Research Article
BibTex RIS Cite

Uzaktan Eğitim Yoluyla Yürütülen Mesleki Gelişim Faaliyetlerine Yönelik Öğretmen Görüşleri

Year 2023, , 1 - 22, 19.04.2023
https://doi.org/10.53506/egitim.1169201

Abstract

Bu çalışma uzaktan eğitim yoluyla gerçekleştirilen mesleki gelişim faaliyetleri hakkındaki öğretmen görüşlerini ortaya koymayı amaçlayan nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubu Kocaeli ilinde görev yapan ve uzaktan eğitimle yürütülen mesleki gelişim çalışmalarına katılmış farklı branşlardan 20 öğretmenden oluşmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak, yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve görüşmeler çevrimiçi platformlar aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışmada ulaşılan en temel sonuç, öğretmenlerin uzaktan eğitim yoluyla katıldıkları hizmet içi eğitim faaliyetlerini tercih edilebilir bulmalarıdır. Çalışmadan elde edilen bir diğer temel sonuç; öğretmenlerin uzaktan hizmet içi eğitim süreçlerinde; iş yoğunluğu, özel hayat, motivasyon kaybı ve öz disiplin eksikliği gibi nedenlerden dolayı bireysel zorluk yaşamalarıdır. Uzaktan hizmet içi eğitim faaliyetlerinin olumlu yönleri kolay ulaşılabilirlik, esneklik, zaman ve mekândan bağımsızlık kavramları üzerine yoğunlaşmış; olumsuz yönleri ise etkileşim kısıtlılığı, anında soru cevap yapılamaması, uygulamalı etkinliklerin gerçekleştirilememesi, eğitim uzmanlarının yetersizliği ve süreçte yaşanan teknik aksaklıklara dayandırılmıştır. Bu çalışmada elde edilen temel sonuçlardan biri de; öğretmenlerin uzaktan eğitim faaliyetlerinde uzman seçimi, ihtiyaç analizi, küçük gruplarla etkileşimli çalışmaların yapılması ve uzaktan hizmet içi eğitim çalışmalarının sürekliliğinin sağlanması hususlarında bazı önerilere sahip olmalarıdır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda uzaktan eğitimle yürütülen mesleki gelişim faaliyetlerinin iyileştirilmesi adına bazı geliştirici çalışmaların yapılması gerektiği söylenebilir.

References

  • Akca, Ö. (2006). SAÜ Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin İletişim Engelleri ile İlgili Öğrenci Görüşleri (Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Akgül, G. & Oran, M. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 15-37.
  • Aldemir, B. (2020). Uzaktan Eğitimde Keman Eğitiminin Uygulanabilirliğine Yönelik Öğretim Elemanı ve Öğrenci Görüşleri: Gazi Üniversitesi örneği (Yüksek lisans tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı (6. Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Arslan, H. & Şahin, İ. (2013). Bilişim Teknolojisi Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim Kurslarına Yönelik Görüşleri. Middle Eastern & African Journal of Education. (5). p. 56-66
  • Bakioğlu, B. & Çevik, M. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • Balaman, F. & Hanbay Tiryaki, S. (2021). Corona virüs (Covid-19) nedeniyle mecburi yürütülen uzaktan eğitim hakkında öğretmen görüşleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(1), 52-84.
  • Barış, M. F & Çankaya, P. (2016). “Akademik Personelin Uzaktan Eğitim Hakkındaki Görüşleri”. International Journal Of Human Sciences, 13(1), 399-413.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Bayındır, N. (2021). Online eğitimde öğretimin niteliğinin arttırılmasına ilişkin öğretmen değerlendirmeleri. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(1), 14-20. DOI: 10.47257/Busad.867979
  • Bozkurt, A. & Sharma, Ramesh C. (2020). Education in normal, new normal, and next normal. observations from the past, insights from the present and projections for the future. Asian Journal Of Distance Education, 15(2), İ-X.
  • Canpolat, U. & Yıldırım, Y. (2021). “Ortaokul Öğrencilerinin Covid-19 Salgın Sürecinde Uzaktan Eğitim Deneyimlerinin İncelenmesi”. Açıköğretim Uygulamaları Dergisi, 7 (1), 74-109.
  • Carl, A. (1995). Teacher Empowerment Through Curriculum Development: Theory İnto Practice. Cape Town: Juta & Co Ltd.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (Çev. Ed. M. Bütün & S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi. Çeviri Tarihi: 2015.
  • Çakır, H. (2013). “İnsan Performans Teknolojilerinin Temelleri”. Öğretim Teknolojilerinin Temelleri: Teoriler, Araştırmalar, Eğilimler. Çağıltay, Kürşat & Göktaş, Yüksel (Ed.) (2013). Ankara: Pegem Akademi.
  • Elitaş, T. (2018). Uzaktan Eğitim ve İletişim Teknolojileri. İstanbul: Cinius Yayınları.
  • Er Türküresin, H. (2020). Covid-19 pandemi dönemine yürütülen uzaktan eğitim uygulamalarının öğretmen adaylarının görüşleri bağlamında incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi Salgın Sürecinde Türkiye’de ve Dünya’da Eğitim, 597-618. DOI:10.37669/ Milliegitim.787509
  • Erfidan, A. (2019). Derslerin Uzaktan Eğitim Yoluyla Verilmesiyle İlgili Öğretim Elemanı ve Öğrenci Görüşleri Balıkesir Üniversitesi Örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Eroğlu, F. & Kalaycı, N. (2020). Üniversitelerdeki zorunlu ortak derslerden yabancı dil dersinin uzaktan eğitim uygulamasının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 236-165. DOI: 10.37217/Tebd.683250
  • Gökbulut, B. (2021). Uzaktan eğitim öğrencilerinin bakış açısıyla uzaktan eğitim ve mobil öğrenme. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(1), 160-177.
  • Gültekin, M. & Çubukçu, Z. (2008). İlköğretim öğretmenlerinin hizmet içi eğitime ilişkin görüşleri. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19), 185-201
  • Güneş, M. (2006). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim Programlarına Katılmayı İsteme ve İstememe Nedenleri: Mamak İlçesi Örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Güven, İ. (2005). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin mesleki gelişim ve yeterlilikleri, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 60.
  • Işık, M. & Bahat, İ. (2021). Teknoloji Bağlamında Eğitimde Fırsat Eşitsizliği: Eğitime Erişime Yönelik Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (2), 498-517. DOI: 10.31592/aeusbed.908232
  • Karakuş, İ. & Yanpar Yelken, T. (2020). Uzaktan eğitim alan üniversite öğrencilerinin sosyal bulunuşluk ile işlemsel uzaklıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 186-201. DOI: 10.24106/Kefdergi.3506
  • Kaymaz, A. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde değişen iş yükü ve etkilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, I (I), 71-85.
  • Kurnaz, A., Kaynar, H., Şentürk Barışık, C. & Doğrukök, B. (2020). Öğretmenlerin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye’de ve Dünya’da Eğitim, 293-322. DOI:10.37669/Milliegitim.787959
  • Limon, İ. (2014). Yüz Yüze ve Uzaktan Hizmet İçi Eğitim Faaliyetlerine Yönelik Öğretmen Algıları: Sakarya İli Örneği (Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • MEB (2018). 2023 Vizyonu. Erişim Adresi: http://2023vizyonu.meb.gov.tr/.
  • MEB (2020). (17.05.2022). Erişim Adresi: 2015-2020 Mesleki Çalışma Programları (meb.gov.tr)
  • Özdoğan, A. Ç. & Berkant, H. G. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime yönelik paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi Salgın Sürecinde Türkiye’de ve Dünya’da Eğitim, 13-43. DOI:10.37669/Milliegitim.788118
  • Özer, B. (1990). Öğretmenlerin uzaktan eğitim yaklaşımıyla sürekli eğitimi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 76, 73-76.
  • Parlar, H. (2013). Bilgi toplumu, değişim ve yeni eğitim paradigması. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4).
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative Research. New York: John Wiley & Sons, Ltd.
  • Taşkaya, S. (2012). Nitelikli bir öğretmende bulunması gereken özelliklerin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(33), 283-298.
  • Taşlıbeyaz, E., Karaman, S. & Göktaş, Y. (2014) “Öğretmenlerin Uzaktan Hizmet İçi Deneyimlerinin İncelenmesi”. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 139-160. DOI:10.12984/Eed.19099
  • Yağan, S. A. (2021). “Üniversite Öğrencilerinin Covid-19 Salgını Sürecinde Yürütülen Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum ve Görüşleri”. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 4 (1), 157-174.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yunus, Ö., Yıldırım, Z. & Kalaycı, S. (2021). Uzaktan Eğitim Sürecinin Değerlendirilmesi: Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Görüşleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 477-494. DOI:10.53506/Egitim.922664

Teachers’ Opınıons On Professıonal Development Actıvıtıes Conducted Through Dıstance Educatıon

Year 2023, , 1 - 22, 19.04.2023
https://doi.org/10.53506/egitim.1169201

Abstract

The development of applications and transportation in distance education is the subject of this qualitative study. The research's study group consists of 20 teachers from various branches who work in Kocaeli and are made up of trainees in the field of education. It was used as a tool for data collection, both through the application platforms and the fully formed formula. The obtained data was analyzed using a content analysis technique. According to the study's findings, they can go to the training sessions and sign up for the most fundamental in-service training they prefer. Another key finding from the study was what employees experienced at work, including its general and unique applications, sources of motivation, and methods for exercising self-control.Focused on easy travel, time and thought from thought to progress on the education path; The lack of access to education for education in our country is insufficient to reach education in education One of the main results obtained in this study is; teachers have some suggestions on teachers choice in education, necessary analysis, having interactive activities in small groups and the ideal base to progressing in educational projects through distance education. Gains from research can be designed to prepare with education.

References

  • Akca, Ö. (2006). SAÜ Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin İletişim Engelleri ile İlgili Öğrenci Görüşleri (Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Akgül, G. & Oran, M. (2020). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin, ortaokul öğrencilerinin ve öğrenci velilerinin pandemi sürecindeki uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Eğitimde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 15-37.
  • Aldemir, B. (2020). Uzaktan Eğitimde Keman Eğitiminin Uygulanabilirliğine Yönelik Öğretim Elemanı ve Öğrenci Görüşleri: Gazi Üniversitesi örneği (Yüksek lisans tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı (6. Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Arslan, H. & Şahin, İ. (2013). Bilişim Teknolojisi Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim Kurslarına Yönelik Görüşleri. Middle Eastern & African Journal of Education. (5). p. 56-66
  • Bakioğlu, B. & Çevik, M. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • Balaman, F. & Hanbay Tiryaki, S. (2021). Corona virüs (Covid-19) nedeniyle mecburi yürütülen uzaktan eğitim hakkında öğretmen görüşleri. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(1), 52-84.
  • Barış, M. F & Çankaya, P. (2016). “Akademik Personelin Uzaktan Eğitim Hakkındaki Görüşleri”. International Journal Of Human Sciences, 13(1), 399-413.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Bayındır, N. (2021). Online eğitimde öğretimin niteliğinin arttırılmasına ilişkin öğretmen değerlendirmeleri. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(1), 14-20. DOI: 10.47257/Busad.867979
  • Bozkurt, A. & Sharma, Ramesh C. (2020). Education in normal, new normal, and next normal. observations from the past, insights from the present and projections for the future. Asian Journal Of Distance Education, 15(2), İ-X.
  • Canpolat, U. & Yıldırım, Y. (2021). “Ortaokul Öğrencilerinin Covid-19 Salgın Sürecinde Uzaktan Eğitim Deneyimlerinin İncelenmesi”. Açıköğretim Uygulamaları Dergisi, 7 (1), 74-109.
  • Carl, A. (1995). Teacher Empowerment Through Curriculum Development: Theory İnto Practice. Cape Town: Juta & Co Ltd.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (Çev. Ed. M. Bütün & S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi. Çeviri Tarihi: 2015.
  • Çakır, H. (2013). “İnsan Performans Teknolojilerinin Temelleri”. Öğretim Teknolojilerinin Temelleri: Teoriler, Araştırmalar, Eğilimler. Çağıltay, Kürşat & Göktaş, Yüksel (Ed.) (2013). Ankara: Pegem Akademi.
  • Elitaş, T. (2018). Uzaktan Eğitim ve İletişim Teknolojileri. İstanbul: Cinius Yayınları.
  • Er Türküresin, H. (2020). Covid-19 pandemi dönemine yürütülen uzaktan eğitim uygulamalarının öğretmen adaylarının görüşleri bağlamında incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi Salgın Sürecinde Türkiye’de ve Dünya’da Eğitim, 597-618. DOI:10.37669/ Milliegitim.787509
  • Erfidan, A. (2019). Derslerin Uzaktan Eğitim Yoluyla Verilmesiyle İlgili Öğretim Elemanı ve Öğrenci Görüşleri Balıkesir Üniversitesi Örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Eroğlu, F. & Kalaycı, N. (2020). Üniversitelerdeki zorunlu ortak derslerden yabancı dil dersinin uzaktan eğitim uygulamasının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 236-165. DOI: 10.37217/Tebd.683250
  • Gökbulut, B. (2021). Uzaktan eğitim öğrencilerinin bakış açısıyla uzaktan eğitim ve mobil öğrenme. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(1), 160-177.
  • Gültekin, M. & Çubukçu, Z. (2008). İlköğretim öğretmenlerinin hizmet içi eğitime ilişkin görüşleri. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19), 185-201
  • Güneş, M. (2006). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Hizmet İçi Eğitim Programlarına Katılmayı İsteme ve İstememe Nedenleri: Mamak İlçesi Örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Güven, İ. (2005). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin mesleki gelişim ve yeterlilikleri, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 60.
  • Işık, M. & Bahat, İ. (2021). Teknoloji Bağlamında Eğitimde Fırsat Eşitsizliği: Eğitime Erişime Yönelik Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (2), 498-517. DOI: 10.31592/aeusbed.908232
  • Karakuş, İ. & Yanpar Yelken, T. (2020). Uzaktan eğitim alan üniversite öğrencilerinin sosyal bulunuşluk ile işlemsel uzaklıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(1), 186-201. DOI: 10.24106/Kefdergi.3506
  • Kaymaz, A. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde değişen iş yükü ve etkilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, I (I), 71-85.
  • Kurnaz, A., Kaynar, H., Şentürk Barışık, C. & Doğrukök, B. (2020). Öğretmenlerin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye’de ve Dünya’da Eğitim, 293-322. DOI:10.37669/Milliegitim.787959
  • Limon, İ. (2014). Yüz Yüze ve Uzaktan Hizmet İçi Eğitim Faaliyetlerine Yönelik Öğretmen Algıları: Sakarya İli Örneği (Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • MEB (2018). 2023 Vizyonu. Erişim Adresi: http://2023vizyonu.meb.gov.tr/.
  • MEB (2020). (17.05.2022). Erişim Adresi: 2015-2020 Mesleki Çalışma Programları (meb.gov.tr)
  • Özdoğan, A. Ç. & Berkant, H. G. (2020). Covid-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime yönelik paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi Salgın Sürecinde Türkiye’de ve Dünya’da Eğitim, 13-43. DOI:10.37669/Milliegitim.788118
  • Özer, B. (1990). Öğretmenlerin uzaktan eğitim yaklaşımıyla sürekli eğitimi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 76, 73-76.
  • Parlar, H. (2013). Bilgi toplumu, değişim ve yeni eğitim paradigması. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4).
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative Research. New York: John Wiley & Sons, Ltd.
  • Taşkaya, S. (2012). Nitelikli bir öğretmende bulunması gereken özelliklerin öğretmen adaylarının görüşlerine göre incelenmesi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(33), 283-298.
  • Taşlıbeyaz, E., Karaman, S. & Göktaş, Y. (2014) “Öğretmenlerin Uzaktan Hizmet İçi Deneyimlerinin İncelenmesi”. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 139-160. DOI:10.12984/Eed.19099
  • Yağan, S. A. (2021). “Üniversite Öğrencilerinin Covid-19 Salgını Sürecinde Yürütülen Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum ve Görüşleri”. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 4 (1), 157-174.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yunus, Ö., Yıldırım, Z. & Kalaycı, S. (2021). Uzaktan Eğitim Sürecinin Değerlendirilmesi: Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Görüşleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 477-494. DOI:10.53506/Egitim.922664
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Hatice Bektaş 0000-0001-8874-3332

Zeynel Kablan 0000-0003-2338-5516

Publication Date April 19, 2023
Submission Date August 31, 2022
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Bektaş, H., & Kablan, Z. (2023). Uzaktan Eğitim Yoluyla Yürütülen Mesleki Gelişim Faaliyetlerine Yönelik Öğretmen Görüşleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 1-22. https://doi.org/10.53506/egitim.1169201