In this study, the relationship between students' attitudes towards Turkish course and their perceptions of classroom assessment environment was examined.The study group in the study was composed of a total of 150 students, 89 girls and 61 boys, selected from two different secondary schools in the center of Diyarbakır in the 2017-2018 academic year. Within the scope of the research, the Attitude Scale towards Turkish lesson developed by Kapar Kuvanç (2008) and the Classroom Evaluation Atmosphere Scale developed by Çetin and İlhan (2014) were used as data collection tools. The Pearson Product Moment correlation and regression analysis were used to analyze the research data. As a result of correlation analysis, a positive and significant relationship was found between learning-oriented assessment atmosphere and attitude towards Turkish course. On the other hand, it has been determined that the performance-oriented assessment atmosphere has a negative significant relationship with the attitude towards Turkish course. The findings obtained from the regression analysis showed that 25% of the total variance related to students' attitudes towards Turkish course can be explained by their perceptions of the classroom assessment atmosphere.
Bu araştırmada öğrencilerin Türkçe dersine yönelik tutumları ile sınıf değerlendirme atmosferine yönelik algıları arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmadaki çalışma grubu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır’ın merkezinde bulunan iki ayrı ortaokuldan seçilen 89’u kız, 61’i erkek, toplam 150 öğrenciden oluşturulmuştur. Araştırma kapsamında veri toplama aracı olarak Kapar Kuvanç’ın (2008) geliştirdiği Türkçe Dersine Yönelik Tutum Ölçeği ile Çetin ve İlhan’ın (2014) geliştirdiği Sınıf Değerlendirme Atmosferi Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenmesinde Pearson Momentler Çarpımı korelasyonu ile regresyon analizine başvurulmuştur. Korelasyon analizi sonucunda, öğrenme odaklı değerlendirme atmosferi ile Türkçe dersine yönelik tutum arasında pozitif yönde ve anlamlı ilişki saptanmıştır. Öte yandan performans odaklı değerlendirme atmosferinin Türkçe dersine yönelik tutum ile negatif yönlü anlamlı ilişki içinde olduğu tespit edilmiştir. Regresyon analizinden sağlanan bulgular, öğrencilerin Türkçe dersine yönelik tutumları ile ilgili toplam varyansın %25’inin sınıf değerlendirme atmosferine yönelik algıları ile açıklanabildiğini göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 19, 2021 |
Submission Date | March 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.