Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul Öğrencilerinin Dinleme Kaygılarının İncelenmesi

Year 2018, Volume: 7 Issue: 19, 139 - 154, 15.04.2018

Abstract

Dinleme becerisi bireyin çevresiyle iletişimi ve okul başarısıyla doğrudan ilgilidir. İyi dinleyici olamayan bireylerin sosyal hayatta ve okul hayatında başarılı
olmaları beklenemez. Bu durum dinleme eğitiminin önemini de ortaya koyar.
Araştırmanın amacını ortaokul öğrencilerinin dinleme kaygısının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi oluşturmaktadır. Çalışmada ortaokul öğrencilerinin dinleme kaygı düzeyleri belirlenmiş ve öğrencilerin dinleme kaygı durumlarının, cinsiyet, sınıf düzeyi, aile vb. değişkenlerle ilişkisi araştırılmıştır. Araştırmada
betimsel tarama modelinde yürütülmüştür.
Araştırma sonucunda; öğrencilerin dinleme kaygısının cinsiyete ve baba eğitim durumuna göre farklılaşmadığı; dinleme kaygısının sınıf düzeyi, Türkçe dersi
başarısı, öğrencilerin anne eğitim durumları, okul dışı etkinliklere katılım ve evde
bilgisayar kullanımı ile ilişkili olduğu görülmüştür.
Anahtar sözcükler: Türkçe öğretimi, dinleme becerisi, kaygı

Listening skills are directly related to the communication of the individual’s
surroundings and the success of the school. It is unexpected that individuals who
are not good listeners are successful in social life and school life. This also reveals
the importance of listening training.
The purpose of the study is to examine the anxiety of listening to the various
variables of secondary school students. The level of listening anxiety of secondary
school students was determined in the study. The relation of listening anxiety
between gender, class level, family etc. variables were investigated. Research was
conducted in descriptive survey model.
As a result of the research; it was seen that the anxiety of listening of the students did not differ according to the gender and educational level of the student’s
father. Also, It has been observed that the level of listening anxiety is related to the
success of the Turkish lesson, the educational level of student’s mother, participation in out-of-school activities and computer use at home.
Keywords: Turkish teaching, listening skills, anxiety

References

  • ATEŞ, Murat. (2016), Ortaokul Öğrencilerinin Dinlediğini Anlama Becerileri İle Sosyo-Ekonomik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, International Journal of Language Academy, 4/4, p. 309-317. AYDIN, E., DİLMAÇ B. (2004), Matematik Kaygısı, Eğitime İlişkin Çeşitlemeler, Konya: Eğitim Kitabevi AYTAN, Talat, (2011), Aktif Öğrenme Tekniklerinin Dinleme Becerisi Üzerindeki Etkileri, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi. ÇELİKTÜRK, Z., YAMAÇ, A. (2015), İlkokul ve Ortaokul Öğrencileri İçin Okuma Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, İlköğretim Online, XIV(I): 97‐107 ÇİFÇİ, Musa (2001), Dinleme Eğitimi Ve Dinlemeyi Etkileyen Faktörler, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, II: 165-177. DEMİREL, Özcan (1999), İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi, İstanbul, M.E.B. GÜNEŞ, Firdevs. (2014), Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller, Ankara: Pegem Akademi Yayınları. DOĞAN, Yusuf (2007), İlköğretim İkinci Kademede Dil Becerisi Olarak Dinlemeyi Geliştirme Çalışmaları, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi. KEÇİK, İ., UZUN, L. (2004), Türkçe Sözlü Ve Yazılı Anlatım, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları. KARASAR, Niyazi (1994), Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Lid. Yayını. MELANLIOĞLU, Deniz. (2013), Ortaokul Öğrencileri İçin Dinleme Kaygısı Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Özel Sayısı, Sayı IX ÖKTEM Ö. (1981), Anksiyetenin Öğrenmeye Ve Hafızaya Etkisi, İstanbul: İstanbul Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Yayını. ÖZDEMİR, Emin (1987), İlkokul öğretmenleri için Türkçe öğretimi kılavuzu. İstanbul: İnkılâp Kitabevi. SEVER, Sedat (2004), Türkçe Öğretimi Ve Tam Öğrenme, Ankara: Anı Yayıncılık. TAŞ, Y. (2016), Sınav Kaygısıyla Başa Çıkma, http://www.bilkent.edu.tr/~dos/ ogdm/b_sinavkaygi.html erişim tarihi: 18.05.2016. TEMUR, Turan (2001), Dinleme Becerisi, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Türkçe 1-8. Ankara: Nobel Yayınları. TDK (1998), Büyük Türkçe Sözlük, C.II. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Year 2018, Volume: 7 Issue: 19, 139 - 154, 15.04.2018

Abstract

References

  • ATEŞ, Murat. (2016), Ortaokul Öğrencilerinin Dinlediğini Anlama Becerileri İle Sosyo-Ekonomik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, International Journal of Language Academy, 4/4, p. 309-317. AYDIN, E., DİLMAÇ B. (2004), Matematik Kaygısı, Eğitime İlişkin Çeşitlemeler, Konya: Eğitim Kitabevi AYTAN, Talat, (2011), Aktif Öğrenme Tekniklerinin Dinleme Becerisi Üzerindeki Etkileri, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi. ÇELİKTÜRK, Z., YAMAÇ, A. (2015), İlkokul ve Ortaokul Öğrencileri İçin Okuma Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, İlköğretim Online, XIV(I): 97‐107 ÇİFÇİ, Musa (2001), Dinleme Eğitimi Ve Dinlemeyi Etkileyen Faktörler, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, II: 165-177. DEMİREL, Özcan (1999), İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi, İstanbul, M.E.B. GÜNEŞ, Firdevs. (2014), Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller, Ankara: Pegem Akademi Yayınları. DOĞAN, Yusuf (2007), İlköğretim İkinci Kademede Dil Becerisi Olarak Dinlemeyi Geliştirme Çalışmaları, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi. KEÇİK, İ., UZUN, L. (2004), Türkçe Sözlü Ve Yazılı Anlatım, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları. KARASAR, Niyazi (1994), Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Lid. Yayını. MELANLIOĞLU, Deniz. (2013), Ortaokul Öğrencileri İçin Dinleme Kaygısı Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Özel Sayısı, Sayı IX ÖKTEM Ö. (1981), Anksiyetenin Öğrenmeye Ve Hafızaya Etkisi, İstanbul: İstanbul Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Yayını. ÖZDEMİR, Emin (1987), İlkokul öğretmenleri için Türkçe öğretimi kılavuzu. İstanbul: İnkılâp Kitabevi. SEVER, Sedat (2004), Türkçe Öğretimi Ve Tam Öğrenme, Ankara: Anı Yayıncılık. TAŞ, Y. (2016), Sınav Kaygısıyla Başa Çıkma, http://www.bilkent.edu.tr/~dos/ ogdm/b_sinavkaygi.html erişim tarihi: 18.05.2016. TEMUR, Turan (2001), Dinleme Becerisi, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Türkçe 1-8. Ankara: Nobel Yayınları. TDK (1998), Büyük Türkçe Sözlük, C.II. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Eğitim ve Toplum Sayı 19 [tr]
Authors

Murat Ateş This is me 0000-0002-7361-6389

Publication Date April 15, 2018
Submission Date December 5, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 7 Issue: 19

Cite

APA Ateş, M. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Dinleme Kaygılarının İncelenmesi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 7(19), 139-154.

It publishes articles in Turkish in the fields of Educational Sciences and Social Sciences. The journal reaches libraries in Türkiye and abroad in printed form, and its electronic copy is scanned by many indexes.