Information technologies have significantly influenced human life, with educational sciences being one of the fields most affected by this transformation. The integration of information and communication technologies into education has led to the widespread adoption of online education. As online education becomes increasingly prevalent, the need to ensure and assess its quality has become more pressing. Consequently, various studies have been conducted by different individuals and institutions across regions to address quality in online education. A review of these studies reveals the emphasis on diverse themes across different years, researchers, and organizations, highlighting the need for a comprehensive synthesis. This study aims to examine the quality standards developed in the United States, Europe, and Turkey, to classify the themes embedded within these standards, analyze their distribution over time, assess their levels of contribution, and identify their scope of implementation. The research adopts the document analysis method, qualitative research technique. Data were collected through systematic searches on Google Scholar, EBSCO, and ULAKBİM. A total of 25 studies were included: 15 from the United States, 4 from Europe, and 6 from Turkey. The findings, analyzed through content analysis, indicate that the most frequently emphasized themes are student support, instructor support, and assessment-evaluation.
Bilişim teknolojileri insanların yaşamını ciddi şekilde etkilemiştir. Eğitim bilimleri de bu teknolojilerin entegre edildiği alanlardan birisidir. Bilgi ve iletişim teknolojilerinin eğitim bilimlerine entegrasyonu ile ortaya çıkan çevrimiçi eğitim her geçen gün daha fazla kullanılmaktadır. Çevrimiçi eğitimin yaygınlaşması çevrimiçi eğitimde kalite konusunda çalışmalar yapılması gerekliliğini ortaya çıkarmıştır. Bu bağlamda farklı kurum ve kişiler tarafından farklı bölgelerde çevrimiçi eğitimde kaliteye yönelik çalışmalar yapılmıştır. Çevrimiçi eğitimde kalite standartlarının sağlanması amacıyla yapılan araştırmalar incelendiğinde farklı yıllarda, farklı kişiler veya kurumlar tarafından çeşitli temaların vurgulandığı birçok çalışmaya rastlanmaktadır. Bu durum, tüm bu çalışmaların tek bir çalışmada incelenerek genel bir tablo haline getirilmesi ihtiyacını doğurmaktadır. Bu nedenle, bu çalışmada ABD, Avrupa ve Türkiye’de geliştirilen kalite standartlarının incelenmesi ile kalite standartlarında yer alan temaların sınıflandırılması, yıllara göre dağılımının, kalite standartlarındaki katkıların düzeylerinin ve standartların uygulama kapsamlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, Google Scholar, EBSCO ve ULAKBİM üzerinden yapılan taramalar sonucunda elde edilmiştir. Yapılan taramalar sonucunda Amerika’dan 15, Avrupa’dan 4 ve Türkiye’den 6 çalışma araştırmaya dahil edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları incelendiğinde, araştırmalarda en fazla kullanılan temaların öğrenci destek, öğretim elemanı destek, ölçme ve değerlendirme temaları olduğu belirlenmiştir.
Bu araştırmanın, Bursa Uludağ Üniversitesi tarafından 23 Aralık 2022 tarihinde 54 sayılı kararıyla verilen etik kurul izni bulunmaktadır. Araştırmanın tüm süreçlerinde yükseköğretim kurumlarına yönelik etik kurallara uyulmuştur.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Higher Education Policies |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | November 6, 2025 |
| Submission Date | June 18, 2025 |
| Acceptance Date | September 9, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: Özel Sayı: Türkiye’de Yükseköğretimin Yeniden Yapılandırılması: Yeniklikler, Sorunlar ve Çözüm Önerileri Kongresi |