Bu araştırmada Birleşmiş Millet Mülteciler Yüksek Komiserliği, Avrupa Birliği ve Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı işbirliğinde yürütülen
“Suriye ve Iraklılar İçin İleri Düzey Türkçe Eğitimi Programı” projesi kapsamında
kullanılan öğretim setlerine dair öğrenci ve öğretmen görüşlerinin ortaya konması amaçlanmıştır. Öğretim setleri, öğretim merkezlerinde uygulanmakta olan
öğretim programlarının ve uygulamalarının ana belirleyicisi niteliği taşımaktadır.
Bu bakımdan dil öğretimi açısından büyük önem arz etmektedir. Araştırma kapsamında yer alan öğretim setleri; İstanbul Yabancılar İçin Türkçe Öğretim Seti,
Gazi TÖMER Yabancılar İçin Türkçe Seti ve Yedi İklim Türkçe Öğretim Seti’dir.
Öğretim setleri temelde ders kitapları açısından değerlendirilmekle birlikte eğer
mevcutsa çalışma kitabı ve öğretmen kılavuz kitabı açısından da değerlendirilmiştir.
Çalışmada nitel araştırma deseninin doküman incelemesi yöntemi esas alınmıştır.
Doküman incelemesi kapsamında, görüşme formları incelenip öğretim setleri
hakkında bilgilendirici nitelikteki veriler analiz edilmiştir. Toplanan veriler, ilgili proje kapsamında yer alan 11 ildeki üniversitelerin Türkçe Öğretim Merkezlerinde çalışan 56 öğretmen ve A1 seviyesinden C1 seviyesine kadar öğrenim gören 56
Suriyeli öğrencinin oluşturduğu örneklemden elde edilmiştir. Veriler bir akademik
yıl içerisinde aynı öğretmen ve öğrencilere periyodik aralıklarla 5 kez uygulanan
görüşme formları aracılığıyla elde edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre öğrenci
ve öğretmenlerin görüşleri frekans ve yüzdelik ifadelerle tablolaştırılmış, bu tablolardaki sayısal verilerden kıyaslamalı çıkarımlarda bulunulmuştur. Çıkarımlar
çerçevesinde araştırmaya dair öneriler sunulmuştur.
Anahtar kelimeler:
Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi, Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi
Setleri, Suriyelilere Türkçe Öğretimi, Nitel Araştırma.
Abstract:
In this research, it was aimed to reveal the views of students and teachers on the
teaching sets used in the scope of “Advanced Turkish Language Education Program for Syria and Iraqis .” In the study, the method of document examination of
the qualitative research design was taken as basis. In the scope of the document
review, interview forms were analyzed and informative data about teaching sets
were analyzed. The collected data were obtained from the sample formed by 56
Syrian students who completed C1 56 and teachers who were working at the Turkish Teaching Centers of 11 colleges. According to the findings obtained, opinions
of students and teachers were tabulated with frequency and percentile expressions
and comparative deductions were made from the numerical data in these tables.
Suggestions for research are presented in the framework of the conclusions.
Keywords: Teaching Turkish as a Foreign Language, Turkish Textbooks for Foreigners, Turkish Language for Syrian Students, Qualitative Research
Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Setleri Suriyelilere Türkçe Öğretimi Nitel Araştırma
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Eğitim ve Toplum Sayı 20 |
Authors | |
Publication Date | August 15, 2018 |
Submission Date | March 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 20 |
It publishes articles in Turkish in the fields of Educational Sciences and Social Sciences. The journal reaches libraries in Türkiye and abroad in printed form, and its electronic copy is scanned by many indexes.