The aim of this research is to examine the development of the project-based teaching process on an inclusion student with mild intellectual disability. For this purpose, inclusion student with mild intellectual disability was included in an eTwinning project. The design of the research falls into the phenomenology pattern, one of the qualitative research methods. The participant of the research is a 10th grade inclusion student with mild intellectual disability studying in a public school. The data of the study were obtained through the observations of the researcher teacher throughout the process and the interviews made with the other four teachers of the student at the end of the process. Interview data were analyzed thematically. As a result of the research, it was observed that the self-confidence of the student increased, his motivation increased and his social skills improved. It was observed that the social acceptance level of the student increased and he could establish harmonious relations with his circle of friends, which he was not accepted before, and communicate better with his environment. In addition, it has been observed that the views of teachers regarding the inclusion of inclusive students in project studies have developed positively. In the study, it was concluded that the participation of inclusion students in the project studies improved these students in many ways.
eTwinning project. Inclusion student Mild intellectual disability
Bu araştırmanın amacı, proje tabanlı öğretim sürecinin hafif düzeyde zihinsel engelli bir kaynaştırma öğrencisinin üzerindeki gelişimini incelemektir. Bu amaçla hafif düzeyde zihinsel engelli kaynaştırma öğrencisi bir eTwinning projesine dahil edilmiştir. Araştırmanın deseni, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji desenine girmektedir. Araştırmanın katılımcısı bir devlet okulunda öğrenim gören 10. sınıf hafif düzeyde zihinsel engelli kaynaştırma öğrencisidir. Araştırmanın verileri süreç boyunca araştırmacı öğretmenin gözlemleri ve süreç sonunda öğrencinin diğer dört öğretmeniyle yapılan mülakatlar yoluyla elde edilmiştir. Görüşme verileri tematik olarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencinin özgüveninin arttığı, motivasyonunun yükseldiği ve sosyal becerilerinin geliştiği gözlemlenmiştir. Öğrencinin sosyal kabul düzeyinin artarak daha önce kabul görmediği arkadaş çevresiyle uyumlu ilişkiler kurabildiği, çevresiyle daha iyi iletişim kurduğu gözlemlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin kaynaştırma öğrencilerinin proje çalışmalarına dahil edilmesi yönündeki görüşlerinin olumlu yönde geliştiği gözlemlenmiştir. Çalışmada kaynaştırma öğrencilerinin proje çalışmalarına katılımlarının bu öğrencileri çok yönlü geliştirdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Kaynaştırma öğrencisi Hafif düzeyde zihinsel engelli eTwinning projesi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 10 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Genel Yayın Yönetmeni: Deniz Demiryakan