Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2018, Volume: 7 Issue: 20, 523 - 539, 15.08.2018

Abstract

References

  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener, Kılıç Çakmak, Ebru, Akgün, Özcan Erkan, Karadeniz, Şirin ve Demirel, Funda (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. DEMİR, Ahmet ve AÇIK, Fatma (2014). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kültürlerarası Yaklaşım ve Seçilecek Metinlerde Bulunması Gereken Özellikler. Türklük Bilimi Araştırmaları, (30), 51-72. DEMİREKİN, Murat (2016). “Yaklaşımdan Tekniğe Yabancılara Türkçe Öğretim Yöntemleri ve Yöntem Sonrası Dönem”, Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kuramlar, Yöntemler, Beceriler, Uygulamalar, (Ed.: Yıldırım, Faruk ve Tüfekçioğlu, Burak) Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 43-78 ERGİN, Muharrem (1987). Üniversiteler İçin Türk Dili İstanbul: Bayrak Yayınevi. GÖÇEN, Gökçen (2016). Yabancılar İçin Hazırlanan Türkçe Ders Kitaplarındaki Söz Varlığı İle Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Yazılı Anlatımlarındaki Söz Varlığı. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya. GÜNEŞ, Firdevs (2014). Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. KALENDEROĞLU, İhsan (2017). “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanılan Temel Düzey (A1, A2) Ders Kitaplarında Kültür Aktarımı”. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 4 (12), 73-83. KAVAZ, Sevim (2006). Analysis Of High School Physics Textbooks / Liselerde Okutulan Fizik Ders Kitaplarının Analizi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara. KURT, Mustafa (2016). “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Dil Bilgisinin İşlevi”, Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kuramlar, Yöntemler, Beceriler, Uygulamalar, (Ed.: Yıldırım, Faruk ve Tüfekçioğlu, Burak) Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 261-266 LEVENT, Fatih ve ÇAYAK, Semih (2017). “Türkiye’deki Suriyeli Öğrencilerin Eğitimine Yönelik Okul Yöneticilerinin Görüşleri”. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi. 14-1 (27), 21-46. MİLES, Matthew. B. & HUBERMAN, A. Michael. (1994). Qualitative data analysis : an expanded sourcebook. (2nd Edition). Calif. : SAGE Publications. ÖMEROĞLU, Engin (2016). Yabancılara Türkçe Öğretimi İçin Hazırlanmış Ders Kitaplarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya. ŞİMŞEK, Ramazan (2016). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Kullanılan Ders Kitaplarının Temel Dil Becerileri Bağlamında Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Üniveristesi, Nevşehir. TÜM, G. (2014). Öğretmen Adaylarının Yabancı Dil Türkçe Kitaplarını Değerlendirme Ölçütleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 2(3): 77-88. YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları. YILDIZ, Ümit (2015). “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dil Becerilerine Yönelik Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri”, International Journal of Languages, Education and Teaching, 3 (1), 429-443. http://www.afad.gov.tr http://acikarsiv.ankara.edu.tr

Suriyeli Öğrencilere Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanılan Öğretim Setleri Hakkında Karşılaştırmalı Bir Değerlendirme Çalışması

Year 2018, Volume: 7 Issue: 20, 523 - 539, 15.08.2018

Abstract

Bu araştırmada Birleşmiş Millet Mülteciler Yüksek Komiserliği, Avrupa Birliği ve Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı işbirliğinde yürütülen
“Suriye ve Iraklılar İçin İleri Düzey Türkçe Eğitimi Programı” projesi kapsamında
kullanılan öğretim setlerine dair öğrenci ve öğretmen görüşlerinin ortaya konması amaçlanmıştır. Öğretim setleri, öğretim merkezlerinde uygulanmakta olan
öğretim programlarının ve uygulamalarının ana belirleyicisi niteliği taşımaktadır.
Bu bakımdan dil öğretimi açısından büyük önem arz etmektedir. Araştırma kapsamında yer alan öğretim setleri; İstanbul Yabancılar İçin Türkçe Öğretim Seti,
Gazi TÖMER Yabancılar İçin Türkçe Seti ve Yedi İklim Türkçe Öğretim Seti’dir.
Öğretim setleri temelde ders kitapları açısından değerlendirilmekle birlikte eğer
mevcutsa çalışma kitabı ve öğretmen kılavuz kitabı açısından da değerlendirilmiştir.
Çalışmada nitel araştırma deseninin doküman incelemesi yöntemi esas alınmıştır.
Doküman incelemesi kapsamında, görüşme formları incelenip öğretim setleri
hakkında bilgilendirici nitelikteki veriler analiz edilmiştir. Toplanan veriler, ilgili proje kapsamında yer alan 11 ildeki üniversitelerin Türkçe Öğretim Merkezlerinde çalışan 56 öğretmen ve A1 seviyesinden C1 seviyesine kadar öğrenim gören 56
Suriyeli öğrencinin oluşturduğu örneklemden elde edilmiştir. Veriler bir akademik
yıl içerisinde aynı öğretmen ve öğrencilere periyodik aralıklarla 5 kez uygulanan
görüşme formları aracılığıyla elde edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğrenci
ve öğretmenlerin görüşleri frekans ve yüzdelik ifadelerle tablolaştırılmış, bu tablolardaki sayısal verilerden kıyaslamalı çıkarımlarda bulunulmuştur. Çıkarımlar
çerçevesinde araştırmaya dair öneriler sunulmuştur.
Anahtar kelimeler:
Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi, Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi
Setleri, Suriyelilere Türkçe Öğretimi, Nitel Araştırma.
Abstract:
In this research, it was aimed to reveal the views of students and teachers on the
teaching sets used in the scope of “Advanced Turkish Language Education Program for Syria and Iraqis .” In the study, the method of document examination of
the qualitative research design was taken as basis. In the scope of the document
review, interview forms were analyzed and informative data about teaching sets
were analyzed. The collected data were obtained from the sample formed by 56
Syrian students who completed C1 56 and teachers who were working at the Turkish Teaching Centers of 11 colleges. According to the findings obtained, opinions
of students and teachers were tabulated with frequency and percentile expressions
and comparative deductions were made from the numerical data in these tables.
Suggestions for research are presented in the framework of the conclusions.
Keywords: Teaching Turkish as a Foreign Language, Turkish Textbooks for Foreigners, Turkish Language for Syrian Students, Qualitative Research

References

  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener, Kılıç Çakmak, Ebru, Akgün, Özcan Erkan, Karadeniz, Şirin ve Demirel, Funda (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. DEMİR, Ahmet ve AÇIK, Fatma (2014). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kültürlerarası Yaklaşım ve Seçilecek Metinlerde Bulunması Gereken Özellikler. Türklük Bilimi Araştırmaları, (30), 51-72. DEMİREKİN, Murat (2016). “Yaklaşımdan Tekniğe Yabancılara Türkçe Öğretim Yöntemleri ve Yöntem Sonrası Dönem”, Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kuramlar, Yöntemler, Beceriler, Uygulamalar, (Ed.: Yıldırım, Faruk ve Tüfekçioğlu, Burak) Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 43-78 ERGİN, Muharrem (1987). Üniversiteler İçin Türk Dili İstanbul: Bayrak Yayınevi. GÖÇEN, Gökçen (2016). Yabancılar İçin Hazırlanan Türkçe Ders Kitaplarındaki Söz Varlığı İle Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Yazılı Anlatımlarındaki Söz Varlığı. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya. GÜNEŞ, Firdevs (2014). Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. KALENDEROĞLU, İhsan (2017). “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanılan Temel Düzey (A1, A2) Ders Kitaplarında Kültür Aktarımı”. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 4 (12), 73-83. KAVAZ, Sevim (2006). Analysis Of High School Physics Textbooks / Liselerde Okutulan Fizik Ders Kitaplarının Analizi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara. KURT, Mustafa (2016). “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Dil Bilgisinin İşlevi”, Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kuramlar, Yöntemler, Beceriler, Uygulamalar, (Ed.: Yıldırım, Faruk ve Tüfekçioğlu, Burak) Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 261-266 LEVENT, Fatih ve ÇAYAK, Semih (2017). “Türkiye’deki Suriyeli Öğrencilerin Eğitimine Yönelik Okul Yöneticilerinin Görüşleri”. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi. 14-1 (27), 21-46. MİLES, Matthew. B. & HUBERMAN, A. Michael. (1994). Qualitative data analysis : an expanded sourcebook. (2nd Edition). Calif. : SAGE Publications. ÖMEROĞLU, Engin (2016). Yabancılara Türkçe Öğretimi İçin Hazırlanmış Ders Kitaplarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya. ŞİMŞEK, Ramazan (2016). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Kullanılan Ders Kitaplarının Temel Dil Becerileri Bağlamında Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir Hacı Bektaş Üniveristesi, Nevşehir. TÜM, G. (2014). Öğretmen Adaylarının Yabancı Dil Türkçe Kitaplarını Değerlendirme Ölçütleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi. 2(3): 77-88. YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları. YILDIZ, Ümit (2015). “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dil Becerilerine Yönelik Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri”, International Journal of Languages, Education and Teaching, 3 (1), 429-443. http://www.afad.gov.tr http://acikarsiv.ankara.edu.tr
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Eğitim ve Toplum Sayı 20
Authors

Latif İltar This is me

Semih Alper Dündar This is me

Publication Date August 15, 2018
Submission Date March 10, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 7 Issue: 20

Cite

APA İltar, L., & Dündar, S. A. (2018). Suriyeli Öğrencilere Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Kullanılan Öğretim Setleri Hakkında Karşılaştırmalı Bir Değerlendirme Çalışması. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 7(20), 523-539.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.