Research Article
BibTex RIS Cite

Reasons For Teacher Candidates Choose the Program They Study in And Their Expectations from University Education

Year 2024, Volume: 9 Issue: 2, 110 - 124, 31.10.2024
https://doi.org/10.53506/egitim.1527077

Abstract

This research was conducted to determine the expectations and the reasons for program preference that they have been studying of teacher candidates. The current study has been carried out through a qualitative approach with a total of 100 teacher candidates from different departments at the Dicle University Ziya Gökalp Education Faculty. Maximum diversity sampling method preferred among the sampling types in selection of participants. As a matter of research ethics, in the selection of the participants were formed based on volunteering. The data of the study collected through a form which was formed by seven open-ended questions and developed in scope of Scientific Research Projects of Dicle University (code: ZGEF.17.015). The data collection tool was applied in the fall and spring semesters of the 2017-2018 academic year. Participants responded to the questions on the data collection during a class period and at a time. The data obtained were subjected to content analysis with a qualitative approach. The generated codes were associated with each other, and the internal categories are related in a similar way and collected under certain themes in the inductive way.

Project Number

ZGEF.17.015

References

  • Aksu, H. H. (2016). Eğitim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin bölümleri hakkındaki görüşleri: Giresun üniversitesi örneği. Kastamonu Education Journal, 24(1), 299-316.
  • Alıcıgüzel, İ. (2003). Çağdaş okulda eğitim ve öğretim: eğitim yöneticileri, öğretmenler, öğretmen adayları ve ana-babalara kılavuz kitap. İstanbul: Sistem yayıncılık.
  • Apaydın, Ç., & Kapucu, M. S. (2017). Üniversiteyi tercih etme, akademik itibar ve sosyal etkinlik arasındaki ilişki: Akdeniz ve Eskişehir Osmangazi Üniversitesi lisans öğrencileri örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(2), 199-222.
  • Baki, A. (2006). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi. Ankara: Derya Kitabevi.
  • Balcı, A. (1999). Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi. Paper presented at the 8. Ulusal Kalite Kongresi. 2000’li Yıllar ve Toplam Kalite Yönetimi., İstanbul.
  • Buldur, A., Keskin, M. E., & Börekçi, E. (2021). Okul öncesi öğretmen adaylarının meslek tercih nedenleri: İçsel ve dışsal faktörler. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), 167-178.
  • Çatı, K., İştar, E., & Özcan, H. (2016). Üniversite Tercihlerine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi: Türkiye Genelinde Bir Alan Araştırması. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 6(2).
  • Çelikten, M., Şanal, M., & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Çermik, H., Doğan, B., & Şahin, A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri.
  • Duman, S. N., & Taş, İ. D. (2021). Eğitim fakülteli olmak (Kırıkkale Üniversitesi örneği). Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 5(1), 112-130.
  • Erişti, B. (2012). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. In I. Kabakçı Yurdakul (Ed.), Öğretmenlikte Mesleki Gelişim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Finn, J. D. (1972). Expectations and the educational environment. Review of Educational Research, 42(3), 387-410.
  • Giordan, A. (2008). Öğrenme. Ankara: De Ki Yayınları.
  • İkikat Tümer, E., Miran, B., & Birinci, A. (2013). Atatürk Üniversitesine Kayıtlı Öğrencilerin Öğretim Üyelerinden Beklentilerini Etkileyen Faktörlerin Analizi. Journal of the Faculty of Agriculture; Cilt 41, Sayı 2 (2010).
  • Kahya, Y. (2020). Gençlerin Yaşam Kalitesi Ve Gelecek Beklentileri. Business & Management Studies: An International Journal, 8(1), 950-968.
  • Karadağ, R. (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine İlişkin tutumları ve öğretmenlik mesleğini tercih nedenleri. Humanities Sciences, 7(2), 44-66.
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme.
  • Kaya, R., Aslan, H., & Günal, H. (2013). Tarih öğretmen adaylarının bölümü tercih etme nedenleri ile bölümden beklentilerine ilişkin görüşleri (Atatürk üniversitesi örneği). TUHED-Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 2(2), 1-31.
  • Köğce, D., Yıldız, C., & Aydın, M. (2011). Expectations of primary mathematics student teachers from their instructors and classmates. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 971-975.
  • Kulaksızoğlu, A. (1991). Ortaöğretimde niteliğin arttırılması için öğretmen yetiştirilmesi konusunda bir model önerisi. Eğitimde Nitelik Geliştirme: Eğitimde Arayışlar, 1, 78-80.
  • Leite, D., Santiago, R. A., Sarrico, C. S., Leite, C. L., & Polidori, M. (2006). Students' perceptions on the influence of institutional evaluation on universities. Assessment & evaluation in higher education, 31(6), 625-638.
  • Okumuş, A., & Duygun, A. (2008). Eğitim hizmetlerinin pazarlanmasında hizmet kalitesinin ölçümü ve algılanan hizmet kalitesi ile öğrenci memnuniyeti arasındaki ilişki. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 17-38.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. London: Sage Publications.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R., & Fırat, N. Ş. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 17(3), 429-452.
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen yeterlilikleri: Modern bir söylem ve retorik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 63-82.
  • Tataroğlu, B., Özgen, K., & Alkan, H. (2011). Matematik öğretmen adaylarının öğretmenliği tercih nedenleri ve beklentileri. Paper presented at the 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications.
  • Uluğ, F. (1999). Eğitimde grup süreçleri Ankara: TODAİE Yayın No:295.
  • Yaşar, Ş. (2008). Öğretmenlik Mesleği ve Öğretmenin Nitelikleri. In M. Gültekin (Ed.), Eğitim Bilimine Giriş. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Yavuz, M. E. (2018). Gençlik ve Gelecek Beklentisi: İstanbul, Sancaktepe Örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods. Los Angeles: Sage publications

Öğretmen Adaylarının Öğrenim Gördükleri Programı Tercih Sebepleri ve Üniversite Eğitiminden Beklentileri

Year 2024, Volume: 9 Issue: 2, 110 - 124, 31.10.2024
https://doi.org/10.53506/egitim.1527077

Abstract

Bu çalışma; öğretmen adaylarının, bulundukları üniversiteyi ve öğrenim görmekte oldukları programı tercih sebeplerini ve beklentilerini (üniversite eğitiminden, öğretim üyelerinden, hayattan, sınıf arkadaşlarından vb. beklentilerini) belirlemek amacıyla yürütülmüştür. Araştırmada durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışma, 2017 – 2018 öğretim yılı itibariyle, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği Programında öğrenim görmekte olan toplam 129 öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Mevcut çalışmanın bulguları, ZGEF.17.015 numaralı Dicle Üniversitesi Bap projesi kapsamında araştırmacılar tarafından geliştirilen 27 maddelik yapılandırılmış bir anket formunun açık uçlu yedi sorusundan elde edilen nitel verilere dayanmaktadır. Veri toplama aracı, 2017-2018 öğretim yılı güz ve bahar dönemlerinde katılımcılara uygulanmıştır. Katılımcılar, veri toplama aracındaki soruları bir ders saati içerisinde ve bir oturumda cevaplamışlardır. Elde edilen veriler, nitel bir yaklaşımla içerik analizine tabi tutulmuştur. Oluşturulan kodlar ilişkilendirilerek önce sınıflandırılmış, daha sonra bu kategoriler de benzer yolla ilişkilendirilerek tümevarımsal yolla nihai kategoriler altında toplanmıştır. Çalışmanın sonunda elde edilen bulgulara dayalı önerilerde bulunulmuştur.

Supporting Institution

Dicle Üniversitesi

Project Number

ZGEF.17.015

References

  • Aksu, H. H. (2016). Eğitim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin bölümleri hakkındaki görüşleri: Giresun üniversitesi örneği. Kastamonu Education Journal, 24(1), 299-316.
  • Alıcıgüzel, İ. (2003). Çağdaş okulda eğitim ve öğretim: eğitim yöneticileri, öğretmenler, öğretmen adayları ve ana-babalara kılavuz kitap. İstanbul: Sistem yayıncılık.
  • Apaydın, Ç., & Kapucu, M. S. (2017). Üniversiteyi tercih etme, akademik itibar ve sosyal etkinlik arasındaki ilişki: Akdeniz ve Eskişehir Osmangazi Üniversitesi lisans öğrencileri örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(2), 199-222.
  • Baki, A. (2006). Kuramdan Uygulamaya Matematik Eğitimi. Ankara: Derya Kitabevi.
  • Balcı, A. (1999). Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi. Paper presented at the 8. Ulusal Kalite Kongresi. 2000’li Yıllar ve Toplam Kalite Yönetimi., İstanbul.
  • Buldur, A., Keskin, M. E., & Börekçi, E. (2021). Okul öncesi öğretmen adaylarının meslek tercih nedenleri: İçsel ve dışsal faktörler. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(1), 167-178.
  • Çatı, K., İştar, E., & Özcan, H. (2016). Üniversite Tercihlerine Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi: Türkiye Genelinde Bir Alan Araştırması. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 6(2).
  • Çelikten, M., Şanal, M., & Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Çermik, H., Doğan, B., & Şahin, A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri.
  • Duman, S. N., & Taş, İ. D. (2021). Eğitim fakülteli olmak (Kırıkkale Üniversitesi örneği). Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 5(1), 112-130.
  • Erişti, B. (2012). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. In I. Kabakçı Yurdakul (Ed.), Öğretmenlikte Mesleki Gelişim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Finn, J. D. (1972). Expectations and the educational environment. Review of Educational Research, 42(3), 387-410.
  • Giordan, A. (2008). Öğrenme. Ankara: De Ki Yayınları.
  • İkikat Tümer, E., Miran, B., & Birinci, A. (2013). Atatürk Üniversitesine Kayıtlı Öğrencilerin Öğretim Üyelerinden Beklentilerini Etkileyen Faktörlerin Analizi. Journal of the Faculty of Agriculture; Cilt 41, Sayı 2 (2010).
  • Kahya, Y. (2020). Gençlerin Yaşam Kalitesi Ve Gelecek Beklentileri. Business & Management Studies: An International Journal, 8(1), 950-968.
  • Karadağ, R. (2012). Türkçe öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine İlişkin tutumları ve öğretmenlik mesleğini tercih nedenleri. Humanities Sciences, 7(2), 44-66.
  • Kavcar, C. (2002). Cumhuriyet döneminde dal öğretmeni yetiştirme.
  • Kaya, R., Aslan, H., & Günal, H. (2013). Tarih öğretmen adaylarının bölümü tercih etme nedenleri ile bölümden beklentilerine ilişkin görüşleri (Atatürk üniversitesi örneği). TUHED-Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 2(2), 1-31.
  • Köğce, D., Yıldız, C., & Aydın, M. (2011). Expectations of primary mathematics student teachers from their instructors and classmates. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 971-975.
  • Kulaksızoğlu, A. (1991). Ortaöğretimde niteliğin arttırılması için öğretmen yetiştirilmesi konusunda bir model önerisi. Eğitimde Nitelik Geliştirme: Eğitimde Arayışlar, 1, 78-80.
  • Leite, D., Santiago, R. A., Sarrico, C. S., Leite, C. L., & Polidori, M. (2006). Students' perceptions on the influence of institutional evaluation on universities. Assessment & evaluation in higher education, 31(6), 625-638.
  • Okumuş, A., & Duygun, A. (2008). Eğitim hizmetlerinin pazarlanmasında hizmet kalitesinin ölçümü ve algılanan hizmet kalitesi ile öğrenci memnuniyeti arasındaki ilişki. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 17-38.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. London: Sage Publications.
  • Şahin, İ., Zoraloğlu, Y. R., & Fırat, N. Ş. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam amaçları, eğitsel hedefleri üniversite öğreniminden beklentileri ve memnuniyet durumları. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 17(3), 429-452.
  • Şişman, M. (2009). Öğretmen yeterlilikleri: Modern bir söylem ve retorik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 63-82.
  • Tataroğlu, B., Özgen, K., & Alkan, H. (2011). Matematik öğretmen adaylarının öğretmenliği tercih nedenleri ve beklentileri. Paper presented at the 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications.
  • Uluğ, F. (1999). Eğitimde grup süreçleri Ankara: TODAİE Yayın No:295.
  • Yaşar, Ş. (2008). Öğretmenlik Mesleği ve Öğretmenin Nitelikleri. In M. Gültekin (Ed.), Eğitim Bilimine Giriş. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Yavuz, M. E. (2018). Gençlik ve Gelecek Beklentisi: İstanbul, Sancaktepe Örneği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods. Los Angeles: Sage publications
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Teacher Education and Professional Development of Educators
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Mehmet Aydın 0000-0003-4640-2972

İsmail Keskin 0000-0002-1097-9086

Taha Yazar 0000-0002-2285-4889

İsmail Kinay 0000-0001-8963-8411

Behçet Oral 0000-0002-6885-1683

Mesut Bütün 0000-0001-7652-3674

Project Number ZGEF.17.015
Early Pub Date October 20, 2024
Publication Date October 31, 2024
Submission Date August 2, 2024
Acceptance Date September 25, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Aydın, M., Keskin, İ., Yazar, T., Kinay, İ., et al. (2024). Öğretmen Adaylarının Öğrenim Gördükleri Programı Tercih Sebepleri ve Üniversite Eğitiminden Beklentileri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9(2), 110-124. https://doi.org/10.53506/egitim.1527077

Academia Journal of Educational Research

88x31.png
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.