Objective: This descriptive study was carried out to examine healthy lifestyle behaviors and time-management skills, the relationship betvveen them, and factors affected them of nursing students. Methods: The population of the study was consist of nursing students N:773 studing in the faculty of nursing of a university in 2013-2014 academic year. Sample was not selected in the study and students in ali population were induded, as a result 501 students who agree to participate in the study were consisted the sample. Students Identification Form, Flealthy Life Style Behaviors II Scale FİLSB II SJ and Time Management Inventory SSI was used in the collection of the data. Flealthy Lifestyle Scale II, is a Likert-type scale and the scale score range betvveen 52-208. Flealthy Life Style Behaviors II Scale consists of six subscales: Flealth Responsibility, Physical Activity, Nutrition subscale, Spiritual development, Interpersonal relations and Stress management. İt is accepted that as total score increases, students also have a more healthy lifestyle behaviors. Time management inventory is an inventory is a five point Likert-type scale and scores range betvveen 27-135 and consists ofthree subscales: time planning, time attitudes, and time spent. When the score of scale of the students is higher, it is considered that they manage their time well, and they thinking about everything in a long interval. Data were analyzed by using t test, Kruskal-Wallis test, correlation and analysis of variance. The institution's ethics committee approval and forma! permission from the institution was obtained for conducting the study. Results: İt was determined that most 60.7% of the students was found that they does not participate to the social activities, 82.2% of them that does not attendant to any course or seminar related to the time management. The mean subscale score "Flealth Responsibility" of Flealthy Life Style Behaviors II Scale was found as 21.44 ± 4.02, the mean subscale score "Physical activity" was subscale mean score 18.12 ± 4.85, The mean subscale score "Nutrition subscale" was 20.25 ± 3.73, the mean subscale score "Spiritual development" was 25.46 ± 4.09, the mean subscale score "Interpersonal relations" was 25.10 ± 3.91, the mean subscale score "Stress management" was 9.21 ± 3.61. The mean subscale score Time Planning of Time Management inventory was found as 48,11+ 9,21, the mean subscale score time attitudes was found as 22,19+3.5 the mean subscale score time spent was found as 13,27+2.65. A positive and low /eve/ significant relationship was found betvveen the average total score of Flealthy Life Style Behaviors II Scale and the average total score of Time Management İnventory. Conclusion: As a result, it can be concluded that healthy lifestyle behaviors and time management skills of nursing students were in moderate /eve/ and when healthy lifestyle behaviors ofstudents were increases, the time management skills ofthem has been increased
Nursing students healthy lifestyle behaviors time management skills
Amaç: Tanımlayıcı türdeki bu çalışma hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ile zaman yönetimi becerileri arasındaki ilişkiyi ve etkileyen etmenleri incelemek amacıyla yapılmıştır.Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini 2013-2014 öğretim yılında bir üniversitenin Hemşirelik Fakültesi'nde öğrenim gören öğrenciler N:773 oluşturmuştur. Çalışmada örneklem seçilmemiş, evrenin tümü araştırmaya alınmış olup, çalışmaya katılmayı kabul eden 501 öğrenci örneklemi oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında Öğrenci Tanıtım Formu, Zaman Yönetimi Envanteri ZYE ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği II SYBDÖ II kullanılmıştır. SYBDÖ II, dörtlü likert tipinde bir ölçek olup, ölçek puan aralığı 52-208 arasındadır. Ölçek "sağlık sorumluluğu", "fiziksel aktivite", "beslenme", "manevi gelişim", "kişilerarası ilişkiler" ve "stres yönetimi" başlıkları altında altı alt ölçekten oluşmaktadır. Toplam puan arttıkça, öğrencinin de daha fazla sağlıklı yaşam biçimi davranışına sahip olduğu kabul edilmektedir. ZYE ise, beşli likert türünde bir envanter olup, ölçek puan aralığı 27-135 arasındadır. "Zaman planlaması", "zaman tutumları" ve "zaman harcattırıcılar" olmak üzere 3 alt boyuttan oluşmaktadır. Ölçekten alınan puanın yüksek olması, öğrencilerin zamanlarını iyi yönettikleri, her şeyi uzun zaman aralığında düşündüklerini göstermektedir. Verilerin analizinde t testi, Kruskall-VVallis testi, Korelasyon ve Varyans analizi kullanılmıştır. Çalışmanın yapılabilmesi içinin etik kurul onayı ve yapıldığı kurumdan resmi izin alınmıştır.Bulgular: Öğrencilerin %60.7'sinin sosyal aktivitesinin olmadığı, %82.2'nin ise zaman yönetimi ile ilgili kurs ya da seminere katılmadığı belirlenmiştir. SYBDÖ ll'nin Sağlık Sorumluluğu alt ölçek puan ortalaması 21,44±4.02, Fizik aktivite alt ölçek puan ortalaması 18,12±4.85, Beslenme alt ölçek puan ortalaması 20,25±3.73, Manevi gelişim alt ölçek puan ortalaması 25,46±4.09, Kişilerarası ilişkiler alt ölçek puan ortalaması 25,10±3.91, Stres yönetimi alt ölçek puan ortalaması 19,21 ±3.61 'dir. ZYE alt ölçek puan ortalamaları 1. alt boyutta Zaman planlaması 48,11 ±9.21, 2. alt boyutta Zaman tutumları 22,19±3.58, 3. alt boyutta Zaman harcatıcılar 13,27±2.65'dir. Öğrencilerin ZYE toplam puan ortalama ile SYBÖ toplam puan ortalaması arasında pozitif yönde ve zayıf düzeyde anlamlı bir ilişki saptanmıştır.Sonuç: Araştırma sonucunda hemşirelik öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve zaman yönetimi becerilerinin orta düzeyde olduğu ve zaman yönetimi ile sağlıklı yaşam biçimi davranışları arasında ilişki olduğu bulunmuştur. Sağlıklı yaşam biçimi davranışları arttıkça zaman yönetimi becerilerinin de arttığı söylenebilir
Hemşirelik öğrencileri sağlıklı yaşam biçimi davranışları zaman yönetimi becerisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 31 Sayı: 2 |