Türkiye’de 1950’li yıllarda yaşanan gelişmeler, sanayileşme ve uluslararası ilişkilerin artması yabancı dil bilen eleman ihtiyacını artırmıştır. Ortaöğretim kurumlarında istenilen düzeyde yabancı dil öğretilmediğinden ve mevcut okulların dile karşı duyulan talebi karşılayamamasından dolayı Milli Eğitim Bakanlığı Maarif Kolejleri olarak bilinen Resmi Kolejleri açmıştır. Maarif Kolejlerinin açılışında ki en önemli etken Türkiye’nin NATO’ya üye olması ve İkinci Dünya Savaşı sonrasında ABD ile yakınlaşmasıdır. 1955 yılında kurulan bu okullar Türkçe-İngilizce eğitim-öğretim yapan yatılı devlet okullarıydı. İlk etapta Maarif Kolejleri İstanbul, İzmir, Samsun, Konya, Eskişehir ve Diyarbakır’da açıldı. Daha sonra Bursa, Ankara, Adana ve Erzurum’da da Maarif Koleji açılmıştır. Yabancı dil öğretiminde pahalı özel ve yabancı okullara bir alternatif olarak düşünülen Maarif Kolejleri, Türkiye’nin kalkınması için büyük bir adım olarak görülmüştür. Maarif Kolejlerinde hem Türk hem de yabancı öğretmenler görev yapmıştır. Yabancı öğretmenler üç kaynaktan sağlanmıştır; sözleşmeli, Barış Gönüllüleri ve Fulbright burslusu öğretmenler. Nitel bir araştırma olan bu çalışmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışma kapsamında 1955-1975 yılları arasında Maarif Kolejlerinde çalışmış yabancı öğretmenler konusu üzerinde durulmuştur. Çalışmanın amacı Maarif Kolejlerinde çalışan yabancı öğretmenlerin seçimi, çalışma şartları, rolleri vb hakkında bilgi vererek Maarif Kolejlerindeki yerlerini ortaya koymaktır.
The developments in the 1950s, industrialization and the increase in international relations in Türkiye increased the need for foreign language speaking personnel. Since foreign language is not taught at the desired level in secondary education institutions and existing schools cannot meet the demand for language, the Ministry of National Education has opened Official Colleges known as Maarif Colleges. The most important factor in the opening of Maarif Colleges is Türkiye’s membership to NATO and its rapprochement with the USA after the Second World War. Founded in 1955, these schools were state boarding schools providing education in Turkish and English. In the first place, Maarif Colleges were opened in Istanbul, Izmir, Samsun, Konya, Eskisehir and Diyarbakır. Later, Maarif College was opened in Bursa, Ankara, Adana and Erzurum. Considered as an alternative to expensive private and foreign schools in foreign language teaching, Maarif Colleges were seen as a big step for Türkiye’s development. Both Turkish and foreign teachers have served in Maarif Colleges. Foreign teachers were obtained from three sources; contracted, Peace Corps and Fulbright fellow teachers. In this study, which is a qualitative research, document analysis method was used. Within the scope of the study, the subject of foreign teachers who worked in Maarif Colleges between 1955 and 1975 was emphasized. The aim of the study is to reveal their place in Maarif Colleges by giving information about the selection, working conditions, roles, etc. of foreign teachers working in Maarif Colleges.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 10, 2022 |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | October 9, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 13 Issue: 26 |