BibTex RIS Kaynak Göster

DETERMINING THE SENIOR STUDENTS CRITICAL THINKING ABILITIES IN HEALTH SCIENCES FACULTY IN A UNIVERSITY

Yıl 2011, Cilt: 27 Sayı: 3, 9 - 20, 01.11.2011

Öz

Objectives: Aim of this study is to determine and compare critical thinking dispositions of the senior students in health sciences faculty in a university. Methods: This descriptive study was conducted with 211 senior students in health sciences faculty in a private university in March- July 2010. The California Critical Thinking Disposition Inventory and a self report questionnaire survey which was developed by the researchers with the help of the material based on the literature was used to collect the data in the study. The questionnaire was developed by the researchers. Chi-square, ANOVA and t tests were used in the data analysis in the program of SPSS 11.5. Results: The majority 62.6 % of the students participating in the research were in the 21-23 year old age group and 74.4 % of them were women. Most of the students %56,4 graduated from anatolian/science high school or college. According to the findings of this study, it was determined that % 69.7 of the student’s have low level critical thinking skills, % 30.3 of the students have moderate level critical thinking skills. It was determined that the mean scores of the CCTDI according to departments were for nursing department 237.69; for physical treatment and rehabilitation department 230.56; for nutrition and dietetic department 225.41, for social services department 220.24, for sports sciences department 218.40, and for health institutions management department was 210.27 p

Kaynakça

  • Adams MH, Stover LM, Whitlow FA (1999). Longitudinal evaluation of baccalaureate nursing students’ critical thinking abilities. Journal of Nursing Education, 38:3, 139-141.
  • Aybek B, Tümkaya S (2008). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin sosyo-demografik özellikler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17:2, 387-402.
  • Brooks KL ve Shepherd JM (1990). The relationship between clinical decision making skills in nursing and general critical thinking abilities of senior nursing students in four types of nursing programs. Journal of Nursing Education, 29:9, 391-399.
  • Cüceloğlu D (1998). İyi düşün doğru karar ver. (23. Baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Çıkrıkçı N (1992). Watson-Glaser elestirel akıl yürütme gücü ölçeginin (Form YM) lise öğrencileri üzerindeki ön deneme uygulaması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 25:2, 559-569.
  • Dil (Coşkun)S (2001). Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Dirimeşe E ve Dicle A (2006). Hemşirelerin ve Öğrenci hemşirelerin eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. İzmir.
  • Facione PA, Sánchez, (Giancarlo) CA, Facione, NC ve ark. (1998). The dispositiontoward critical thinking. Journal of General Education, 44:1, 1-25.
  • Ford JS ve Profetto-Mcgrath J (1994). A model for critical thinking within the context of curriculum as praxis. Journal of Nursing Education, 33:8, 341-344.
  • Gülveren H. (2007). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerileri ve Bu Becerileri Etkiley- en Eleştirel Düşünme Faktörleri. Dokuz Eylül Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enıstitüsü. Doktora Tezi. İzmir.
  • Güneş N ve Kocaman G (2005). Hemşirelik öğrencilerinde kontrol odağı ve eleştirel düşünme becerisinin akademik başarıya olan etkisinin incelenmesi. II. Aktif Eğitim Kurultayı, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Grosser MM ve Lombard BJJ (2008). The relationship between culture and the development of critical thinking abiliıties of prospective teachers. Teachıing and Teacher Education, 24:5, 1364–1375.
  • Kaya H (1997). Üniversite öğrencilerinde eleştirel akıl yürütme gücü. İstanbul Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Doktora Tezi. İstanbul.
  • Korkmaz Ö (2009). Eğitim fakültelerinin öğrencilerin eleştirel düşünme eğilim ve düzeylerine etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7:4, 879-902.
  • Kökdemir D(2000). Denizyıldızlarını kurtarmaya çalışanların öyküsü: eleştirel ve yaratıcı düşünme. 11. Ulusal Psikoloji Kongresi, 19-22 Eylül, Ege Üniversitesi, İzmir
  • Kökdemir D (2003). Eleştirel Düşünme; www.baskent.edu.tr/elyad.
  • Myrick F ve Yonge F (2004). Enhancing critical thinking in the preceptorship experience in nursing education. Journal of Advanced Nursing, 45:4, 371-380.
  • Öztürk N (2006). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler. Cumhuriyet Üniversitesi. Sağlık bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Sivas.
  • Özdemir SM (2005). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi Erişim tarihi: 23.11.2010. http://www.tebd.gazi.edu.tr/arsiv/2005_cilt3/sayi_3/297-316.pdf.
  • Saçlı F ve Demirhan G (2008). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği programında öğrenim gören öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerinin saptanması ve karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri ve Teknolojisi Yüksekokulu. Spor Bilimleri Dergisi, 19:2, 92-110.
  • Şenturan L ve Alpar Ş (2009). Hemşirelik öğrencilerinde eleştirel düşünme. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi,12:1,22-31.
  • Taşçı S (2005). Hemşirelikte problem çözme süreci, Erciyes Üniversitesi.Sağlık Bilimleri Dergisi Hemşirelik Özel Sayısı, 14: 73-78.
  • Zaybak A ve Khorshıd L ( 2006). Ege üniversitesi hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 22 (2) : 137-146.
  • Zhang H, Lambert V (2008). Critical thinking dispositions and learning styles of baccalaureate nursing students from China. Nursing& Health Sciences, 10:3, 175-181.
  • Zygmont DM ve Schaefer KM (2006). Assessing the critical thinking skills of faculty: what do the findings mean for nursing education. Nursing Educatin 27:5, 260-268.… r o¨x7

BIR ÜNIVERSITENIN SAĞLIK BILIMLERI FAKÜLTESINDE ÖĞRENIM GÖREN SON SINIF ÖĞRENCILERININ ELEŞTIREL DÜŞÜNME DÜZEYLERININ BELIRLENMESI

Yıl 2011, Cilt: 27 Sayı: 3, 9 - 20, 01.11.2011

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı; bir üniversitede sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören son sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerini belirlemek ve karşılaştırmaktır. Yöntem: Araştırma; tanımlayıcı bir araştırmadır. Özel bir üniversitenin sağlık bilimleri fakültesinde öğrenim gören 211 son sınıf öğrencisinin katılımı ile Mart-Haziran 2010 tarihleri arasında yapılmıştır.Veri toplamada araştırmacılar tarafından literatüre dayalı olarak geliştirilmiş 20 sorudan oluşan soru formu ve California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği CCDTI kullanılmıştır.Veriler SPSS 11.5 paket programında ki kare t testi, ANOVA testleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin % 62,6’sı, 21-23 yaş arasında olup %74,4’ü, kadındır. Öğrencilerin %56,4’ünün Anadolu/ Fen lisesi/Kolej mezunu olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin % 69.7’sinin eleştirel düşünme eğilim puanları düşük düzeyde iken, % 30.3’ünün eleştirel düşünme eğilim puanlarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Bölümlere göre CCDTI eleştirel düşünme eğilim düzeyi toplam puan ortalamaları incelendiğinde; hemşirelik bölümü puan ortalaması; 237,69, fizik tedavi ve rehabilitasyon bölümü puan ortalaması; 230,56, beslenme ve diyetetik bölümü puan ortalaması; 225,41, sosyal hizmet bölümü puan ortalaması 220,24; spor bilimleri bölümü puan ortalaması 218,40; sağlık kurumları işletmeciliği bölümü puan ortalaması 210,27 olarak saptanmıştır . p

Kaynakça

  • Adams MH, Stover LM, Whitlow FA (1999). Longitudinal evaluation of baccalaureate nursing students’ critical thinking abilities. Journal of Nursing Education, 38:3, 139-141.
  • Aybek B, Tümkaya S (2008). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin sosyo-demografik özellikler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17:2, 387-402.
  • Brooks KL ve Shepherd JM (1990). The relationship between clinical decision making skills in nursing and general critical thinking abilities of senior nursing students in four types of nursing programs. Journal of Nursing Education, 29:9, 391-399.
  • Cüceloğlu D (1998). İyi düşün doğru karar ver. (23. Baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Çıkrıkçı N (1992). Watson-Glaser elestirel akıl yürütme gücü ölçeginin (Form YM) lise öğrencileri üzerindeki ön deneme uygulaması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 25:2, 559-569.
  • Dil (Coşkun)S (2001). Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Dirimeşe E ve Dicle A (2006). Hemşirelerin ve Öğrenci hemşirelerin eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. İzmir.
  • Facione PA, Sánchez, (Giancarlo) CA, Facione, NC ve ark. (1998). The dispositiontoward critical thinking. Journal of General Education, 44:1, 1-25.
  • Ford JS ve Profetto-Mcgrath J (1994). A model for critical thinking within the context of curriculum as praxis. Journal of Nursing Education, 33:8, 341-344.
  • Gülveren H. (2007). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerileri ve Bu Becerileri Etkiley- en Eleştirel Düşünme Faktörleri. Dokuz Eylül Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enıstitüsü. Doktora Tezi. İzmir.
  • Güneş N ve Kocaman G (2005). Hemşirelik öğrencilerinde kontrol odağı ve eleştirel düşünme becerisinin akademik başarıya olan etkisinin incelenmesi. II. Aktif Eğitim Kurultayı, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Grosser MM ve Lombard BJJ (2008). The relationship between culture and the development of critical thinking abiliıties of prospective teachers. Teachıing and Teacher Education, 24:5, 1364–1375.
  • Kaya H (1997). Üniversite öğrencilerinde eleştirel akıl yürütme gücü. İstanbul Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Doktora Tezi. İstanbul.
  • Korkmaz Ö (2009). Eğitim fakültelerinin öğrencilerin eleştirel düşünme eğilim ve düzeylerine etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7:4, 879-902.
  • Kökdemir D(2000). Denizyıldızlarını kurtarmaya çalışanların öyküsü: eleştirel ve yaratıcı düşünme. 11. Ulusal Psikoloji Kongresi, 19-22 Eylül, Ege Üniversitesi, İzmir
  • Kökdemir D (2003). Eleştirel Düşünme; www.baskent.edu.tr/elyad.
  • Myrick F ve Yonge F (2004). Enhancing critical thinking in the preceptorship experience in nursing education. Journal of Advanced Nursing, 45:4, 371-380.
  • Öztürk N (2006). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler. Cumhuriyet Üniversitesi. Sağlık bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Sivas.
  • Özdemir SM (2005). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi Erişim tarihi: 23.11.2010. http://www.tebd.gazi.edu.tr/arsiv/2005_cilt3/sayi_3/297-316.pdf.
  • Saçlı F ve Demirhan G (2008). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği programında öğrenim gören öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerinin saptanması ve karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri ve Teknolojisi Yüksekokulu. Spor Bilimleri Dergisi, 19:2, 92-110.
  • Şenturan L ve Alpar Ş (2009). Hemşirelik öğrencilerinde eleştirel düşünme. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi,12:1,22-31.
  • Taşçı S (2005). Hemşirelikte problem çözme süreci, Erciyes Üniversitesi.Sağlık Bilimleri Dergisi Hemşirelik Özel Sayısı, 14: 73-78.
  • Zaybak A ve Khorshıd L ( 2006). Ege üniversitesi hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 22 (2) : 137-146.
  • Zhang H, Lambert V (2008). Critical thinking dispositions and learning styles of baccalaureate nursing students from China. Nursing& Health Sciences, 10:3, 175-181.
  • Zygmont DM ve Schaefer KM (2006). Assessing the critical thinking skills of faculty: what do the findings mean for nursing education. Nursing Educatin 27:5, 260-268.… r o¨x7
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Özgün Araştırma
Yazarlar

Ebru Akgün Çıtak Bu kişi benim

Gülzade Uysal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 27 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akgün Çıtak, E., & Uysal, G. (2011). BIR ÜNIVERSITENIN SAĞLIK BILIMLERI FAKÜLTESINDE ÖĞRENIM GÖREN SON SINIF ÖĞRENCILERININ ELEŞTIREL DÜŞÜNME DÜZEYLERININ BELIRLENMESI. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 27(3), 9-20.