The aim of this study was to examine the effects of rational emotive education on life satisfaction in middle school students. The subjects consisted of 25 students attending to a public middle school in Turkey. The participants were 14 girls and 11 boys, aged 13-14. The subjects who have low level of life satisfaction were randomly assigned to either an experimental group (n=12) or a placebo group (n=13). Participants completed the Multidimensional Students' Life Satisfaction Scale at pretest and posttest. The rational emotive education program was applied to the experimental group for eight weeks, one session per week. In the placebo group, issues such as rules of public life, social media, technology, and proper nutrition were discussed during the same period. Data were analyzed using two-way ANOVA for repeated measures (2x2 Split-Plot), paired samples t-test and independent samples t-test. The study findings indicated that the rational emotive education program was effective in increasing total life satisfaction, friends satisfaction, and self satisfaction. No significant effect of rational emotive education was observed on family satisfaction
Bu çalışmanın amacı, akılcı duygusal eğitimin ortaokul öğrencilerinin yaşam doyumları üzerindeki etkilerini incelemektir. Denekler, bir devlet ortaokuluna devam eden 25 öğrenciden oluşmaktadır. Yaşları 13-14 olan katılımcıların 14’ü kız ve 11’i erkektir. Yaşam doyumu düşük olan denekler rastlantısal olarak deney grubuna (n=12) ve plasebo grubuna (n=13) atanmışlardır. Katılımcılara ön-testte ve son-testte Çokboyutlu Öğrenci Yaşam Doyumu Ölçeği uygulanmıştır. Deney grubuna her hafta bir oturum olmak üzere 8 hafta süreyle akılcı duygusal eğitim programı uygulanmıştır. Plasebo grubunda ise aynı süre içinde toplu yaşam kuralları, sosyal medya, teknoloji, doğru beslenme gibi konular tartışılmıştır. Verilerinin analizinde tekrarlanmış ölçümler için iki yönü ANOVA (2x2 Split Plot), eşleştirilmiş gruplar için t-testi ve bağımsız gruplar için t-testi kullanılmıştır. Araştırma bulguları, akılcı duygusal eğitim programının toplam yaşam doyumu, arkadaş doyumu ve benlik doyumunu arttırmada etkili olduğunu göstermektedir. Akılcı duygusal eğitimin aile doyumu üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı gözlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Akılcı duygusal eğitim, yaşam doyumu, ortaokul, ilk ergenlik
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 24, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 16 Issue: 1 |
This page is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 terms.