ObjectivetThis study was planned with the aim of comparing personal values of nursing students who were trained by dassical and integrated teaching models at a school of nursing.Methods: The study is a descriptive and comparative type. The study population consisted of 1357 nursing students who studied at a School of Nursing in 2005 and 2009 years. The sample of the research consisted o f392 students being trained by classical education model in 2005 and 382 students participation rate 57.0 % . Approval o f the Nursing Schools Ethics Committee for Scientific Research, and verbal informed consent of students were obtained. The data were collected via questionnaire form. İn the first part of this form included 17 questions related to social demographic characteristics, reasons for choosing nursing as a profession and satisfaction of students. in the second part, it was used "A form o f Values Survey", including 18 terminal values and 18 instrumental values developed by Rokeach in 1973. İn this form, students are asked to rate and write the most important percieved value as a "18" in the two lists o f values separately. The data were analyzed using SPSS 12.0 statistical program. Number, percentage and chi-square statistical test were used in analyses the data.Results and Conclusion: İt was determined that students being trained by two teaching models had perceived the five most terminal and instrumental values similarly p>0.05 . The five most important terminal values were determined as; "self respect", "family security", "happiness", "mature love", "inner harmony". The five most important terminal values were determined as; "honest", "locigal", "obedient", "independent" and "helpful". Statistical differences were found between other perceptions such as; "a world ofbeauty", "a exciting life"and "social recognition"as terminal values p
Amaç: Bu araştırmada bir Hemşirelik Yüksekokulunda klasik eğitim ve entegre eğitim ile öğrenim gören öğrencilerin kişisel değerlerinin karşılaştırılması amaçlandı.Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve karşılaştırmalı araştırmanın evrenini Hemşirelik Yüksekokulunda 2005 ve 2009 yılında öğrenim gören hemşire öğrenciler N= 1357 oluşturdu. Araştırma örneklemini, 2005 yılında klasik eğitim modeli ile öğrenim gören 392 ve 2009 yılında entegre eğitim modeli ile öğrenim gören 382 olmak üzere, toplam 727 hemşire öğrenci oluşturdu katılım oranı %57.0 . Araştırma için Hemşirelik Yüksekokulu Bilimsel Etik Kurul onayı ve araştırmaya katılan öğrencilere araştırmaya ilişkin bilgi verilerek sözel onayları alındı. Veriler, anket formu ile toplandı. Anket formunun ilk bölümünde öğrencilerin sosyodemografik özellikleri, mesleği tercih etme nedenleri ve memnuniyetlerini belirlemeye yönelik 17 soru yer aldı, ikinci bölümde ise, Rokeach tarafından 1973 geliştirilen özgün ismi "A form of Values Survey" olan, Öğrencilerden amaç ve araç değerleri ayrı ayrı ve en önemli buldukları değere "1", en önemsiz buldukları değer ifadesine "18" yazacak şekilde sıralamaları istendi. Araştırma verileri SPSS 12.0 programında sayı- yüzde dağılımları, ki kare, t testi ve varyans analizi ile değerlendirildi.Bulgular ve Sonuç: Her iki eğitim modelinde öğrenim gören öğrencilerin en önemli gördüğü beş amaç ve araç değerin benzer olduğu saptandı p>0.05 . En önemli beş amaç değerin; "kendine saygı", "aile güvenliği", "mutluluk", "sevgi", "iç huzur" olduğu, en önemli görülen beş araç değerin ise; "dürüst", "mantıklı", "sorumluluk sahibi", "bağımsız" ve "yardımsever" olduğu belirlendi. Klasik ve entegre eğitim ile öğrenim gören öğrencilerin sınıf düzeyi yükseldikçe, sahip oldukları değerlerin hemşirelik mesleki değerleri ile örtüştüğü belirlendi. Hemşirelik eğitim programında, meslek felsefesi, mesleki değer konularına daha fazla yer verilmesi ve değer temelli eğitimin, tüm derslere bütünleştirilerek işlenmesi önerildi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 29 Issue: 1 |