Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dil Kullanımının Duygusal Durum Üzerindeki Etkisi: Pozitif ve Negatif Söylemlerin Psikolojik Yansımaları - Sivas İzzettin Keykavus Anadolu Lisesi Örneği

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 41, 277 - 288, 30.08.2025

Öz

Bu çalışma, dil kullanımının bireylerin duygusal durumları üzerindeki etkisini incelemektedir. Pozitif ve negatif dilin psikolojik yansımaları ele alınarak, bireylerin duygu durumları üzerinde hangi söylem türlerinin belirleyici olduğu araştırılmıştır. Çalışmada, deneysel bir tasarım kullanılarak, farklı söylem türlerine maruz kalan bireylerin duygusal tepkileri ölçülmüştür. Bulgular, pozitif dil kullanımının bireylerin olumlu duygularını artırdığını ve psikolojik iyi oluşlarını desteklediğini ortaya koymaktadır. Buna karşılık, negatif dil kullanımına maruz kalan bireylerde kaygı ve stres seviyelerinde belirgin bir yükseliş olduğu gözlemlenmiştir.
Bu sonuçlar, dilin yalnızca iletişim aracı olmakla kalmayıp, bireyin psikolojik sağlığı üzerinde doğrudan etkili bir faktör olduğunu göstermektedir. Ayrıca, eğitim, iş ortamı ve sosyal medya gibi farklı bağlamlarda dil kullanımının önemi vurgulanmaktadır. Özellikle, sosyal medya platformlarında kullanılan dilin bireylerin ruh sağlığına etkisi giderek daha önemli bir konu haline gelmiştir. Gelecekteki araştırmaların, dil kullanımının uzun vadeli psikolojik etkilerini daha detaylı incelemesi önerilmektedir.

Teşekkür

Danışmanım Mehmet İlkay KAYA'ya teşekkürler.

Kaynakça

  • Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2007). The job demands-resources model: State of the art. Journal of Managerial Psychology, 22(3), 309-328. https://doi.org/10.1108/02683940710733115
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. Freeman.
  • Barrett, L. F. (2017).How emotions are made: The secret life of the brain. Boston: Houghton Mifflin Harcourt.
  • Cameron, K. S. (2008). Positive leadership: Strategies for extraordinary performance. Berrett-Koehler Publishers.
  • Davidson, R. J., & McEwen, B. S. (2012). Social influences on neuroplasticity: Stress and interventions to promote well-being. Nature Neuroscience, 15(5), 689-695. https://doi.org/10.1038/nn.3093
  • Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. Random House.
  • Ellis, A., & Beattie, G. (2017). The psychology of language and communication. Psychology Press.
  • Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56(3), 218-226. https://www.sci-hub.st/10.1037/0003-066X.56.3.218
  • Gotlib, I. H., & Joormann, J. (2010).Cognition and depression: Current status and future directions.Annual Review of Clinical Psychology, 6, 285–312. https://doi.org/10.1146/annurev.clinpsy.121208.131305
  • Gross, J. J. (2015).Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26(1), 1–26. https://doi.org/10.1080/1047840X.2014.940781
  • Pennebaker, J. W. (2011). The secret life of pronouns: What our words say about us. Bloomsbury Press.
  • Reeve, J. (2009). Why teachers adopt a controlling motivating style toward students and how they can become more autonomy supportive. Educational Psychologist, 44(3), 159-175. https://doi.org/10.1080/00461520903028990
  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
  • Schunk, D. H., & DiBenedetto, M. K. (2021). Motivation and social-emotional learning: Theory, research, and practice. Contemporary Educational Psychology, 64, 101947. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2019.101832
  • Seligman, M. E. P. (2011). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being. Atria Books.
  • Tandoc, E. C., Ferrucci, P., & Duffy, M. (2015). Facebook use, envy, and depression among college students: Is Facebooking depressing? Computers in Human Behavior, 43, 139-146. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.10.053
  • Twenge, J. M., Joiner, T. E., Rogers, M. L., & Martin, G. N. (2018). Increases in depressive symptoms, suicide-related outcomes, and suicide rates among US adolescents after 2010 and links to increased new media screen time. Clinical Psychological Science, 6(1), 3-17. https://doi.org/10.1177/2167702617723376
  • Wentzel, K. R. (1999). Social-motivational processes and interpersonal relationships: Implications for understanding motivation at school. Journal of Educational Psychology, 91(1), 76-97. https://doi.org/10.1037/0022-0663.91.1.76
  • Zhang, C., Tang, L. & Liu, Z. How social media usage affects psychological and subjective well-being: testing a moderated mediation model. BMC Psychol 11, 286 (2023). https://doi.org/10.1186/s40359-023-01311-2
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uygulamalı Dilbilim ve Eğitim Dilbilimi
Bölüm Sayı
Yazarlar

Barış Furkan Kaya 0009-0009-9690-3450

Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 18 Şubat 2025
Kabul Tarihi 8 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Kaya, B. F. (2025). Dil Kullanımının Duygusal Durum Üzerindeki Etkisi: Pozitif ve Negatif Söylemlerin Psikolojik Yansımaları - Sivas İzzettin Keykavus Anadolu Lisesi Örneği. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 14(41), 277-288.

Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler alanında Türkçe makale yayınlamaktadır. Dergi basılı olarak Türkiye ve yurt dışındaki kütüphanelere ulaşmakta, elektronik nüshası ise pek çok index tarafından taranmaktadır.