It is almost universally accepted that teachers have a heavy workload. Despite this, the perception that teachers have long school holidays and ample free time during the day has become a stereotype. From this perspective, teaching has been a profession that is sometimes envied and sometimes criticized. From this point of view, this study aims to reveal teachers' views about the holidays they have. Maximum diversity sampling was used to review teachers' views and a total of 12 volunteer participants, four teachers from each school level (primary, secondary and high school), were interviewed. According to the findings, the meaning that teachers attributed to holiday was mostly described with the expressions of "discharge", "clearing the mind", "making time for oneself and family", "getting out of routine" and "unplanned". In general, it was understood that some teachers found the holiday periods ideal, while others found them inadequate. In addition, all of the teachers stated that they have a mentally and physically demanding job and emphasized that there should be plenty of holidays for this profession. However, they also stated that there is a dominant opinion in the society that teachers take many and long vacations and have free time. However, it was revealed that contrary to popular belief, they could not spend the holidays offered to them (especially summer vacation) efficiently.
Öğretmenlerin ağır iş yüklerinin olduğu neredeyse genel kabul gören bir gerçektir. Buna rağmen toplumda öğretmenlerin uzun okul tatillerine ve gün içinde de geniş boş zamana sahip olduğu algısı kalıplaşmış bir yargı haline gelmiştir. Bu açıdan bakıldığında öğretmenlik, kimi zaman imrenilen kimi zaman da eleştirilen bir meslek olagelmiştir. Buradan hareketle çalışmada öğretmenlerin sahip oldukları tatiller hakkındaki görüşlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Öğretmen görüşlerini incelemek üzere maksimum çeşitlilik örneklemi belirlenmiş ve her okul kademesinden (ilkokul, ortaokul ve lise) dörder öğretmen olmak üzere toplam 12 gönüllü katılımcının görüşlerine başvurulmuştur. Ulaşılan bulgulara göre öğretmenlerin tatile yükledikleri anlam daha çok “deşarj olma”, “zihin boşaltma”, “kendisine-aileye vakit ayırma”, “rutinin dışına çıkma” ve “plansızlık” ifadeleriyle betimlenmiştir. Genel olarak bazı öğretmenlerin tatil sürelerini ideal, bazı öğretmenlerin ise yetersiz bulduğu anlaşılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin tamamı zihinsel ve fiziksel olarak zorlayıcı bir iş yaptıklarını belirtmiş ve bu meslekte tatillerin bolca olması gerektiğini vurgulamıştır. Bununla birlikte toplumda genel olarak öğretmenlerin çok ve uzun tatil yaptığı ve boş zamanlarının olduğu yönünde baskın bir kanının olduğunu ifade etmişlerdir. Bununla birlikte kendilerine sunulan tatil imkânlarını (özellikle yaz tatili) sanıldığının aksine verimli bir şekilde geçiremedikleri ortaya çıkmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 20, 2023 |
Submission Date | July 8, 2023 |
Acceptance Date | October 16, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 |