Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ameliyathane Hemşirelerinin Profesyonel Değerlerinin İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 36 Sayı: 3, 145 - 151, 28.12.2020

Öz

Amaç: Bu çalışma, ameliyathane hemşirelerinin profesyonel değerlerinin incelenmesi amacı ile yapıldı.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan araştırmanın örneklemini Haziran-Eylül 2014 tarihleri arasında bir Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nde görev yapan ameliyathane hemşirelerinden çalışmaya katılmayı kabul eden 72 hemşire oluşturdu. Araştırmanın verileri araştırmacılar tarafından literatür doğrultusunda hazırlanan ‘Birey Tanıtım Formu’ ve ‘Hemşirelerin Profesyonel Değerleri Ölçeği’ kullanılarak toplandı. Veriler, sayı ve yüzdelik dağılımı içeren tanımlayıcı istatistikler, gruplar arası karşılaştırmada ise bağımsız t testi ve ANOVA testi ile analiz edildi.
Bulgular: Araştırmaya katılan hemşirelerin %94.4’ü kadın, %39’u 41 ve üzeri yaş grubunda, %44.4’ü üniversite mezunu ve %62.5’i evlidir. Ameliyathane hemşireliği ile ilgili verileri incelendiğinde, hemşirelerin %34.7’si 1-5 yıl ameliyathane hemşireliği çalışma deneyimine sahiptir ve %55.6’sı bir ayda 160-180 saat çalışmaktadır. Hemşirelerin %81.9’unun daha önce etik konusunda eğitim aldığı görülmektedir. ‘Hemşirelerin Profesyonel Değerleri Ölçeği’ puan ortalaması 170.93±22.58 olarak saptandı. Hemşirelerin yaş, cinsiyet, eğitim durumu, ameliyathane hemşiresi olarak çalışma süresi ve etik hakkında eğitim alma durumu ile Hemşirelerin Profesyonel Değerleri Ölçeği puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmadı (p>0.05).
Sonuç: Çalışma sonucunda ameliyathane hemşirelerinin ‘Hemşirelerin Profesyonel Değerleri Ölçeği’nden aldıkları puan ortalaması ile profesyonel değerlere ve etik konulara önem verdikleri saptanmıştır. Tüm hemşirelerde olduğu gibi ameliyathane hemşirelerine de profesyonel değerler ve etik ile ilgili eğitimlerin devamlılığının sağlanması önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

Bulunmamaktadır

Kaynakça

  • Al Banna, DA. (2018). Core professional and personal values of nurses about nursing in erbil city hospitals: A profession, not just career. Nurs Healthc Int J, 2(6), 169-173. 

  • Aslan, Ö., Vural, H., Avcı, P.Y. (2003). Ameliyathane hemşirelerinin etik sorunlara yönelik yaklaşımlarının belirlenmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 45(2), 147-152.
  • Çetinkaya, E.U., Paslı, G.E., Aydınlı, A. (2017). Professional values of Turkish nurses: a descriptive study. Nurs Ethics, 24(4), 493-501. 

  • Fowler, F.M. (Ed.). (2015). Guide to the code of ethics for nurses with interpretive statements: Development, interpretation, and application. Georgia Avenue, USA: ANA. 

  • Gallegos, C., Sortedahl, C. (2015). An Exploration of professional values held by nurses at a large freestanding pediatric hospital. Pediatr Nurs, 41(4), 187-195.
  • Göriş, S., Kılıç, Z., Ceyhan, Ö., Şentürk, A. (2014). Hemşirelerin Profesyonel Değerleri ve Etkileyen Faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 5(3), 137-142.
  • Kacaroğlu Vicdan, A. (2010). Hemşirelikte profesyonellik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi Sempozyum Özel Sayısı, 260-3.
  • Kantek, F., Kaya, A,. Gezer, N. (2015). The relationship between professional values , student ’s satisfaction and tendency to leave the school. Int J New Trends Educ Their Implic, 6(1), 38-45. 

  • Karadağlı, F. (2016). Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel değer algıları ve etkileyen 
faktörler. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 81-91. 

  • Karagöz, S. (2000). Cerrahi Hemşireliği ve Etik. C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 1, 1-15.
  • Kaya, A., Kantek, F. (2016). Yönetici hemşirelerin profesyonel değerler algısı ve etkileyen faktörler. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 3(1), 18-25. 

  • Kaya, H., Işık, B., Şenyuva, E., Kaya, N. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin bireysel ve 
profesyonel değerleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(1), 18-26. 

  • Lin, Y.H., Wang, L.S. (2010). A Chinese version of the revised Nurses Professional Values Scale: Reliability and validity assessment. Nurse Educ Today, 30, 492-8.
  • Martin, P., Yarbrough, S., Alfred, D. (2003). Professional values held by baccalaureate and associate degree nursing students. J Nurs Scholarsh, 35(3), 291-296.
  • Orak, N.Ş., Alpar, Ş.E. (2012). Hemşirelerin Profesyonel Değerleri Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1), 522-531.
  • Rassin, M. (2008). Nurses’professional and personal values. Nursing Ethics, 15(5), 614-630.
  • Sabancıoğulları, S., Doğan, S. (2012). Profesyonel kimlik gelişimi ve hemşirelik. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15, 275-82.
  • Schroeter, K.(1999). Ethical perception and resulting action in perioperative nurses, AORN J, 69(5), 991-1002.
  • Sellman, D. (2011). Professional values and nursing. Med Health Care Philos, 14, 203-8.
  • Shaw, H.K., Degazon, C. (2008). Integrating the core professional values of nursing: a profession, not just a career. J Cult Divers, 15, 44-50.
  • Tanriverdi, H.(2017). Hemşirelerin profesyonel değerleri ile örgütsel vatandaşlık 
davranış düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Ulakbilge Dergisi, 5(13), 1183-1204. 

  • Vezeau, T.M. (2006). Teaching professional values in a BSN program. Int J Nurs Educ Scholarsh, 3, 25.
  • Weis, D., Schank, M.J. (2000). An Instrument to measure professional nursing values. J Nurs Scholarsh,. 32(2), 201-204.
  • Zengin, M., Yayan, E.H., Yıldırım, N., Akın, E., Avşar, Ö., Mamiş E. (2018). Pediatri hemşirelerinin profesyonel değerlerinin profesyonel tutumlarına etkisi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(3), 316-323.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Özgün Araştırma
Yazarlar

Sinem Geçit 0000-0002-4780-7667

Türkan Özbayır 0000-0003-2308-1117

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 29 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 27 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 36 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Geçit, S., & Özbayır, T. (2020). Ameliyathane Hemşirelerinin Profesyonel Değerlerinin İncelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 36(3), 145-151.