Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Matematik Eğitimi Alanında Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Çalışmalarının Betimsel İçerik Analizi

Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 111 - 128, 19.10.2022
https://doi.org/10.53506/egitim.1086235

Abstract

Bu çalışmanın amacı; 2009-2020 yılları arasında Türkiye’de matematik eğitiminde yayınlanmış Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) konulu lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Çalışma nitel araştırma yönteminin benimsendiği betimsel bir araştırma türüdür. Araştırmanın evrenini YÖK Ulusal Tez Merkezinde yayınlanmış 39 adet lisansüstü tez çalışması oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen Tez İnceleme Formu kullanılmıştır. Veriler betimsel içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırma kapsamında incelenen tezler; tezlerin yayın yıllarına, türlerine, yayınlandıkları üniversitelerine, çalışıldıkları enstitülerine, örneklem türlerine ve büyüklüklerine, araştırma yaklaşımlarına, araştırma yöntemlerine, veri toplama araçlarına ve veri analiz yöntemlerine göre sınıflandırılmıştır. Araştırmanın sonucunda; tezlerin en fazla 2017 yılında yayınlandığı, tezlerin çoğunluğunun Marmara Üniversitesinde yayınlandığı ve Eğitim Bilimleri Enstitülerinde çalışıldığı bulgularına ulaşılmıştır. İncelenen tezlerin en fazla öğretmen adayı örneklemini ve 101-300 arası örneklem büyüklüğünü kullandığı görülmüştür. Tezlerin çoğunluğunun araştırma yaklaşımlarının nitel, araştırma yöntemlerinin ise durum çalışması olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Tezlerin büyük bir kısmı veri toplama aracı olarak görüşme, gözlem ve ölçek araçlarını ve veri analiz yöntemi olarak betimsel analiz ve içerik analizini tercih ettikleri bulgularına ulaşılmıştır. Bu araştırmanın alanyazına araştırılan konunun literatürde eksik kalan temaları saptaması yönünden katkı sağlayacağı, dolayısıyla araştırmacılar için yeni araştırma alanları ortaya çıkaracağı düşünülmektedir. Konuyla ilgili tezlerin bir arada olmasından ötürü bu konuyu çalışacak araştırmacılar için bu araştırmanın nitelikli bir kaynak olacağı öngörülmektedir.

References

  • Akkaya E. (2009). Matematik Öğretmen Adaylarının Türev Kavramına İlişkin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerinin Öğrenci Zorlukları Bağlamında İncelenmesi (Yayın no. 250859) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr/.
  • Akman S. (2020). Türkçe Eğitiminde Değerler Eğitimi Üzerine Yapılmış Akademik Çalışmaların Değerlendirilmesi (Yayın no. 653401) [Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr/.
  • Aktan O. (2014). Stratejik Planlama Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 2(1), 12-31. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ajeli/issue/1522/18708
  • Akyar D. C Sarıkaya R. (2020). Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2020, 40(3), 979-1018. Researchgate.net/publication/348024953
  • Alakoç Z. (2003). Matematik Öğretiminde Teknolojik Modern Öğretim Yaklaşımları. The Turkish Online Journal of Educational Technology- TOJET, 2(1), 43-49. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/viewer.html?pdfurl=http%3A%2F%2Fwww.tojet.net%2Farticles%2Fv2i1%2F217.pdf
  • Aldemir R. (2017). Mikro Öğretim Ders İmecesi Yöntemiyle Matematik Öğretmeni Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerinin Gelişimlerinin İncelenmesi: Geometrik Cisimler Örneği (Yayın no. 463094) [Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr/
  • Arı A. A. & Demir B. (2020). Analysis of Thesis in Turkey between the Years 2008-2020 on Mathematics Literacy. Sakarya University Journal of Education, 2020, 10(3), 667-685. https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TkRJeU9EQTNOdz09
  • Baki A. & Birgin O. (2004). Alternatif Değerlendirme Aracı Olarak Bilgisayar Destekli Bireysel Gelişim Dosyası Uygulamasından Yansımalar: Bir Özel Durum Çalışması. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2004, 3(3), 79-99. https://www.researchgate.net/publication/287782105

A Descriptive Content Analysis of Technological Pedagogical Content Knowledge Studies in Mathematics Education

Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 111 - 128, 19.10.2022
https://doi.org/10.53506/egitim.1086235

Abstract

The aim of this study; It is the examination of postgraduate theses on Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) published in mathematics education in Turkey between 2009-2020. The study is a descriptive research type in which the qualitative research method is adopted. The universe of the research consists of 39 postgraduate thesis studies published in YÖK National Thesis Center. The Thesis Review Form developed by the researchers was used as a data collection tool. The data were analyzed by descriptive content analysis. Theses examined within the scope of the research; Theses are classified according to their publication year, types, universities where they are published, institutes where they are studied, sample types and sizes, research approaches, research methods, data collection tools and data analysis methods. As a result of the research; It was found that the most of theses were published in 2017, the majority of theses were published in Marmara University and they were studied in Educational Sciences Institutes. It was seen that the theses examined mostly used the sample of pre-service teachers and the sample size between 101-300. It has been concluded that the research approaches of the majority of theses are qualitative and the research methods are case studies. It was found that most of the theses preferred interview, observation and scale tools as data collection tools and descriptive analysis and content analysis as data analysis methods. It is thought that this research will contribute to the literature in terms of identifying the missing themes in the literature, and therefore, it will reveal new research areas for researchers. Due to the coexistence of theses on the subject, it is anticipated that this research will be a qualified resource for researchers who will study this subject because all theses related to the subject are together.

References

  • Akkaya E. (2009). Matematik Öğretmen Adaylarının Türev Kavramına İlişkin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerinin Öğrenci Zorlukları Bağlamında İncelenmesi (Yayın no. 250859) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr/.
  • Akman S. (2020). Türkçe Eğitiminde Değerler Eğitimi Üzerine Yapılmış Akademik Çalışmaların Değerlendirilmesi (Yayın no. 653401) [Yüksek Lisans Tezi, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr/.
  • Aktan O. (2014). Stratejik Planlama Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 2(1), 12-31. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ajeli/issue/1522/18708
  • Akyar D. C Sarıkaya R. (2020). Türkiye’deki Girişimcilik Kavramına Yönelik Eğitim Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2020, 40(3), 979-1018. Researchgate.net/publication/348024953
  • Alakoç Z. (2003). Matematik Öğretiminde Teknolojik Modern Öğretim Yaklaşımları. The Turkish Online Journal of Educational Technology- TOJET, 2(1), 43-49. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/viewer.html?pdfurl=http%3A%2F%2Fwww.tojet.net%2Farticles%2Fv2i1%2F217.pdf
  • Aldemir R. (2017). Mikro Öğretim Ders İmecesi Yöntemiyle Matematik Öğretmeni Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgilerinin Gelişimlerinin İncelenmesi: Geometrik Cisimler Örneği (Yayın no. 463094) [Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr/
  • Arı A. A. & Demir B. (2020). Analysis of Thesis in Turkey between the Years 2008-2020 on Mathematics Literacy. Sakarya University Journal of Education, 2020, 10(3), 667-685. https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TkRJeU9EQTNOdz09
  • Baki A. & Birgin O. (2004). Alternatif Değerlendirme Aracı Olarak Bilgisayar Destekli Bireysel Gelişim Dosyası Uygulamasından Yansımalar: Bir Özel Durum Çalışması. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2004, 3(3), 79-99. https://www.researchgate.net/publication/287782105
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Ayşe Arzu Arı 0000-0002-0907-2663

Betül Baydar Işık 0000-0002-0707-6601

Publication Date October 19, 2022
Submission Date March 11, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Arı, A. A., & Baydar Işık, B. (2022). Türkiye’de Matematik Eğitimi Alanında Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Çalışmalarının Betimsel İçerik Analizi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 111-128. https://doi.org/10.53506/egitim.1086235

Academia Journal of Educational Research

88x31.png
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.