Research Article
BibTex RIS Cite

Determination of Nursing Students’ Perceptions of Psychological Violence with Independent Word Association Test and the Draw-And-Write Technique

Year 2022, Volume: 38 Issue: 1, 1 - 10, 26.04.2022
https://doi.org/10.53490/egehemsire.891871

Abstract

References

  • Akyüz A, Yavan T, Şahiner G, Kılıç A. Domestic violence and woman's reproductive health:A review of the literature. Aggression and Violent Behavior. 2012; 17(6): 514–518.
  • Altuntaş C. Mobbing kavrami ve örnekleri üzerine uygulamali bir çalişma. Journal of Yaşar University.2010; 5(18): 2995-3015.
  • Annagür B. Sağlık Çalışanlarına yönelik şiddet: risk faktörleri, değerlendirilmesi ve önlenmesi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar Dergisi. 2010; 2(2): 161-173.
  • Aytaç S. İş yerinde psikolojik taciz davranışının iş stres tepkileri üzerine etkisi: bir araştırma. Mercek Dergisi. 2008;13(51): 18-19.
  • Belikırık D. Asistan doktorlarda yıldırma algısı ve bir alan araştırması. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsi, 2009, Sakarya.
  • Çobanoğlu Ş. Mobbing İş Yerinde Duygusal Saldırı ve Mücadele Yöntemleri, Timaş Yay. 2005; İstanbul.
  • Di Martino, V. Workplace Violence in the Health Sector – Country Case Studies (Brazil, Bulgaria, Lebanon, Portugal, South Africa, Thailand, and an Additional Australian Study, Synthesis Report,2002: ILO/ICN/WHO/PSI, Genova.
  • Cohen L, Manıon L.. Research methods in education. London:1997;Routledge.
  • Mcmıllan J.H. Educational research: Fundamentals for the consumer. New York: 2000;Longman.
  • Ekici G, Kurt H. Öğretmen adaylarının “Aids” kavramı konusundaki bilişsel yapıları: bağımsız kelime ilişkilendirme testi örneği. Türkiye sosyal araştırmalar dergisi. 2014;183 (183): 267-306. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub /tsadergisi/issue/21495/ 230454.
  • Ekici G. öğretmen adaylarının “Aıds” kavramı konusundaki bilişsel yapıları: çizme-yazma tekniği örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;7(1) , 115-129 . DOI: 10.18506/anemon.520946. Kadıoğlu Ateş, H. Sınıf Öğretmenlerinin yıldırma algısına ilişkin nitel bir çalışma. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(4): 729-747.
  • Kök SB, Bursalı YM, Eroğlu ŞG. Psikolojik şiddetin bireysel ve örgütsel yansıması: yıldırma. Pamukkale Avrasya Sosyo-Ekonomik Çalışmalar Dergisi. 2014; 1(1): 44-62.
  • Seyran F, Gözlü M, Ready FN. İş yerinde fiziksel şiddete maruz kalmış sağlık personelinin şiddet algısı ve boyutu üzerine nitel bir araştırma. Sağlık ve Sosyal Politikalara Bakış. : 2(1); 8-29.
  • Özcan NK. Türkiye’de sağlık çalışanlarına yönelik şiddet: sistematik derleme. Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri Dergisi. 2011; 31(6):1442-1456.
  • Özer SP. İş Yerinde yıldırma (mobbing) ve yıldırma üzerine bir çalışma, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, 2009. İzmir.
  • Patton M.Q. Qualitative evaluation and research methods. USA:1990;Sage.
  • Taş İE, Korkmaz H. Kamu kurumlarında mobbing: Kahramanmaraş örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi .2014; 2(1): 29-55.
  • Vatandaşlar SE, Sümer ZH. kadınlara yönelik psikolojik şiddet ölçeğinin (psychological maltreatment of women ınventory) Türk kültürüne uyarlanması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2019; 9(53): 341-371.
  • Verma GK, Mallıck K. Researching education: Perspectives and techniques. London:1999; Falmer Press.
  • Walrafen N, Brewer MK, Mulvenon C. Sadly caught up in the moment: an exploration of horizontal violence. Nurs Econ 2012;30(13):6–12.
  • World HealthOrganization (2002). World Report on Violence and Health. Geneva: WHO. http://www5.who.int/violence_injury_prevention/download.cfm?id 0000000582.
  • Yın R. Case study research: Design and methods. Thousand Oaks: 2003; Sage.

Hemşirelik Öğrencilerinin Bağımsız Kelime İlişkilendirme Testi ve Yazma Çizme Tekniğiyle Psikolojik Şiddet Algısının Belirlenmesi

Year 2022, Volume: 38 Issue: 1, 1 - 10, 26.04.2022
https://doi.org/10.53490/egehemsire.891871

Abstract

Amaç: Bu çalışmada hemşirelik son sınıf öğrencilerinin sahip olduğu psikolojik şiddet algısının, boyutunun, nedenlerinin ve sonuçlarının bağımsız kelime ilişkilendirme testi ve yazma çizme tekniğiyle detaylı incelenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmada nitel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması deseninden yararlanılmıştır. Durum çalışması, bir olguyu, bir durumu derinlemesine inceleyen bir araştırma yöntemidir. Çalışma grubunu 26 hemşirelik son sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak; bağımsız kelime ilişkilendirme testi ve yazdırma–çizdirme tekniği kullanılarak, katılımcıların “psikolojik şiddet” kavramıyla ilgili bilişsel yapılarında ayrıntılı veri toplanması hedeflenmiştir. Çizimler ise öğrencilerin mevcut bilgilerini, inançlarını kelimelere bağlı kalmaksızın ifade etmesini sağlar. Elde edilen veriler içerik analizine göre değerlendirilerek kategoriler belirlenmiştir.
Bulgular: Elde edilen bulgulara göre hemşirelik adaylarının psikolojik şiddet ile ilgili zihinlerindeki kavramlardan bağımsız kelime ilişkilendirme testiyle ve yazma çizme tekniğiyle toplam 6 kategori oluşturulmuştur.. Bu kategoriler psikolojik şiddetin özellikleri, psikolojik şiddetin etkileri, psikolojik şiddetin nedenleri, psikolojik şiddeti gösterme biçimleri ve psikolojik şiddeti uygulayanlardır.
Sonuç: Psikolojik şiddetin insanların ruh sağlığını etkileyen önemli bir sorun olduğu düşünüldüğünde geleceğin sağlık profesyonelleri olan hemşirelik öğrencilerinin psikolojik şiddet algısının belirlenmesi, farkındalıklarının artırılması ve eğitim sürecinin de bu doğrultuda planlanması gerekmektedir.

References

  • Akyüz A, Yavan T, Şahiner G, Kılıç A. Domestic violence and woman's reproductive health:A review of the literature. Aggression and Violent Behavior. 2012; 17(6): 514–518.
  • Altuntaş C. Mobbing kavrami ve örnekleri üzerine uygulamali bir çalişma. Journal of Yaşar University.2010; 5(18): 2995-3015.
  • Annagür B. Sağlık Çalışanlarına yönelik şiddet: risk faktörleri, değerlendirilmesi ve önlenmesi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar Dergisi. 2010; 2(2): 161-173.
  • Aytaç S. İş yerinde psikolojik taciz davranışının iş stres tepkileri üzerine etkisi: bir araştırma. Mercek Dergisi. 2008;13(51): 18-19.
  • Belikırık D. Asistan doktorlarda yıldırma algısı ve bir alan araştırması. Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsi, 2009, Sakarya.
  • Çobanoğlu Ş. Mobbing İş Yerinde Duygusal Saldırı ve Mücadele Yöntemleri, Timaş Yay. 2005; İstanbul.
  • Di Martino, V. Workplace Violence in the Health Sector – Country Case Studies (Brazil, Bulgaria, Lebanon, Portugal, South Africa, Thailand, and an Additional Australian Study, Synthesis Report,2002: ILO/ICN/WHO/PSI, Genova.
  • Cohen L, Manıon L.. Research methods in education. London:1997;Routledge.
  • Mcmıllan J.H. Educational research: Fundamentals for the consumer. New York: 2000;Longman.
  • Ekici G, Kurt H. Öğretmen adaylarının “Aids” kavramı konusundaki bilişsel yapıları: bağımsız kelime ilişkilendirme testi örneği. Türkiye sosyal araştırmalar dergisi. 2014;183 (183): 267-306. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub /tsadergisi/issue/21495/ 230454.
  • Ekici G. öğretmen adaylarının “Aıds” kavramı konusundaki bilişsel yapıları: çizme-yazma tekniği örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;7(1) , 115-129 . DOI: 10.18506/anemon.520946. Kadıoğlu Ateş, H. Sınıf Öğretmenlerinin yıldırma algısına ilişkin nitel bir çalışma. Turkish Studies (Elektronik). 2018; 13(4): 729-747.
  • Kök SB, Bursalı YM, Eroğlu ŞG. Psikolojik şiddetin bireysel ve örgütsel yansıması: yıldırma. Pamukkale Avrasya Sosyo-Ekonomik Çalışmalar Dergisi. 2014; 1(1): 44-62.
  • Seyran F, Gözlü M, Ready FN. İş yerinde fiziksel şiddete maruz kalmış sağlık personelinin şiddet algısı ve boyutu üzerine nitel bir araştırma. Sağlık ve Sosyal Politikalara Bakış. : 2(1); 8-29.
  • Özcan NK. Türkiye’de sağlık çalışanlarına yönelik şiddet: sistematik derleme. Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri Dergisi. 2011; 31(6):1442-1456.
  • Özer SP. İş Yerinde yıldırma (mobbing) ve yıldırma üzerine bir çalışma, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı, 2009. İzmir.
  • Patton M.Q. Qualitative evaluation and research methods. USA:1990;Sage.
  • Taş İE, Korkmaz H. Kamu kurumlarında mobbing: Kahramanmaraş örneği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi .2014; 2(1): 29-55.
  • Vatandaşlar SE, Sümer ZH. kadınlara yönelik psikolojik şiddet ölçeğinin (psychological maltreatment of women ınventory) Türk kültürüne uyarlanması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2019; 9(53): 341-371.
  • Verma GK, Mallıck K. Researching education: Perspectives and techniques. London:1999; Falmer Press.
  • Walrafen N, Brewer MK, Mulvenon C. Sadly caught up in the moment: an exploration of horizontal violence. Nurs Econ 2012;30(13):6–12.
  • World HealthOrganization (2002). World Report on Violence and Health. Geneva: WHO. http://www5.who.int/violence_injury_prevention/download.cfm?id 0000000582.
  • Yın R. Case study research: Design and methods. Thousand Oaks: 2003; Sage.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Article
Authors

Sevda Uzun 0000-0002-5954-717X

Esma Özmaya 0000-0003-0932-4012

Nermin Gürhan 0000-0002-3472-7115

Elif Altun 0000-0001-7103-9891

Didar Karakaş 0000-0002-4499-521X

Nurşen Kulakaç 0000-0002-5427-1063

Publication Date April 26, 2022
Submission Date March 5, 2021
Acceptance Date January 18, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 38 Issue: 1

Cite

APA Uzun, S., Özmaya, E., Gürhan, N., Altun, E., et al. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinin Bağımsız Kelime İlişkilendirme Testi ve Yazma Çizme Tekniğiyle Psikolojik Şiddet Algısının Belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 38(1), 1-10. https://doi.org/10.53490/egehemsire.891871