Objectives: Aim of this study is to determine and compare critical thinking dispositions of the senior students in health sciences faculty in a university. Methods: This descriptive study was conducted with 211 senior students in health sciences faculty in a private university in March- July 2010. The California Critical Thinking Disposition Inventory and a self report questionnaire survey which was developed by the researchers with the help of the material based on the literature was used to collect the data in the study. The questionnaire was developed by the researchers. Chi-square, ANOVA and t tests were used in the data analysis in the program of SPSS 11.5. Results: The majority 62.6 % of the students participating in the research were in the 21-23 year old age group and 74.4 % of them were women. Most of the students %56,4 graduated from anatolian/science high school or college. According to the findings of this study, it was determined that % 69.7 of the student’s have low level critical thinking skills, % 30.3 of the students have moderate level critical thinking skills. It was determined that the mean scores of the CCTDI according to departments were for nursing department 237.69; for physical treatment and rehabilitation department 230.56; for nutrition and dietetic department 225.41, for social services department 220.24, for sports sciences department 218.40, and for health institutions management department was 210.27 p
Critical thinking critical thinking disposition critical thinking skills nursing and critical thinking
Amaç: Bu çalışmanın amacı; bir üniversitede sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören son sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerini belirlemek ve karşılaştırmaktır. Yöntem: Araştırma; tanımlayıcı bir araştırmadır. Özel bir üniversitenin sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören 211 son sınıf öğrencisinin katılımı ile Mart-Haziran 2010 tarihleri arasında yapılmıştır.Veri toplamada araştırmacılar tarafından literatüre dayalı olarak geliştirilmiş 20 sorudan oluşan soru formu ve California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği CCDTI kullanılmıştır.Veriler SPSS 11.5 paket programında ki kare t testi, ANOVA testleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin % 62,6’sı, 21-23 yaş arasında olup %74,4’ü, kadındır. Öğrencilerin %56,4’ünün Anadolu/ Fen lisesi/Kolej mezunu olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin % 69.7’sinin eleştirel düşünme eğilim puanları düşük düzeyde iken, % 30.3’ünün eleştirel düşünme eğilim puanlarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Bölümlere göre CCDTI eleştirel düşünme eğilim düzeyi toplam puan ortalamaları incelendiğinde; hemşirelik bölümü puan ortalaması; 237,69, fizik tedavi ve rehabilitasyon bölümü puan ortalaması; 230,56, beslenme ve diyetetik bölümü puan ortalaması; 225,41, sosyal hizmet bölümü puan ortalaması 220,24; spor bilimleri bölümü puan ortalaması 218,40; sağlık kurumları işletmeciliği bölümü puan ortalaması 210,27 olarak saptanmıştır . p
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 27 Issue: 3 |