Research Article
BibTex RIS Cite

Akademik Ertelemenin Yordayıcıları Olarak Benlik Saygısı, Başarı Ve Bazı Demografik Değişkenlerin Etkisi

Year 2019, Volume: 3 Issue: 1, 1 - 15, 31.05.2019

Abstract

Bu araştırmanın ana ama
: “
Akademik Ertelemenin Yordayıcıları Olarak Benlik Saygısı, Başarı Ve Bazı
Demografik Değişkenlerin Etkisi”ni ortaya koymaktır. Bu nedenle araştırma
ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma 452 lise öğrencisi
üzerinde yapılmıştır. Katılımcıların 210’u (%46) kız 242’si (% 54) erkek
öğrencilerden oluşmaktadır Araştırmada “Akademik Erteleme Ölçeği” “Rosenberg
Benlik Saygısı” ölçekleri kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerin demografik
bilgilerini ortaya koymak amacıyla bilgi formu hazırlanmıştır. Araştırma da iki
değişken arasındaki ilişkileri ortaya koymak amacıyla Pearson momentler çarpımı
korelasyon katsayısı, bağımsız değişkenlerin bağımlı değişkenleri yordama
düzeylerini ortaya koymak amacıyla aşamalı regresyon analizi kullanılmıştır.
Araştırma bulgularını göre akademik erteleme ile benlik saygısı ve başarı
puanları arasında negatif, akademik erteleme ile kardeş sayısı ve internete
girme sıklığı arasında negatif yönde korelasyon bulunmaktadır. Benlik saygısı
ile akademik başarı notları arasında pozitif yönde bir korelasyon bulunmakla
birlikte, benlik saygısı ile kardeş sayısı ve internete girme sıklığı arasında
negatif ancak anlamlı yönde bir ilişki bulunmuştur. Akademik ertelemeyi en çok
yordayan değişken öğrenci başarısıdır. Öğrencilerin akademik başarıları,
akademik ertelemedeki varyansın % 22’sini açıklamaktadır. Daha sonra  sırasıyla benlik saygısı akademik ertelemede
varyansın % 9’unu,  internete girme
sıklığı akademik erteleme de varyansın % 6’sını 
kardeş sayısı % 5’ini açıklamaktadır.  Dört değişken akademik ertelemedeki varyansın
yaklaşık % 42’sini açıklamaktadır. Öğrencilerin başarısı üzerinde önemli etkisi
olan akademik erteleme davranışları ile ilişkili değişkenlerin ortaya konulması
eğitim etkinliklerinin düzenlenmesinde önemli görülmektedir. 

References

  • Akkaya, E. (2007). Academic procrastination among faculty of education students: the role of gender, age, academic achievement, perfectionism and depression. Ortadoğu Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans TeziAydın, B. (2005). Çocuk ve ergen psikolojisi. Ankara: Atlas Yayınları.Aydoğan, D. (2008). Akademik erteleme davranısının benlik saygısı, durumluluk kaygı ve öz-yeterlik ile açıklanabilirliği. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.Aydoğan, D., & Özbay, Y. (2012). Akademik erteleme davranışının benlik saygısı, durumluluk kaygı,öz-yeterlilik açısından açıklanabilirliğinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(3), 1-9.Bandura, A. (1986). Social foundation of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.Beswick, G., Rothblum, E. D., & Mann, L. (1988). Psychological antecedents of student procrastination. Australian Psychologist, 23 (2), 207-217.Bridges, K. R., & Roig, M. (1997). Academic procrastination and irrational thinking: A re-examination with context controlled. Personality and Individual Differences, 22(6), 941-944.Burka, J. B., & Yuen, L. M. (2007). Procrastination: Why you do it, what to do about it now. Hachette UK.Custer, N. (2018). Test Anxiety and Academic Procrastination Among Prelicensure Nursing Students. Nursing education perspectives, 39(3), 162-163.Çakıcı, Ç. D. (2003). Lise ve üniversite öğrencilerinde genel erteleme ve akademik erteleme davranışının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Çeri, B. K., Çavuşoğlu, C., & Gürol, M. (2015). Üniversite öğrencilerinin akademik erteleme düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences, 34, 385-394.Çuhadaroğlu, F.(1986). Adölesanlarda benlik saygısı. Hacettepe Üniversitesi Tıp Fak, Psikiyatri ABD Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi, Ankara.Demir, Y., & Kutlu, M. (2017). İnternet bağımlılığı, akademik erteleme ve akademik başarı arasındaki ilişkiler. The Journal of Academic Social Science Studies, 61, 91-105.Farran, B. (2004). Predictors of academic procrastination ın college students. Unpublished Doctoral Dissertation. Fordham University. ABD, New York.Ferrari, J. R., Johnson, J. L. and McCown, W. G. (1995). Procrastination and task avoidance: Theory, research, and treatment. New York: Plenum Press.Ferrari, J. R. (1991). Self-handicapping by procrastinators: Protecting self-esteem, social-esteem, or both?. Journal of Research in Personality, 25(3), 245-261.Flett, G. L. Blankstein, K. R., Hewwit, P. L. & Koledin, S. (1992). Components of perfectionism and procrastination. Social Behavior and Personality, 20 (2), 85- 94.Flett, G. L., Blankstein, K. R., & Martin, T. R. (1995). Procrastination, negative self-evaluation, and stress in depression and anxiety. In Procrastination and task avoidance(pp. 137-167). Springer, Boston, MA.Hammer, C. A., & Ferrari, J. R. (2002). Differential incidence of procrastination between blue and white-collar workers. Current Psychology, 21(4), 333-338.Hardie, E., & Tee, M. Y. (2007). Excessive Internet use: The role of personality, loneliness and social support networks in Internet Addiction. Australian Journal of Emerging Technologies & Society, 5(1).Harris, N. N., & Sutton, R. I. (1983). Task procrastination in organizations: A framework for research. Human Relations, 36(11), 987-995.Haycock, L. A., McCarthy, P., & Skay, C. L. (1998). Procrastination in college students: The role of self‐efficacy and anxiety. Journal of counseling & development, 76(3), 317-324.Klassen, R. M., Krawchuk, L. L., ve Rajani, S. (2007). Academic procrastination of undergraduates low self-efficacy to self-regulate predicts higher levels of procrastination. Contemporary Educational Psychology, 33, 915-931.Knaus, W. J. (1998). Do it now! Break the procrastination habit (2nd edition). New York: John Wiley and Sons.Lay, C. H. (1986). At last, my research article on procrastination. Journal of Research in Personality, 20, 474 495.Lay, C. H., & Burns, P. (1991). and its Interaction with Optimism. Journal of Social Behavior and Personality, 6(3), 605-617.Lay, C. H., & Schouwenburg, H. C. (1993). Trait Procrastination, Time Management. Journal of social Behavior and personality, 8(4), 647-662.Lee, D., Kelly, K., & Edwards, J. (2006). A closer look at the relationships among trait procrastination, neuroticism, and conscientiousness, Personality and Individual Differences, 40, 27–37.Leory, M.R. (1996). Self-presentation, ımpression, management and ınterpersonal behavior, New York: Harper Collins Publishers.Leslie, A (2005). “The effect birth order on procrastination”. Department of Psychology. Missouri Western State College.McCown, W., Petzel, T., & Rupert, P. (1987). An experimental study of some hypothesized behaviors and personality variables of college student procrastinators. Personality and Individual Differences, 8, 781-786.Milgram, N. A., Sroloff, B. and Rosenbaum, M. (1988). The Procrastination of everyday life. Journal of Research in Personality, 22(2), 197-212.Milgram, N. N., Mey-Tal, G., & Levison, Y. (1998). Procrastination, generalized or specific, in college students and their parents. Personality and Individual Differences, 25(2), 297-316.Özer, B. U. (2005). Academic procrastination: Prevalance, self-reported reasons, gender difference and it’s relation with academic achievement. Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi.Pope, A. W., McHale, S. M., & Craighead, W. E. (1988). Self-esteem enhancement with children and adolescents. Pergamon Press.Potts, T. J. (1987). Predicting procrastination on academic tasks with self-report personality measures. Unpublished Doctoral Dissertation. Hofstra University, New York, USA.Rothblum, E. D., Solomon, L. J., & Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinatiors. Journal of Counseling Psychology, 33, 387-394.Schouwenburg, H. C. (1995). Academic procrastination. In Procrastination and task avoidance (pp. 71-96). Springer, Boston, MA.Semb, G., Glick, D. M., & Spencer, R. E. (1979). Student withdrawals and delayed work patterns in self-paced psychology courses. Teaching of psychology, 6(1), 23-25.Senécal , C., Koestner, R. Ve Vallerand, R. J. (1995). Self-regulation and academic procrastination. Journal of Social Psychology, 135(1), 607-619.Senecal, C., Lavoie, K., & Koestner, R. (1997). Trait and situational factors in procrastination: An interactional model. Journal of Social Behavior and Personality, 12(4), 889.Senécal, C., & Guay, F. (2000). Procrastination in job-seeking: an analysis of motivational processes and feelings of hopelessness.Sirois, M. F., (2004). Procrastination and counterfactual thinking: Avoiding what might have been. British Journal of Social Psychology, 43(2), 269-286.Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of counseling psychology, 31(4), 503.Tuckman, B. W. (1991). The development and concurrent validity of the procrastination scale. Education and Psychological Measurement, 51, 473–480.Tuckman, B. W., ve Sexton, T. L. (1992). Self-Believers Are Self-Motivated; Self- Doubters Are Not. Personality and Individual Differences, 13, 425-428.Van Eerde, W. E. N. D. E. L. I. E. N., Schouwenburg, H. C., Lay, C. H., Pychyl, A., & Ferrari, J. R. (2004). Procrastination in academic settings and the Big Five model of personality: A meta-analysis. Counseling the procrastinator in academic settings, 29-40.Watson (2001). Procrastination and the five-factor model: a facet level analysis. Personality and individual differences, 30, 149-159.Wolters, C. A. (2003). Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. Journal of Educational Psychology, 95 (1), 179-187.Yorulmaz, A. (2003). Erteleme davranışının çeşitli psikolojik değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Year 2019, Volume: 3 Issue: 1, 1 - 15, 31.05.2019

Abstract

References

  • Akkaya, E. (2007). Academic procrastination among faculty of education students: the role of gender, age, academic achievement, perfectionism and depression. Ortadoğu Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans TeziAydın, B. (2005). Çocuk ve ergen psikolojisi. Ankara: Atlas Yayınları.Aydoğan, D. (2008). Akademik erteleme davranısının benlik saygısı, durumluluk kaygı ve öz-yeterlik ile açıklanabilirliği. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.Aydoğan, D., & Özbay, Y. (2012). Akademik erteleme davranışının benlik saygısı, durumluluk kaygı,öz-yeterlilik açısından açıklanabilirliğinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(3), 1-9.Bandura, A. (1986). Social foundation of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.Beswick, G., Rothblum, E. D., & Mann, L. (1988). Psychological antecedents of student procrastination. Australian Psychologist, 23 (2), 207-217.Bridges, K. R., & Roig, M. (1997). Academic procrastination and irrational thinking: A re-examination with context controlled. Personality and Individual Differences, 22(6), 941-944.Burka, J. B., & Yuen, L. M. (2007). Procrastination: Why you do it, what to do about it now. Hachette UK.Custer, N. (2018). Test Anxiety and Academic Procrastination Among Prelicensure Nursing Students. Nursing education perspectives, 39(3), 162-163.Çakıcı, Ç. D. (2003). Lise ve üniversite öğrencilerinde genel erteleme ve akademik erteleme davranışının incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Çeri, B. K., Çavuşoğlu, C., & Gürol, M. (2015). Üniversite öğrencilerinin akademik erteleme düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences, 34, 385-394.Çuhadaroğlu, F.(1986). Adölesanlarda benlik saygısı. Hacettepe Üniversitesi Tıp Fak, Psikiyatri ABD Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi, Ankara.Demir, Y., & Kutlu, M. (2017). İnternet bağımlılığı, akademik erteleme ve akademik başarı arasındaki ilişkiler. The Journal of Academic Social Science Studies, 61, 91-105.Farran, B. (2004). Predictors of academic procrastination ın college students. Unpublished Doctoral Dissertation. Fordham University. ABD, New York.Ferrari, J. R., Johnson, J. L. and McCown, W. G. (1995). Procrastination and task avoidance: Theory, research, and treatment. New York: Plenum Press.Ferrari, J. R. (1991). Self-handicapping by procrastinators: Protecting self-esteem, social-esteem, or both?. Journal of Research in Personality, 25(3), 245-261.Flett, G. L. Blankstein, K. R., Hewwit, P. L. & Koledin, S. (1992). Components of perfectionism and procrastination. Social Behavior and Personality, 20 (2), 85- 94.Flett, G. L., Blankstein, K. R., & Martin, T. R. (1995). Procrastination, negative self-evaluation, and stress in depression and anxiety. In Procrastination and task avoidance(pp. 137-167). Springer, Boston, MA.Hammer, C. A., & Ferrari, J. R. (2002). Differential incidence of procrastination between blue and white-collar workers. Current Psychology, 21(4), 333-338.Hardie, E., & Tee, M. Y. (2007). Excessive Internet use: The role of personality, loneliness and social support networks in Internet Addiction. Australian Journal of Emerging Technologies & Society, 5(1).Harris, N. N., & Sutton, R. I. (1983). Task procrastination in organizations: A framework for research. Human Relations, 36(11), 987-995.Haycock, L. A., McCarthy, P., & Skay, C. L. (1998). Procrastination in college students: The role of self‐efficacy and anxiety. Journal of counseling & development, 76(3), 317-324.Klassen, R. M., Krawchuk, L. L., ve Rajani, S. (2007). Academic procrastination of undergraduates low self-efficacy to self-regulate predicts higher levels of procrastination. Contemporary Educational Psychology, 33, 915-931.Knaus, W. J. (1998). Do it now! Break the procrastination habit (2nd edition). New York: John Wiley and Sons.Lay, C. H. (1986). At last, my research article on procrastination. Journal of Research in Personality, 20, 474 495.Lay, C. H., & Burns, P. (1991). and its Interaction with Optimism. Journal of Social Behavior and Personality, 6(3), 605-617.Lay, C. H., & Schouwenburg, H. C. (1993). Trait Procrastination, Time Management. Journal of social Behavior and personality, 8(4), 647-662.Lee, D., Kelly, K., & Edwards, J. (2006). A closer look at the relationships among trait procrastination, neuroticism, and conscientiousness, Personality and Individual Differences, 40, 27–37.Leory, M.R. (1996). Self-presentation, ımpression, management and ınterpersonal behavior, New York: Harper Collins Publishers.Leslie, A (2005). “The effect birth order on procrastination”. Department of Psychology. Missouri Western State College.McCown, W., Petzel, T., & Rupert, P. (1987). An experimental study of some hypothesized behaviors and personality variables of college student procrastinators. Personality and Individual Differences, 8, 781-786.Milgram, N. A., Sroloff, B. and Rosenbaum, M. (1988). The Procrastination of everyday life. Journal of Research in Personality, 22(2), 197-212.Milgram, N. N., Mey-Tal, G., & Levison, Y. (1998). Procrastination, generalized or specific, in college students and their parents. Personality and Individual Differences, 25(2), 297-316.Özer, B. U. (2005). Academic procrastination: Prevalance, self-reported reasons, gender difference and it’s relation with academic achievement. Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi.Pope, A. W., McHale, S. M., & Craighead, W. E. (1988). Self-esteem enhancement with children and adolescents. Pergamon Press.Potts, T. J. (1987). Predicting procrastination on academic tasks with self-report personality measures. Unpublished Doctoral Dissertation. Hofstra University, New York, USA.Rothblum, E. D., Solomon, L. J., & Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinatiors. Journal of Counseling Psychology, 33, 387-394.Schouwenburg, H. C. (1995). Academic procrastination. In Procrastination and task avoidance (pp. 71-96). Springer, Boston, MA.Semb, G., Glick, D. M., & Spencer, R. E. (1979). Student withdrawals and delayed work patterns in self-paced psychology courses. Teaching of psychology, 6(1), 23-25.Senécal , C., Koestner, R. Ve Vallerand, R. J. (1995). Self-regulation and academic procrastination. Journal of Social Psychology, 135(1), 607-619.Senecal, C., Lavoie, K., & Koestner, R. (1997). Trait and situational factors in procrastination: An interactional model. Journal of Social Behavior and Personality, 12(4), 889.Senécal, C., & Guay, F. (2000). Procrastination in job-seeking: an analysis of motivational processes and feelings of hopelessness.Sirois, M. F., (2004). Procrastination and counterfactual thinking: Avoiding what might have been. British Journal of Social Psychology, 43(2), 269-286.Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of counseling psychology, 31(4), 503.Tuckman, B. W. (1991). The development and concurrent validity of the procrastination scale. Education and Psychological Measurement, 51, 473–480.Tuckman, B. W., ve Sexton, T. L. (1992). Self-Believers Are Self-Motivated; Self- Doubters Are Not. Personality and Individual Differences, 13, 425-428.Van Eerde, W. E. N. D. E. L. I. E. N., Schouwenburg, H. C., Lay, C. H., Pychyl, A., & Ferrari, J. R. (2004). Procrastination in academic settings and the Big Five model of personality: A meta-analysis. Counseling the procrastinator in academic settings, 29-40.Watson (2001). Procrastination and the five-factor model: a facet level analysis. Personality and individual differences, 30, 149-159.Wolters, C. A. (2003). Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. Journal of Educational Psychology, 95 (1), 179-187.Yorulmaz, A. (2003). Erteleme davranışının çeşitli psikolojik değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Mustafayuksel Erdogdu 0000-0001-6403-5630

Publication Date May 31, 2019
Submission Date October 16, 2018
Acceptance Date May 10, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Erdogdu, M. (2019). Akademik Ertelemenin Yordayıcıları Olarak Benlik Saygısı, Başarı Ve Bazı Demografik Değişkenlerin Etkisi. Erciyes Journal of Education, 3(1), 1-15.

ERCİYES JOURNAL OF EDUCATION [EJE]

Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Map  cropped-doaj_logo_big.png erihplus.png ici2.png 5-google-scholar.png