Amaç: Bu araştırma, öğrenci hemşirelerin stresle başa çıkma yolları ve genel sağlık durumlarının incelenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak planlandı ve uygulandı. Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örneklemini Balıkesir Üniversitesi Bandırma Sağlık Yüksekokulu’nda okuyan ve araştırmaya katılmayı kabul eden toplam 167 öğrenci oluşturdu. Veriler, kişisel bilgi formu, Genel Sağlık Anketi–12 GSA12 ve Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği SBTÖ kullanılarak elde edildi. Araştırma öncesinde ilgili kurumdan yazılı izin ve öğrencilerden sözel onam alındı. Verilerin analizi, SPSS 11.0 paket programında tanımlayıcı istatistikler, Student t testi, Mann Whitney U, ANOVA, Kruskal Walles, korelasyon testleri ve logistik regresyon testleriyle yapıldı. Bulgular: Öğrencilerin GSA-12 puan ortalamaları 1.92±2.59 olarak bulundu. GSA-12 puan ortalamalarına göre öğrencilerin %31.1’inin psikiyatrik bir bozukluk bulunma olasılığı saptandı. Öğrencilerin SBTÖ alt boyutlarının toplam puan ortalamaları; kendine güvenli yaklaşım: 2.24±0.48, çaresiz yaklaşım: 1.04±0.50, boyun eğici yaklaşım: 0.61±0.47, iyimser yaklaşım: 1.94±0.57 ve sosyal destek arama:1.85±0.63 olarak belirlendi. Öğrencilerin GSA-12 ile kendine güvenli yaklaşım r=-0.329, p=0.000 ve iyimser yaklaşım r=-0.308, p=0.000 arasında negatif yönde orta düzey, sosyal destek arama r=-0.175, p=0.023 arasında ise negatif yönde zayıf, çaresiz yaklaşım arasında r=0.382, p=0.000 ise pozitif yönde orta düzey bir ilişki bulundu. Sonuç: Stresle başa çıkmada; kendine güvenli yaklaşım, iyimser yaklaşım ve sosyal destek arama boyutlarını daha fazla kullanan öğrencilerin depresyona olan eğilimleri azalmaktadır. Araştırma sonucunda öğrencilere belirli aralıklarla ruhsal hastalık taramalarının yapılması ve stresle başa çıkma becerilerinin arttırılması için eğitim programlarının uygulanması önerilmektedir
Hemşirelik öğrencileri genel sağlık stresle başa çıkma yolları
Objective: In this study, as a descriptive research, was planned and applied to determine the ways of coping with stress and general health condition of nursing students. Methods: The sample of the study consisted of 167 students currently attending at Bandırma School of Health, Balıkesir University. In the study, three instruments were used: personal knowledge form, The Ways of Coping with Stress Inventory, and the General Health Questionnaire-12 GHQ-12 .Before the study, permission was taken from the school and during the study it was taken from students. The analyses of the data were obtained by using descriptive statistical, students t test, Mann-Whitney U, ANOVA, Kruskal Walles, correlation analyzes and logistic regression tests in SPSS 11.0. Results: The mean score of students in the GHQ-12 was 1.92±2.59. According to the GHQ-12, 31.1% had probable psychological disorder. The mean scores of students in the subscales of coping with the stress inventory were 2.24±0.48 for self-confident approach SCA , 1.04±0.50 for unconfident self approach UCSA ,0.61±0.47 for submissive approach SA , 1.94±0.57 for optimistic approach OA , and 1.85±0.63 for social support seeking approach SSSA . There was a moderate negative correlation between the GHQ-12 score and SCA r=-0.329, p=0.000 , OA r=-0.308, p=0.000 .It was found that there was a negative weak correlation relationship between GHQ-12 score and SSSA r=-0.175, p=0.023 . Similarly, there was a moderate positive correlation between UCSA r=0.382, p=0.000 . Conclusion: The students who more used SCA, OA and SSSA of cope with stress are decreasing a tendency to depression. As a result of research, the nursing students should be performed periodically surveillance about psychological illnesses and to increase skills of coping with stress should be recommended implementation of training programs
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 26 Sayı: 2 |