downloadable assignments and copy and paste features, it provides unlimited irregularities features has become a problem that must be tackled in the teaching and learning process. In order to prevent the academic dishonesty of the students, first of all we have to understand the reasons of this behavior can be an effective way to develop solutions in this direction. In this research, the opinions of the 524 students from different faculties are examined about plagiarism from the internet by taking age, gender and faculty variables into consideration. Data were collected by a questionnaire develop by the researchers in this descriptive study. Percent- frequency, arithmetic mean, standard deviation, t-test, one- way analysis of variance (ANOVA) and Tukey test are used in the analysis of the data. According to the findings of the study, the reasons of the academic dishonesty from the internet has emerged as the quality of the homework, evaluation method of the instructor, students’ affective approach towards to the lesson and time management that shows statistically differences in terms of grade level, gender and faculty
Günlük hayatı ve akademik çalışmaları oldukça kolaylaştıran internet, beraberinde web sitelerinden indirilebilen ödevler, kopyala- yapıştır özellikleri sunması ve sınırsız usulsüzlüklere olanak sağlama özelliği ile de öğretim sürecinde ilgilenilmesi gereken bir sorun haline gelmiştir. Öğrencilerin intihal yapmalarını önlemek için her şeyden önce bu davranışlarının nedenlerini anlamak ve bu yönde çözümler geliştirmek etkili bir yol olabilir. Bu araştırmada, farklı fakültelerde öğrenim gören ve kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile oluşturulan 524 öğrencinin ödev ve projelerinde internetten aşırma davranışında bulunma nedenlerine ilişkin görüşleri, yaş cinsiyet ve fakülte değişkenlerine göre incelenmektedir Betimsel nitelikli bu araştırmada veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen anket ile toplanmıştır. Verilerin analizinde yüzde-frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Tukey testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, Yıldız Teknik Üniversitesi öğrencileri ile gerçekleştirilen bu çalışmada öğrencileri internetten akademik usulsüzlüğe iten nedenler verilen ödevlerin niteliği, değerlendirme yöntemi, öğrencilerin derse karşı duyuşsal yaklaşımı ve öğrencilerin ödev yapmadaki zaman yönetimi açısından cinsiyet, fakülte ve sınıf düzeyine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 10, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 15 Issue: 1 |
This page is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 terms.