Research Article
BibTex RIS Cite

Müziksel Zeka Temelinde Hayat Bilgisi Dersi İşlemek: “Hem Öğreniyorum Hem De Eğleniyorum"

Year 2018, Volume: 2 Issue: 2, 16 - 39, 30.11.2018
https://doi.org/10.32433/eje.454502

Abstract

Araştırmanın amacı, Hayat Bilgisi dersinde Müziksel
Zeka'nın temele alındığı bir ders sürecinden sonra derse ilişkin öğretmen ve
öğrenci görüşlerini belirlemektir. Araştırma, eylem araştırması modeline
uygundur. Çalışma grubu, İstanbul ili, Zeytinburnu ilçesindeki özel bir okulun
3. sınıfına devam eden 63 kişilik öğrenci; aynı kuruma bağlı çalışan 7 kişilik
öğretmen grubudur. Verilere görüşme ve günlükler aracılığı ile ulaşılmıştır.
Görüşme yapılan öğrenci sayısı 9, öğretmen sayısı 7'dir. Günlükleri dolduran
öğrenci sayısı 26, öğretmen sayısı 2'dir. Elde edilen verilere, içerik analizi
uygulanmıştır. Araştırmada, Müziksel Zeka temelli Hayat Bilgisi derslerini
öğrencilerin "eğlenceli" ve
"öğretici", öğretmenlerin "dikkat/ilgi çekici" ve "eğlenceli" buldukları
belirlenmiştir. Ayrıca uygulama ile birlikte öğrencilerin, dersi "daha kolay öğrendikleri" ve "daha fazla sevmeye başladıkları" da
araştırmada çıkan sonuçlar arasındadır.

References

  • Al, S. (2016). Müzikal Zeka temelinde Çoklu Zeka etkinliklerini Sosyal Bilgiler dersinde uygulamak: Bir eylem araştırması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Altan, M. Z. (2011). Çoklu Zeka Kuramı ve değerler eğitimi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi,1(4), 53-57.
  • Altınsoy, A. B. (2011). Fen ve Teknoloji dersinde Çoklu Zeka Kuramına dayalı öğretimin öğrencilerin başarılarına etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Aydın, G. (2010). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin daha gelişmiş zeka alanlarının saptanması ve buna uygun Çoklu Zeka Kuramı etkinlikleri ile öğretim yapılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ayyılmaz, A. M. (2016), Sosyal Bilgiler öğretiminde eğitsel müzik kullanımının öğrencilerin akademik başarıları ve derse yönelik tutumları üzerindeki etkileri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Başbay, A. (2005). Çoklu Zeka uygulamasına katılan öğretmenlerin ve öğrencilerin uygulama hakkındaki görüşleri üzerine nitel bir araştırma. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 189-206.
  • Bümen, N. T. (2007). Çoklu Zeka Kuramı ve eğitim. Ö. Demirel (Ed.). Eğitimde yeni yönelimler. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çuhadar, C. H. (2017). Müziksel Zeka. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 26(3), 1-12.
  • Duman, B. (2007). Eğitimde çağdaş yaklaşımlar. G. Ocak (Ed.). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Ergün, M. (2014). Sınıfta motivasyon. E. Karip (Ed.). Sınıf yönetimi (On üçüncü baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Gardner, H. (2013). Çoklu Zeka yeni ufuklar. (A. Hekimoğlu Gül, Çev.) İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2009). İlköğretim 1, 2 ve 3. sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı (İlkokul 1, 2 ve 3. Sınıflar). Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018), Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı (İlkokul 1, 2 ve 3. Sınıflar). Ankara.
  • Kabapınar, Y. (2009). İlköğretimde Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretimi. Ankara: Maya Akademi Yayınları.
  • Kabapınar, Y. (2012). Kuramdan uygulamaya Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretimi (Genişletilmiş 3. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Kabapınar, Y. (2014). Kuramdan uygulamaya Sosyal Bilgiler öğretimi (Hayat Bilgisi öğretiminden Tarih öğretimine) (Genişletilmiş 4. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Kabapınar, Y. ve Sargın, T. (2018). Hayat Bilgisi dersinde Müzik Zekasını uygulamak: Şarkılarla ders yapılır mı? Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 6(67), 504-529.
  • Karbeyaz, A. (2018). Çoklu Zeka Kuramına göre hazırlanan öğretim etkinliklerinin 4. sınıf öğrencilerinin Matematik başarılarına ve kaygı düzeylerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Öngören, H. ve Şahin, A. (2008). Çoklu Zeka Kuramı tabanlı öğretimin öğrencilerin Fen Bilgisi başarılarına etkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23).
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve öğretme (geliştirilmiş 5. baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Özdoğru Şenel, S. (2016). Çoklu Zeka Kuramına göre düzenlenen etkinliklerin 7. sınıf Işık Ünitesinin öğrenilmesi ve öğrenmenin kalıcılığı üzerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Saban, A. (2002a). Çoklu Zeka Teorisi ve eğitim (Geliştirilmiş 2. baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Saban, A. (2002b). Öğrenme öğretme süreci yeni teori ve yaklaşımlar (Geliştirilmiş 2. baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Selçuk, Z., Kayılı, H. ve Okut, L. (2002). Çoklu Zeka uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Sönmez, V. (2010). Öğretim ilke ve yöntemleri (4.baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şener, N. (2013). Sosyal Bilgiler dersi öğrenme ortamlarında Çoklu Zeka uygulamalarının incelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Talşık, E. (2013). İlkokul Türkçe, Matematik ve Hayat Bilgisi derslerinde öğretim materyali olarak şarkıların kullanılmasının öğrencilerin başarı ve tutum gelişimleri üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yağışan, N., Köksal, O. ve Karaca H. (2014). İlkokul Matematik derslerinde Müzik Destekli Öğretimin başarı, tutum ve kalıcılık üzerindeki etkisi. İDİL Sanat ve Dil Dergisi, 3(11).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal Bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 9. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • https://www.sarkisozum.gen.tr/gulsen/yatcaz-kalkcaz-ordayim-sarkisozu, Erişim Tarihi. 16.08.2018.
Year 2018, Volume: 2 Issue: 2, 16 - 39, 30.11.2018
https://doi.org/10.32433/eje.454502

Abstract

References

  • Al, S. (2016). Müzikal Zeka temelinde Çoklu Zeka etkinliklerini Sosyal Bilgiler dersinde uygulamak: Bir eylem araştırması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Altan, M. Z. (2011). Çoklu Zeka Kuramı ve değerler eğitimi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi,1(4), 53-57.
  • Altınsoy, A. B. (2011). Fen ve Teknoloji dersinde Çoklu Zeka Kuramına dayalı öğretimin öğrencilerin başarılarına etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Aydın, G. (2010). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin daha gelişmiş zeka alanlarının saptanması ve buna uygun Çoklu Zeka Kuramı etkinlikleri ile öğretim yapılması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Ayyılmaz, A. M. (2016), Sosyal Bilgiler öğretiminde eğitsel müzik kullanımının öğrencilerin akademik başarıları ve derse yönelik tutumları üzerindeki etkileri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Başbay, A. (2005). Çoklu Zeka uygulamasına katılan öğretmenlerin ve öğrencilerin uygulama hakkındaki görüşleri üzerine nitel bir araştırma. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 189-206.
  • Bümen, N. T. (2007). Çoklu Zeka Kuramı ve eğitim. Ö. Demirel (Ed.). Eğitimde yeni yönelimler. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çuhadar, C. H. (2017). Müziksel Zeka. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 26(3), 1-12.
  • Duman, B. (2007). Eğitimde çağdaş yaklaşımlar. G. Ocak (Ed.). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Ergün, M. (2014). Sınıfta motivasyon. E. Karip (Ed.). Sınıf yönetimi (On üçüncü baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Gardner, H. (2013). Çoklu Zeka yeni ufuklar. (A. Hekimoğlu Gül, Çev.) İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2009). İlköğretim 1, 2 ve 3. sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı (İlkokul 1, 2 ve 3. Sınıflar). Ankara.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018), Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı (İlkokul 1, 2 ve 3. Sınıflar). Ankara.
  • Kabapınar, Y. (2009). İlköğretimde Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretimi. Ankara: Maya Akademi Yayınları.
  • Kabapınar, Y. (2012). Kuramdan uygulamaya Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretimi (Genişletilmiş 3. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Kabapınar, Y. (2014). Kuramdan uygulamaya Sosyal Bilgiler öğretimi (Hayat Bilgisi öğretiminden Tarih öğretimine) (Genişletilmiş 4. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Kabapınar, Y. ve Sargın, T. (2018). Hayat Bilgisi dersinde Müzik Zekasını uygulamak: Şarkılarla ders yapılır mı? Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 6(67), 504-529.
  • Karbeyaz, A. (2018). Çoklu Zeka Kuramına göre hazırlanan öğretim etkinliklerinin 4. sınıf öğrencilerinin Matematik başarılarına ve kaygı düzeylerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Öngören, H. ve Şahin, A. (2008). Çoklu Zeka Kuramı tabanlı öğretimin öğrencilerin Fen Bilgisi başarılarına etkileri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23).
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve öğretme (geliştirilmiş 5. baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Özdoğru Şenel, S. (2016). Çoklu Zeka Kuramına göre düzenlenen etkinliklerin 7. sınıf Işık Ünitesinin öğrenilmesi ve öğrenmenin kalıcılığı üzerine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Saban, A. (2002a). Çoklu Zeka Teorisi ve eğitim (Geliştirilmiş 2. baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Saban, A. (2002b). Öğrenme öğretme süreci yeni teori ve yaklaşımlar (Geliştirilmiş 2. baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Selçuk, Z., Kayılı, H. ve Okut, L. (2002). Çoklu Zeka uygulamaları. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Sönmez, V. (2010). Öğretim ilke ve yöntemleri (4.baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şener, N. (2013). Sosyal Bilgiler dersi öğrenme ortamlarında Çoklu Zeka uygulamalarının incelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Talşık, E. (2013). İlkokul Türkçe, Matematik ve Hayat Bilgisi derslerinde öğretim materyali olarak şarkıların kullanılmasının öğrencilerin başarı ve tutum gelişimleri üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yağışan, N., Köksal, O. ve Karaca H. (2014). İlkokul Matematik derslerinde Müzik Destekli Öğretimin başarı, tutum ve kalıcılık üzerindeki etkisi. İDİL Sanat ve Dil Dergisi, 3(11).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal Bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 9. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • https://www.sarkisozum.gen.tr/gulsen/yatcaz-kalkcaz-ordayim-sarkisozu, Erişim Tarihi. 16.08.2018.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Yücel Kabapınar 0000-0001-6039-0096

Tuğba Sargın 0000-0002-6967-720X

Publication Date November 30, 2018
Submission Date August 18, 2018
Acceptance Date October 29, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Kabapınar, Y., & Sargın, T. (2018). Müziksel Zeka Temelinde Hayat Bilgisi Dersi İşlemek: “Hem Öğreniyorum Hem De Eğleniyorum". Erciyes Journal of Education, 2(2), 16-39. https://doi.org/10.32433/eje.454502

ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Map  cropped-doaj_logo_big.png erihplus.png ici2.png 5-google-scholar.png