Objective: This descriptive study was conducted with the aim of determining the drug dose calculation ski/Is of first-year nursing students, and the errors which they make in drug administration. Methods: The study was performed in the academic year 2014-2015 with first-year nursing students ata health college in the province of Aydın, Turkey. Data col/ection was by means ofa Personal lnformation Form, a Drug Dose Calculation Ski/Is Questionnaire, and a Questionnaire on the Status and Frequency of Drug Administration Errors. in evaluating the data, numerical and percentage distributions were used. Results: According to their statements, only 26.8% of the nursing students in the study signified their ski/Is in calculating drug dosage as adequate, 41.8% of the students gave ali correct answers to problems on drug dose calculation. The students in the study stated that the first three drug administration errors which they had committed with the highest rate were administering a drug without checking the patient's allergy status 30.9%}, administering a drug prepared by someone else to a patient 28.4%}, not washing hands before and after treatment.The proportion who thought that education on drug dose calculation was clear and comprehensible was 40.7%. Conclusion: it was determined in this study that more than half of nursing students were inadequate in calculating drug dose and administering drugs.
Amaç: Bu araştırma, hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin ilaç dozu hesaplama becerileri ve ilaç uygulama hata durumlarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma, Aydın ilinde bir Sağlık Yüksekokulu'nda 2014-2015 eğitimöğretim yılında öğrenim gören Hemşirelik bölümü birinci sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Veriler "Kişisel Bilgi Formu", "İlaç Dozu Hesaplama Becerileri Soru Formu" ve "İlaç Uygulama Hatası Yapma Durum ve Sıklığı Soru Formu" kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın analizinde sayı ve yüzde dağılımları kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan hemşirelik öğrencilerinin sadece %26.8'i ilaç dozu hesaplama becerilerinin yeterli olduğunu belirtmiş, %41.8'i ise ilaç dozu hesaplama problemlerinin tümünü doğru olarak cevaplamıştır. Öğrencilerin ilaç uygulamalarında en yüksek oranda yaptıkları ilk üç hata; alerji durumunu kontrol etmeden ilacı uygulama %30.9 , başka birinin hazırladığı ilacı hastaya uygulama %28.4 , tedavi sonrasında %28.4 ve öncesinde %27.3 el yıkamama olarak ifade ettikleri belirlenmiştir. İlaç dozu hesaplamalarına yönelik yapılan öğretimi açık ve anlaşılır bulanların oranı %40.?'dir. Sonuç: Bu araştırmada hemşirelik öğrencilerinin yarısından fazlasının ilaç dozu hesaplama ve ilaç uygulamaları konusunda yeterli olmadığı saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 33 Issue: 1 |