Renk, göz ile anlaşılan bir ışık
tesiridir. Işığın eşya üzerine çarpması ile yansıyan ışınlardan gözümüze gelen
duyumların her birine renk denir. Renkleri, farklı parametreleri kullanarak gruplara ayırmak
mümkündür. İnsanlar üzerinde bıraktığı etkiler göz önünde bulundurulduğunda
“sıcak” ve “soğuk” olmak üzere iki renk grubu ortaya çıkar. Bunun dışında renkler
fiziksel olarak “ana renkler” ve “ara renkler” olarak da gruplandırılmıştır.
Renk psikolojisi insanın renge tepkisinin hem duyusal hem de fiziksel olduğunu
belirtmektedir, Bu bağlamda renklerin insan üzerindeki etkilerini -Fizyolojik
etkiler -Psikolojik etkiler olarak ayırmak mümkündür.
Bu çalışmada, rengin insanoğlu tarafından nasıl algılandığı,
algılama olayının nasıl gerçekleştiği özet olarak verilmiştir. Ortaokul
çağındaki öğrencilerin hangi renkleri sevdikleri, cinsiyet farklılıklarıyla,
ailenin ekonomik geliri ve kültür yapısıyla ilgili olarak çocukların sevdiği
renklerde farklılıklar olup olmadığı araştırılarak elde edilen veriler, içerik
analizi tekniğiyle çözümlenmiştir ve istatistiksel olarak verilerin frekans ve
yüzde dağılımları yorumlanmıştır.
7.sınıflar ve 8.sınıflar öğrenci gruplarına
"bulut", "güneş", "karanlık", "aile",
"anne", "baba", "kardeş", "öğretmen",
"mutluk" ve "ölüm" kelimeleri verilerek hangi rengi ifade
ettiği ilişkin ürettikleri farklı metaforlar analiz edilmiştir.
Yine 7.sınıf ve 8.sınıf
öğrencilerine verilen renkler "Siyah”, Beyaz", "Gri",
"Kahverengi", "Mavi", "Yeşil", 'Turuncu",
"Sarı", "Pembe" ve "Kırmızı" renkleri verililere
neyi hatırlatıyor ifadesine ilişkin ürettikleri çok sayıda metaforlar ürettikleri
gözlenmiştir.
Çocukların
yaşadıkları sosyal ve kültürel
çevrenin bireysel tüm tercihlerine etkisi olduğu gerçeğinden hareket edilen bu araştırmada, resim ve rengin çocuklar için ne ifade ettiğine yönelik altyapı unsurları belirlenerek;
çevre, okul, aile ve kültürel faktörlerin
renk tercihlerine doğrudan etkilerini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 19, 2018 |
Submission Date | June 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 2 |
Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.