Çocuklar için Felsefe (P4C), çocukların düşünme kapasitelerini geliştiren eğitimsel bir yaklaşımdır. P4C'de çocuklar mutluluk, hakikat, hak, adalet, eşitlik gibi ortak felsefi kavramları günlük yaşam deneyimleri ve edebi metinler aracılığıyla tartışırlar. Bu tartışmalarda genellikle uyaran olarak edebi metinler kullanılır. Ancak görsellerin etrafımızı sardığı bu görsel çağda, P4C'nin sadece edebi metinlerle sınırlı olamayacağı düşünülmektedir. Bu bağlamda çocukların çoklu duyularına hitap eden görsel materyaller P4C'de uyarıcı olarak kullanılabilir. Bu araştırmanın amacı, çizgi filmlerin P4C'de bir uyarıcı olarak kullanılabilirliğini örneklendirmeye çalışmaktır. Araştırmada analitik araştırma yöntemi benimsenmiştir. Veri kaynağı olarak TRT Çocuk kanalında yayınlanan Vikingler ve Heidi çizgi dizilerinden rastgele seçilen üçer bölüm incelenmiştir. İncelenen bölümler metin olarak değerlendirildiği için içerik analizi yapılarak metinler çözümlenmiştir. Çözümleme sonucunda bölümlerde yer alan çeşitli sahneler felsefi kavramlarla ilişkilendirilmiştir. Vikingler ve Heidi'nin incelenen bölümlerinde sorumluluk, gerçeklik-hayal, adalet-adaletsizlik, haklar, iyi-kötü, cesaret-korku, sevgi-saygı, güven gibi pek çok felsefi kavrama ulaşılmıştır. Vikingler çizgi dizisinin “Deniz Kızının Şarkısı” bölümünde ve Heidi çizgi dizisinin “Dağların Zirvesinde” bölümünde yer alan yer alan kısa sahnelerin P4C eğitiminde nasıl kullanılabileceğine ilişkin iki farklı örnek sunulmuştur. Örneklerde sahnelere ilişkin sorulardan kavramsal sorulara doğru bir süreç takip edilmiştir. Sonuç olarak, Vikingler ve Heidi dizilerinin incelenen bölümlerinin P4C etkinliklerinde uyaran olarak kullanılmasının uygun olduğu söylenebilir. İncelenen çizgi filmlerin P4C eğitiminde uyaran olarak kullanılmasının öğretim sürecini, ilgi çekici, eğlenceli ve etkileşimli bir öğrenme ortamına dönüştüreceği düşünülmektedir.
Philosophy for Children (P4C) is an educational approach to developing children's thinking capacities. In P4C, children discuss mutually philosophical concepts such as happiness, truth, right, justice, and equality through daily life experiences and literary texts. In these discussions, primarily literary texts are used as stimuli. However, in this visual age where visuals surround our surroundings, it is thought that P4C cannot be limited to only literary texts. In this context, visual materials that appeal to multiple senses of children can be used as stimuli in P4C. Therefore, this study will try to exemplify the usability of animated cartoons as a stimulus in P4C. An analytical research method was adopted in the research. Three randomly selected episodes of Vic the Vikings and Heidi cartoons broadcast on TRT Çocuk were examined as a data source. Since the examined sections were evaluated as texts, the texts were analyzed by making content analysis. As a result of the analysis, various scenes in the chapters were associated with philosophical concepts. Many philosophical concepts such as responsibility, reality-dream, justice-injustice, rights, good-evil, courage-fear, love-respect, and trust have been reached in the analyzed episodes of Vic the Vikings and Heidi. Two examples are presented of how the short scenes in the "Siren Song" episode of the Vikings cartoon series and the "Up to Mountains" episode of the Heidi cartoon series can be used in P4C training. The examples followed a process from questions about scenes to conceptual questions. As a result, it can be said that it is appropriate to use the examined parts of the Vic the Vikings and Heidi series as a stimulus in P4C activities. It is thought that using the examined cartoons as stimuli in P4C education will transform the teaching process into an engaging, entertaining, and interactive learning environment.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2022 |
Submission Date | August 2, 2022 |
Acceptance Date | October 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.