Öğretmenlerin diğer tüm
profesyoneller gibi, sürekli mesleki gelişim faaliyetlerine katılırlar. Bu
çalışmada öğretmenlerin katıldığı mesleki gelişim faaliyetlerinin hangi
koşullar altında, öğretmen gelişimi ve nihai amaç olan öğrenci öğrenmesiyle
ilişkili olduğuna dair alanyazında yer alan ampirik çalışmalar incelenmiştir. Alanyazındaki
ampirik araştırmalardan hareketle, öğretmenler için yürütülen mesleki gelişim
faaliyetlerini oldukça etkili kılan işiçinde öğrenme faaliyetleri olan
mentörluk, akran koçluğu, araştırma dersi yaklaşımları açıklanmış, bunlara
dayalı olarak hizmetöncesi eğitime giriş basamağından emekliğe kadar geçen
mesleki kariyer aşamalarını kapsayan, mesleki gelişim modeli önerisi ve modelin
kullanımına ilişkin yönerge geliştirilmiştir. Model kapsamında hizmetöncesi
eğitim sürecinde; eğitim fakültesi kontenjanlarının tedrici olarak düşürülmesi ve
pedagojik formasyon sertifika programlarının kapatılması; aday öğretmenlik
sürecinde, aday öğretmenlik süresinin iki yıl olarak belirlenmesi, aday
öğretmenlerin tecrübeli ve başarılı bir mentör rehberliğinde adaylık sürecini
geçirmesi, ortaöğretim öğretmen adaylarının tezsiz yüksek lisans yapması;
mesleki kariyerinin ortalarında olup makul düzeyde performans sergileyen öğretmenlerin,
işiçinde ve meslektaşlarla işbirlikli mesleki gelişim faaliyetleri olan, akran
koçluğu, araştırma dersi, zümre işbirliği ve araştırma takımlarına katılımları
ve eylem araştırması yapmaları; mesleki anlamda tecrübeli, oldukça başarılı ve
liderlik becerileri gelişmiş öğretmenlerin ise, mesleki gelişim faaliyetlerini
öz-yönetimli şekilde yürütmeleri önerilmiştir. Model kapsamında öğretmenlerin, eylül
ayı seminer çalışmalarında eğitim-öğretim yılı boyunca bireysel mesleki gelişim
planı hazırlamaları ve bu kapsamda planlı veya plan dışı katılım sağladıkları
veya yürüttükleri formal ve informal mesleki gelişim faaliyetlerine ilişkin
kanıtları (görsel, işitsel veya doküman) sürekli mesleki gelişim faaliyetleri
dosyasında belgelendirmeleri ve yıl boyunca yapmış olduğu mesleki gelişim
faaliyetleri ile buna ilişkin kazanımlarını haziran ayı seminer çalışmalarında
meslektaşları ile paylaşır ve onlardan geri bildirim almaları önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2020 |
Submission Date | April 24, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 11 Issue: 21 |