Research Article
BibTex RIS Cite

Dil Kullanımının Duygusal Durum Üzerindeki Etkisi: Pozitif ve Negatif Söylemlerin Psikolojik Yansımaları - Sivas İzzettin Keykavus Anadolu Lisesi Örneği

Year 2025, Volume: 14 Issue: 41, 277 - 288, 30.08.2025

Abstract

Bu çalışma, dil kullanımının bireylerin duygusal durumları üzerindeki etkisini incelemektedir. Pozitif ve negatif dilin psikolojik yansımaları ele alınarak, bireylerin duygu durumları üzerinde hangi söylem türlerinin belirleyici olduğu araştırılmıştır. Çalışmada, deneysel bir tasarım kullanılarak, farklı söylem türlerine maruz kalan bireylerin duygusal tepkileri ölçülmüştür. Bulgular, pozitif dil kullanımının bireylerin olumlu duygularını artırdığını ve psikolojik iyi oluşlarını desteklediğini ortaya koymaktadır. Buna karşılık, negatif dil kullanımına maruz kalan bireylerde kaygı ve stres seviyelerinde belirgin bir yükseliş olduğu gözlemlenmiştir.
Bu sonuçlar, dilin yalnızca iletişim aracı olmakla kalmayıp, bireyin psikolojik sağlığı üzerinde doğrudan etkili bir faktör olduğunu göstermektedir. Ayrıca, eğitim, iş ortamı ve sosyal medya gibi farklı bağlamlarda dil kullanımının önemi vurgulanmaktadır. Özellikle, sosyal medya platformlarında kullanılan dilin bireylerin ruh sağlığına etkisi giderek daha önemli bir konu haline gelmiştir. Gelecekteki araştırmaların, dil kullanımının uzun vadeli psikolojik etkilerini daha detaylı incelemesi önerilmektedir.

Thanks

Danışmanım Mehmet İlkay KAYA'ya teşekkürler.

References

  • Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2007). The job demands-resources model: State of the art. Journal of Managerial Psychology, 22(3), 309-328. https://doi.org/10.1108/02683940710733115
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Freeman.
  • Barrett, L. F. (2017).How emotions are made: The secret life of the brain. Boston: Houghton Mifflin Harcourt.
  • Cameron, K. S. (2008). Positive leadership: Strategies for extraordinary performance. Berrett-Koehler Publishers.
  • Davidson, R. J., & McEwen, B. S. (2012). Social influences on neuroplasticity: Stress and interventions to promote well-being. Nature Neuroscience, 15(5), 689-695. https://doi.org/10.1038/nn.3093
  • Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. Random House.
  • Ellis, A., & Beattie, G. (2017). The psychology of language and communication. Psychology Press.
  • Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56(3), 218-226. https://www.sci-hub.st/10.1037/0003-066X.56.3.218
  • Gotlib, I. H., & Joormann, J. (2010).Cognition and depression: Current status and future directions.Annual Review of Clinical Psychology, 6, 285–312. https://doi.org/10.1146/annurev.clinpsy.121208.131305
  • Gross, J. J. (2015).Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26(1), 1–26. https://doi.org/10.1080/1047840X.2014.940781
  • Pennebaker, J. W. (2011). The secret life of pronouns: What our words say about us. Bloomsbury Press.
  • Reeve, J. (2009). Why teachers adopt a controlling motivating style toward students and how they can become more autonomy supportive. Educational Psychologist, 44(3), 159-175. https://doi.org/10.1080/00461520903028990
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
  • Schunk, D. H., & DiBenedetto, M. K. (2021). Motivation and social-emotional learning: Theory, research, and practice. Contemporary Educational Psychology, 64, 101947. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2019.101832
  • Seligman, M. E. P. (2011). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being. Atria Books.
  • Tandoc, E. C., Ferrucci, P., & Duffy, M. (2015). Facebook use, envy, and depression among college students: Is Facebooking depressing? Computers in Human Behavior, 43, 139-146. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.10.053
  • Twenge, J. M., Joiner, T. E., Rogers, M. L., & Martin, G. N. (2018). Increases in depressive symptoms, suicide-related outcomes, and suicide rates among US adolescents after 2010 and links to increased new media screen time. Clinical Psychological Science, 6(1), 3-17. https://doi.org/10.1177/2167702617723376
  • Wentzel, K. R. (1999). Social-motivational processes and interpersonal relationships: Implications for understanding motivation at school. Journal of Educational Psychology, 91(1), 76-97. https://doi.org/10.1037/0022-0663.91.1.76
  • Zhang, C., Tang, L. & Liu, Z. How social media usage affects psychological and subjective well-being: testing a moderated mediation model. BMC Psychol 11, 286 (2023). https://doi.org/10.1186/s40359-023-01311-2
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Applied Linguistics and Educational Linguistics
Journal Section Sayı
Authors

Barış Furkan Kaya 0009-0009-9690-3450

Publication Date August 30, 2025
Submission Date February 18, 2025
Acceptance Date August 8, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 14 Issue: 41

Cite

APA Kaya, B. F. (2025). Dil Kullanımının Duygusal Durum Üzerindeki Etkisi: Pozitif ve Negatif Söylemlerin Psikolojik Yansımaları - Sivas İzzettin Keykavus Anadolu Lisesi Örneği. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 14(41), 277-288.

It publishes articles in Turkish in the fields of Educational Sciences and Social Sciences. The journal reaches libraries in Türkiye and abroad in printed form, and its electronic copy is scanned by many indexes.