Dinleme becerisi bireyin çevresiyle iletişimi ve okul başarısıyla doğrudan ilgilidir. İyi dinleyici olamayan bireylerin sosyal hayatta ve okul hayatında başarılı
olmaları beklenemez. Bu durum dinleme eğitiminin önemini de ortaya koyar.
Araştırmanın amacını ortaokul öğrencilerinin dinleme kaygısının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi oluşturmaktadır. Çalışmada ortaokul öğrencilerinin dinleme kaygı düzeyleri belirlenmiş ve öğrencilerin dinleme kaygı durumlarının, cinsiyet, sınıf düzeyi, aile vb. değişkenlerle ilişkisi araştırılmıştır. Araştırmada
betimsel tarama modelinde yürütülmüştür.
Araştırma sonucunda; öğrencilerin dinleme kaygısının cinsiyete ve baba eğitim durumuna göre farklılaşmadığı; dinleme kaygısının sınıf düzeyi, Türkçe dersi
başarısı, öğrencilerin anne eğitim durumları, okul dışı etkinliklere katılım ve evde
bilgisayar kullanımı ile ilişkili olduğu görülmüştür.
Anahtar sözcükler: Türkçe öğretimi, dinleme becerisi, kaygı
Listening skills are directly related to the communication of the individual’s
surroundings and the success of the school. It is unexpected that individuals who
are not good listeners are successful in social life and school life. This also reveals
the importance of listening training.
The purpose of the study is to examine the anxiety of listening to the various
variables of secondary school students. The level of listening anxiety of secondary
school students was determined in the study. The relation of listening anxiety
between gender, class level, family etc. variables were investigated. Research was
conducted in descriptive survey model.
As a result of the research; it was seen that the anxiety of listening of the students did not differ according to the gender and educational level of the student’s
father. Also, It has been observed that the level of listening anxiety is related to the
success of the Turkish lesson, the educational level of student’s mother, participation in out-of-school activities and computer use at home.
Keywords: Turkish teaching, listening skills, anxiety
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Eğitim ve Toplum Sayı 19 [tr] |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2018 |
Submission Date | December 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 19 |
It publishes articles in Turkish in the fields of Educational Sciences and Social Sciences. The journal reaches libraries in Türkiye and abroad in printed form, and its electronic copy is scanned by many indexes.