Today, the danger of decrease and loss in biodiversity has accelerated
education in Europe, learning environments have been organised to enable
students to recognize biodiversity around them.
Determination of students' definitions of species will enable us to understand
their knowledge and perceptions of biodiversity. In addition, examining the
students' perceptions of living things around them after the science lessons
will enable us to make an assessment of the education we provide them. In this
study, conducted with 20 seventh grade students of Yeşilgölcük town in Niğde
city, phenomenology model was used to determine knowledge and perceptions. The
questionnaire developed by Nates et al. (2010) was adapted to our culture and
in some questions students were asked to explain their response. The form was
distributed to the students and they were asked to answer. Descriptive analysis
of data collected by document analysis was performed and the results were
interpreted. Students stated their favorite species according to appearance,
benefit and behavior (or smell); and unpopular species because of fear of
damage. The number of loved animals and plant species are close to each other;
unpopular plant species are less than unpopular animals. Although the number of
plants that students say is unique to the town (21 plants against 14 animals)
and useful (17 plants against 10 animal species) are higher than those of
animals; they encounter more animals (four plants versus 13 types of animals)
and are more curious about animals (19 animals and 9 plants).
Knowledge Perception Biodiversity Species Classification of living things Middle school 7th grade students
Günümüzde
biyolojik çeşitliliğin azalması ve yok olması tehlikesi Avrupa’da bu konudaki
eğitim çalışmalarını hızlandırmış, öğrencilerin çevrelerindeki biyoçeşitliliği
tanımaları için öğrenme ortamları düzenlenmeye başlanmıştır. Çevrelerindeki
türlere yönelik tanımlamalarının belirlenmesi öğrencilerin biyoçeşitliliğe
yönelik bilgi ve algılarını kavramamızı sağlayacaktır. Ayrıca fen dersleri
sonrasında çevrelerindeki canlılara yönelik algılarının incelenmesi öğrencilere
verdiğimiz eğitim hakkında bir durum tespiti yapmamıza olanak verecektir. Niğde
ili Yeşilgölcük beldesindeki ortaokulun 7. sınıfına devam eden 20 öğrenciyle
yapılan bu çalışmada çevredeki canlılara yönelik bilgi ve algıları belirlemek
amacıyla fenomenoloji modeli kullanılmıştır. Nates ve ark. (2010) tarafından
hazırlanan soru formu kültürümüze adapte edilmiş, bazı sorularda yanıtların
açıklanması da istenmiştir. Formun basılı hali öğrencilere dağıtılarak
yanıtlamaları istenmiştir. Doküman analiziyle toplanan verilerin betimsel
analizi yapılarak sonuçlar yorumlanmıştır. Öğrenciler sevdikleri türler için
görünüş, fayda ve davranış (ya da koku) özelliklerini; sevmedikleri türler için
ise zarar görme korkusu ileri sürmüşlerdir. Sevilen hayvan ve bitki türleri
sayıca birbirlerine yakın olsa da sevilmeyen bitki türleri sevilmeyen
hayvanlardan azdır. Öğrenciler kasabaya has (14 hayvan çeşidine karşı 21 bitki)
ve faydalı (10 hayvan türüne karşı 17 bitki) olduğunu belirttiği bitki sayısı
hayvanlardan çok olsa da okul yolunda hayvanlarla (13 hayvan çeşidine karşılık
dört bitki) karşılaşmakta ve hayvanlara merak duymaktadır (19 hayvan ve 9
bitki).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2019 |
Acceptance Date | August 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |
ISSN: 2147-7507
Avrasya Terim Dergisi