Amaç: Bu çalışmanın amacı, birinci sınıf hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin stresle baş etme biçimlerine göre psikolojik sağlamlık düzeylerini belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tasarımdaki bu çalışma, Giresun Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi birinci sınıfta okuyan ve çalışmaya katılmayı kabul eden 117 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler; öğrencilerin sosyodemografik özelliklerini saptamaya yönelik anket formu ile Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği ve Yılmazlık Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; sayı, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, minimum ve maksimum değer gibi tanımlayıcı istatistikler ile korelasyon analizi kullanılmıştır. Bulgular: Öğrencilerin psikolojik sağlamlık puan ortalamalarının 191.66±29.38 olduğu belirlenmiştir. Öğrenciler, stresle başa çıkma yöntemi olarak kendine güvenli yaklaşım 2.17±0.42 ile iyimser yaklaşımı 2.02±0.47 , boyun eğici yaklaşım 0.98±0.54 ile çaresiz yaklaşımdan 1.40±0.57 daha fazla kullanmaktadırlar. Korelasyon analizi sonuçlarına göre öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeyleri ile kendine güvenli yaklaşımları arasında pozitif yönde zayıf ilişki r=0.493, p=0.000 , çaresiz yaklaşımları arasında negatif yönde kuvvetli ilişki r=-0.606, p=0.000 , boyun eğici yaklaşımları arasında negatif yönde zayıf ilişki r=-0.420, p=0.000 ve iyimser yaklaşımları arasında pozitif yönde zayıf ilişki r=0.300, p=0.001 vardır. Sonuç: Öğrencilerin psikolojik sağlamlık düzeyleri çok yüksek değildir. Psikolojik sağlamlık düzeyleri stresle baş etme biçimlerinden etkilenmektedir. Sorun odaklı baş etme biçimlerini daha fazla kullanmalarına karşın duygu odaklı baş etme biçimlerini daha az kullanmaları ve sosyal destek arama yaklaşımını daha fazla kullanmaları konusunda güçlendirme programlarının planlanıp uygulanması önerilmektedir.
Hemşirelik ebelik öğrenci stresle baş etme psikolojik sağlamlık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 31 Sayı: 1 |