Bu çalışmanın amacı,
biyoloji proje çalışmalarının üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin bilimsel
tutumlarına etkisini belirlemektir. Çalışmada kontrol grupsuz öntest-sontest
deneysel desen uygulanmış, nitel ve nicel veri toplama araçları beraber
kullanılmıştır. Çalışma, 2012-2013 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Marmara
Bölgesi’nde bulunan iki (Bilim ve Sanat Merkez) BİLSEM’e devam eden ve biyoloji
proje çalışması gerçekleştiren 46 üstün zekalı ve yetenekli öğrenci ile
gerçekleştirilmiştir. Veriler, öntest-sontest olarak Bilimsel Tutum Ölçeği ve
proje sonrasında ise Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu ile toplanmıştır.
Çalışmada nicel verilerin analizi SPSS 20 paket programı yardımıyla Wilcoxon
İşaretli Sıralar Testi ve betimsel analiz istatiksel yöntemleri ile
yapılmıştır. Nitel veriler içerik analiz yöntemi ile analiz edilmiştir.
Araştırma sonuçlarında, öğrencilerin hem öntest ve
sontest puanlarına göre bilimsel tutumlarının yüksek düzeyde olduğu
belirlenmiştir. Biyoloji proje çalışmalarının öğrencilerin bilimsel tutumlarına
istatiksel olarak anlamlı bir etkisinin olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca
öğrencilerin, BİLSEM’de biyoloji projelerinin yapıldığı mekânın yetersizliği, malzeme ve araç gereçlerin temini ve kullanımı
konularında sorunlar yaşadığı, proje tamamlama süresinin yetersizliği olduğu, orijinal ve özgün proje konusu bulmakta
zorlandığı belirlenmiştir.
The purpose of this study is to determine the impact of biology project work on the scientific attitudes of gifted and talented students. This study was composed of pre-test and post-test experimental research design without control group. Quantitative and qualitative research methods have been used for collecting data in the study. It was conducted with 46 gifted and talented students who were registered at two different centre of BİLSEM (Science and Art Centre) in the Marmara Region, and who carried out biology project work during the autumn semester of 2012-2013 academic year. Data was collected using pre-test and post-test research model and Scientific Attitude Scale. Semi-structured Interview Form was used after the project. Wilcoxon Signed Ranks Test and descriptive analysis statistical methods were used to analyse the quantitative data of the study with the help of SPSS 20 software program. Qualitative data was analysed using content analysis method. The results of our study revealed that both of the pre-test and post-test scores of scientific attitudes of the students were high. It is also understood that biology project work did not show any statistically significant effect on the scientific attitudes of the students. In addition, it has been determined that the students experience several problems at BİSEM, such as inadequate study space for the biology projects, insufficient supply and use of materials and equipment, limited project completion period, the difficulty in finding the original and unique project topics.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2018 |
Submission Date | October 22, 2018 |
Acceptance Date | November 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.